Contact Voor advies en vragen

Adres- & Contactgegevens

SNP Natuurreizen
Molukkenstraat 7
6524 NA Nijmegen

Openingstijden

ma t/m vr van 09.30 tot 17.00 uur
za van 10.00 tot 16.00 uur

We helpen je graag bij het samenstellen en boeken van je reis. Als je ons kantoor in Nijmegen wilt bezoeken, stellen we het op prijs als je eerst even een afspraak maakt. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de juiste reisspecialist tijd voor je reserveert.

Telefonisch is SNP bereikbaar tijdens kantooruren
T 024 - 327 70 00
E info@snp.nl

Kamer van Koophandel Nijmegen inschrijfnummer 10027769
BTW nr. NL00.87.66.393B01

Betalingen

Rabobank Nederland
IBAN: NL22RABO0143831453
BIC: RABONL2UXXX

 

Stel je vraag

Wij hebben de veelgestelde vragen (FAQ) in een rubriek gebundeld. Hier kan je eventueel je antwoord op je vraag vinden. Mocht je er niet uitkomen dan kun je middels onderstaand formulier een vraag stellen aan één van onze reisadviseurs. Zij zullen je vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden. 

Veelgestelde vragen

1. Hoe kan ik een reis boeken?
Boek je reis eenvoudig en snel via de online boekingsmodule. Ga naar de pagina van de gewenste reis en klik op 'Boek'. Je krijgt een gedetailleerd prijsoverzicht van je boekingsaanvraag. Eventuele opmerkingen en aanvullende wensen kun je aan het eind van het boekingsformulier kwijt. Wij nemen dan indien nodig contact met je op.

Uiteraard is het ook mogelijk je reis telefonisch of in onze reiswinkel in Nijmegen te boeken.

2. Is het mogelijk om dieetwensen op te geven?
Ja, deze kunnen bij boeking als preferentie worden opgegeven. Hier wordt dan tijdens de reis zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Helaas is het in veel landen niet makkelijk om aan alle dieetwensen te voldoen, waardoor we geen garantie kunnen geven.

Geef ook ter plaatse bij aankomst in de accommodatie je wensen nog een keer door.

3. Wanneer en hoe krijg ik de reisovereenkomst en hoe kan ik betalen?
Zodra je reis is bevestigd ontvang je per e-mail de reisovereenkomst. Hierop staat de hoogte van de aanbetaling (20 procent van de reissom plus eventuele verzekeringspremies) die je per direct dient te voldoen. Uiterlijk 6 weken voor vertrek moet het restant van de reissom zijn voldaan.

Indien je binnen 6 weken vertrekt dien je de reissom per direct in zijn geheel te voldoen. Betaal via MijnSNP snel en eenvoudig met IDEAL of maak het bedrag over naar SNP o.v.v. je dossiernummer.

4. Kan ik mijn boeking wijzigen of annuleren?
Zodra je een aanvraagboeking hebt geplaatst, kun je deze niet kosteloos annuleren of wijzigen.

Heb je na boeking aanvullende wensen die de reisaanvraag of reisovereenkomst veranderen, dan brengen wij € 50,- wijzigingskosten per boeking in rekening, naast eventuele annuleringskosten. Wijzigingen binnen 6 weken brengen meestal hoge annuleringskosten met zich mee. (NB: Onder "aanvullende wensen" wordt niet verstaan: een verandering van reisbestemming of vertrekdatum of een wijziging binnen de reis waardoor een deel van de reis opnieuw moet worden aangevraagd. In dat geval gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden).

Bekijk de boekingsvoorwaarden en spelregels.

Een reis annuleren dient per e-mail te gebeuren vanaf het e-mailadres van de hoofdboeker.

Bekijk de annuleringsvoorwaarden.

5. Kan ik de schadelijke uitstoot van mijn heen- en terugreis compenseren?
Ja, sinds begin 2018 nemen wij CO2-compensatie standaard op in onze reissom. Dit geldt voor zowel treinreizen als bij vluchten.

Meer informatie over duurzaam reizen met SNP?

6. Kan ik via SNP mijn visum regelen?
Voor veel verre bestemmingen is het noodzakelijk om vooraf een visum aan te vragen. CIBT visumdienst kan de aanvraag voor je verzorgen. Als je via SNP boekt krijg je een korting op de bemiddelingskosten van CIBT visumdienst. Je krijgt na boeking de link toegestuurd voor de benodigde aanvraagformulieren, voorwaarden en eventuele aanvullende instructies. Je dient je paspoort met de benodigde formulieren op te sturen naar CIBT Visumdienst. De betaling en verdere afhandeling verloopt via CIBT Visumdienst.

7. Kan ik verzekeringen via SNP afsluiten?
Je kan via SNP een kortlopende en doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten bij Unigarant. Ben je woonachtig in het buitenland? Een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering kan alleen door Nederlanders, ingeschreven in het Nederlandse bevolkingsregister, worden afgesloten. Een kortlopende reisverzekering kun je afsluiten als je in Nederland, Benelux of Duitsland woont. Een kortlopende annuleringsverzekering kan door alle nationaliteiten (ongeacht waar je woont) worden afgesloten.

8. Waaruit bestaat mijn SNP-reisdocumentatie en wanneer ontvang ik dit?
Individuele reis
De reisdocumentatie voor een individuele reis bevat alle informatie die je nodig hebt voor een succesvol verloop van je reis; routebeschrijvingen met eenvoudig ondersteunend kaartmateriaal, inhoudelijke informatie over de streek of het land, het accommodatieoverzicht, een totaalvoucher voor de accommodaties en eventueel vlieg- en/of treintickets.

Groepsreis
Het groepsreispakket bestaat uit een deelnemerslijst, een accommodatieoverzicht, eventueel een vliegticket (e-ticket) en een vervoersschema. Je ontvangt geen kaartmateriaal, de reisleider heeft gedetailleerd kaartmateriaal bij zich. Indien de heen- en terugreis per trein gaan, heeft de reisleider ook de treintickets bij zich.

Een á twee weken voor vertrek wordt het reispakket toegestuurd. Voorwaarde is dat de reissom volledig voldaan moet zijn. Per boeking ontvang je één reispakket. Een extra reispakket kost €10,- en kun je tot een maand voor vertrek aanvragen via info@snp.nl. Boek je binnen twee weken voor vertrek dan ontvang je het reispakket digitaal.

9. Hoe zit het met de aansprakelijkheid bij ter plaatse geboekte excursies?
Wanneer u bij SNP een reis boekt, staat er op onze website bij het reisprogramma duidelijk vermeld welke excursies of activiteiten onderdeel uitmaken van de reisovereenkomst. Daarnaast vinden wij het belangrijk om u goed te informeren over welke extra activiteiten of excursies u ter plaatse zelf nog kunt ondernemen en wat u daarbij van SNP kan verwachten. Daarbij willen wij u erop attent maken, dat SNP niet verantwoordelijk is voor excursies of activiteiten die niet zijn vermeld bij het reisprogramma. Indien u een dergelijke activiteit wenst te ondernemen sluit u daarvoor rechtstreeks een contract met de aanbieder ter plaatse. SNP is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, als gevolg van deelname aan een zelf geboekte excursie of activiteit. Deelname is dus voor eigen risico.

1. Hoe zoek ik een reis op comfort, zwaarte en periode?
Zoek eenvoudig en snel via ‘Zoek je reis’ bovenin de menubalk. Vervolgens zie je rechts bovenin een button ‘Filter opties’. Als je hierop klikt opent een uitklapmenu. Daar kan je onder andere filteren op comfort, zwaarte en periode. Vergeet niet na het filteren bovenin te klikken op ‘Filter … reizen’.

Deze uitleg liever visueel? Bekijk stap 1 in deze handleiding

2. Hoe kan ik op reiscode zoeken?
Zoek je liever op reiscode? Reiscodes kan je handig invullen via ‘Zoek je reis’ bovenin de menubalk. De reiscode typ je in het vakje ‘Waar wil je heen?’ en vervolgens wordt de bijbehorende reis getoond in de zoekresultaten. Wordt de reis niet getoond? Dan is de reis helaas niet meer beschikbaar: de reis is volgeboekt of wordt niet meer aangeboden.

Deze uitleg liever visueel? Bekijk stap 2 in deze handleiding

3. Welke andere zoekmogelijkheden zijn er nog om reizen te vinden?
In de nieuwe website hebben we tal van zoekopties toegevoegd. U vindt de opties via ‘Zoek je reis’ bovenin de menubalk. U kunt hier onder andere kiezen wat voor type reis u wilt ondernemen (onder ‘Wat wil je doen?’) of met wie u op reis gaat (‘Met wie ga je?’). Afhankelijk van de keuzes die u hier aanklikt, komen er extra keuze mogelijkheden onder het kopje ‘Filter opties’. Om dit te verduidelijken, hebben wij drie voorbeelden voor u uitgewerkt. 

Bekijk de voorbeelden in stap 3 van de handleiding

4. Zijn de zwaarte- en comfortniveaus veranderd?
Nee, de niveaus zijn inhoudelijk niet veranderd. Wel is het zo dat we in de nieuwe website gekozen hebben voor een nieuwe indeling in zwaarteniveaus. De verandering is puur een administratieve wijziging. Wees dus gerust: qua zwaarte en comfort is uw reis niet veranderd.
De zwaarte- en comfortniveaus zijn bij iedere reis terug te vinden, direct bovenin de reisomschrijving, onder het kopje ‘Uniek aan deze reis’. Wanneer je met je muis beweegt over de ‘zwarte bolletjes’, verschijnt een toelichting op het betreffende niveau. Let wel op, het cijfer drukt slechts een gemiddelde waardering uit! Meer informatie van de reis kan je vinden onder het kopje ‘Programma, Dag-tot-dag’.

Deze uitleg liever visueel? Bekijk stap 4 in deze handleiding

5. Waar zijn de zwaarte- en comfortniveaus op gebaseerd?
Bij zwaarte is het niveau gebaseerd op verschillende factoren. Factoren zoals afstanden per dag, hoogteverschillen, begaanbaarheid van het terrein, weeromstandigheden en de eigen fysieke gesteldheid. Bij comfort wordt het niveau gebaseerd op comfort, ligging t.o.v. de reisroute, ambiance, keuken, service en gastvrijheid. 

6. Welke zwaarte- en comfortniveaus zijn er?
Op onze nieuwe website maken we een onderscheid in de volgende vijf zwaarteniveaus:
Zwaarte:
Voor iedereen, waarbij de sportieve prestatie ondergeschikt is
●● Basisconditie 
●●● Goede conditie
●●●● Pittig
●●●●● Uitdagend, met zware tochten, vaak in hooggebergte of anderszins uitdagend terrein

Daarnaast hebben we nu ook een indeling naar mate van comfort:
Comfort:
Basic, met vaak meerpersoonskamers en soms stapelbedden en niet altijd privé-sanitair 
●● Eenvoudig
●●● Comfortabel
●●●● Luxe
●●●●● Exclusief, vanwege de schitterende ligging, uitmuntende service en bediening en ruime kamers; hier wil je niet meer weg…

7. Waar kan ik een review plaatsen?

Na afloop van uw reis ontvang je enkele dagen na thuiskomt een digitale enquête. Daarin is het tevens mogelijk om een review achter te laten.

 

 

1. Hoe is het om in een groep te reizen?
Mensen die een SNP-reis maken hebben een gemeenschappelijke doel: weg van het massatoerisme en de wereld écht ontdekken! Hierdoor is de onderlinge sfeer vaak erg goed. Een groepsreis is dan ook een goede manier om nieuwe vriendschappen te sluiten. Er zijn tijdens de reis genoeg momenten waar het mogelijk is je eigen gang te gaan.

2. Wat voor mensen gaan er mee met SNP-reizen?
SNP reizigers zijn ondernemende mensen met een gemeenschappelijke belangstelling. Per reis kan je de samenstelling van het reisgezelschap opvragen. Klik op 'groepsinfo' bij de betreffende vertrekdatum. De groepssamenstelling wordt getoond vanaf het moment dat er 6 deelnemers zijn (bij gezinsgroepsreizen vanaf 1 gezin).

3. Is er nog plek op een groepsreis en gaat de reis altijd gegarandeerd door?
Op alle groepsreizen op de website is plaats, tenzij het woordje 'vol' staat vermeld bij de betreffende vertrekdatum. Bij boeking binnen 8 weken voor vertrek is de reis op aanvraag. Zodra een reis het minimum aantal deelnemers heeft gehaald krijgt de reis garant vertrek. Het minimum en maximum aantal deelnemers van een reis is te vinden bij 'groepsinfo' bij de betreffende vertrekdatum. Benieuwd naar alle groepsreizen met garant vertrek waar op dit moment nog plaats is?

Is er onvoldoende belangstelling voor een reis, dan annuleert SNP de reis uiterlijk 3 weken voor vertrek.

4. Kan ik een optie nemen op een groepsreis?
Ja, dit kan tot 6 weken voor vertrek. In het online boekingsformulier kun je in de eerste boekingsstap aangeven dat het een optie betreft. De optie is 8 dagen geldig. Je dient de optie zelf binnen de termijn van 8 dagen te bevestigen of te annuleren, dit kan via MijnSNP, per e-mail of telefonisch. Na 8 dagen kunnen wij de prijs voor de optie niet meer garanderen en zullen wij de prijs bij boeking opnieuw aanvragen.

5. Ik wil een eenpersoonskamer, is dat mogelijk?
Op veel groepsreizen kun je kiezen voor verblijf op een eenpersoonskamer. Deze mogelijkheid wordt in dat geval getoond bij de betreffende reis en vertrekdatum. Lees ook de informatie bij Reisdetail/Over de accommodaties of er in alle accommodaties op de reis een eenpersoonskamer geboekt kan worden. Wij werken veel met kleine accommodaties waardoor er een beperkt aantal eenpersoonskamers beschikbaar is. Hoe eerder je boekt hoe meer kans er op een eenpersoonskamer is. Lukt het niet je boeking op basis van een eenpersoonskamer te bevestigen, dan heb je de keuze om mee te gaan op een gedeelde tweepersoonskamer of om de reis te annuleren.

6. Waarom is mijn groepsreis op aanvraag?
Indien je binnen 8 weken voor vertrek een groepsreis boekt zijn je vlucht en arrangement op aanvraag. Op onze groepsreizen zijn wij genoodzaakt 8 weken voor vertrek de namen van de deelnemers door te geven aan de luchtvaartmaatschappijen. Daarna vervallen de overige reserveringen. Boek je later dan kunnen wij je heen- en terugreis niet meer garanderen en kan je met meerkosten of een afwijkende vlucht te maken krijgen.

7. Ik wil mijn vlucht zelf boeken, kan dat?
Ja, maar wij adviseren je vlucht pas te boeken als de reis garant vertrek heeft. Geef bij boeking aan of je de groep wil ontmoeten op de luchthaven van aankomst of in de eerste accommodatie. Indien je reisschema niet aansluit op de transfer van de groep, zijn de extra kosten voor de transfer voor eigen rekening. Let op: bij een aantal bestemmingen is de eerste accommodatie niet per openbaar vervoer bereikbaar. Het schema van de heen- en terugreis met de groep zoals vermeld in de reisbeschrijving is altijd onder voorbehoud van wijzigingen.

8. Hoe is het lokaal transport geregeld?
Bij onze groepsreizen is de transfer van het vliegveld en/of station naar het beginpunt van je reis geregeld, mits je meereist met de groep. Het lokale transport gebeurt per taxi, trein, bus of met een SNP-busje. Informatie over de vervoerswijze vind je per reis bij Praktisch/Vervoer ter plaatse.

Als je afwijkend van de groep heen- en/of terugreist dien je zelf het lokale transport en eventuele extra overnachtingen te regelen en te betalen. Ook als je kiest voor een afwijkende vlucht indien de groepsvlucht reeds is volgeboekt.

1. Hoe kan ik de beschikbaarheid zien van een individuele reis?
Het is bij een individuele reis niet mogelijk om van te voren aan te geven of er beschikbaarheid is. Door de grote flexibiliteit van ons reisaanbod en startdata kunnen wij geen kamers op voorhand reserveren.

Zodra je een boekingsaanvraag plaatst gaan wij de accommodatie(s) aanvragen. Is de reis beschikbaar, dan ontvang je na 1 tot 10 werkdagen de reisovereenkomst per e-mail.
Als de reis niet bevestigd kan worden nemen wij contact met je op om te overleggen over eventuele alternatieven.

In uitzonderingsgevallen, minimaal twee maanden voor aankomst, kunnen wij bij arrangementen in Europa een korte optieperiode voor je aanvragen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.

2. Wanneer kan ik met een individuele reis beginnen?
De meeste individuele reizen kun je, binnen de genoemde reisperiode, op iedere willekeurige dag starten. Bij een aantal reizen, onder andere standplaatsreizen, is er wel een vaste startdag. Informatie over de reisperiode en mogelijke startdagen vind je bij de betreffende reis in de kalender onder het kopje 'Vertrekdatum'.

3. Kan ik een individuele reis verlengen?
Bij de meeste reizen kun je extra nachten (rustdagen) boeken in de accommodatie(s) uit het arrangement. Zie de informatie bij de betreffende reis onder het kopje Reisdetail/Extra dagen.
Tevens vind je in het kopje Extra's/Verlengingshotels aanbevolen (stads)hotels en reizen die bij jouw reis aansluiten.
In het online boekingsformulier kun je de gewenste verlengingen invoeren. Deze worden in het prijsoverzicht meegenomen.

4. Wordt mijn bagage tijdens de reis vervoerd?
Bij de meeste reizen is het bagagevervoer inbegrepen, zie het tabblad Reisdetail/Inbegrepen bij de betreffende reis. Bij enkele reizen is bagagevervoer optioneel en geef je bij boeking aan of je hier wel of geen gebruik van wilt maken.

5. Mag de hond mee op reis?
Bij een aantal individuele arrangementen is het, mits doorgegeven bij reservering, mogelijk om de hond mee te nemen.

Soms zijn er aanvullende kosten/voorwaarden aan het meenemen van honden verbonden. Zie het tabblad Praktische informatie/Voorwaarden hond mee bij de betreffende reis.

6. Kan SNP voor mij de heen- en terugreis per trein verzorgen?
Bij bestemmingen die per trein te bereiken zijn, bieden wij in samenwerking met de Treinreiswinkel een dag- en/of nachttrein aan. Schema en prijzen vind je bij de betreffende reis bij Heen- en terugreis/Treinreis. Bij boeking geeft u de gewenste opstapplaats aan.
Door vaste prijsafspraken met de Treinreiswinkel hebben kortingskaarten en NS-jaarkaarten geen invloed op de prijs.

7. Kan SNP voor mij de heen- en terugreis per vliegtuig verzorgen?
SNP kan een lijndienstvlucht voor je reserveren. Geef bij boeking aan of je een vluchtvoorstel wilt ontvangen. Wij nemen vervolgens, voordat het arrangement wordt aangevraagd, contact met je op over de vluchtmogelijkheden.

Bij een aantal bestemmingen is tevens een (vaak rechtstreekse) chartervlucht mogelijk, zie bij de betreffende reis het tabblad Heen- en terugreis/Vluchtinformatie.
Kies je bij boeking voor een chartervlucht, dan wordt direct de prijs getoond. Let op: bij chartervluchten is het vluchtschema altijd pas ca. een week voor vertrek bekend.

SNP kan geen vluchten met een lowcostairline voor u reserveren.

SNP rekent voor reizen binnen Europa 25 euro en voor reizen buiten Europa 35 euro reserveringskosten per vlucht (tot een maximum van resp. 100 en 140 euro per boeking).

8. Ik wil zelf mijn vlucht boeken, kan dat?
Ja, dat kan. Bekijk goed de informatie bij de betreffende reis bij Heen- en terugreis/Vluchtinformatie voor de uiterste aankomst- en vertrektijden, zodat je vluchten kiest die goed aansluiten op het arrangement.

Wij raden aan de vlucht pas te boeken op het moment dat het arrangement is bevestigd.

Let op: vanaf het moment dat het arrangement is aangevraagd, zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Dat betekent dat je niet kosteloos van het arrangement mag afzien als blijkt dat na bevestiging van het arrangement de gewenste vluchten niet meer beschikbaar zijn.

In uitzonderingsgevallen, minimaal 2 maanden voor aankomst, kunnen wij bij arrangementen binnen Europa een korte optieperiode aanvragen bij de accommodatie(s). Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.

Tevens kunnen wij een lijndienstvlucht als reservevlucht voor je in optie houden gedurende de tijd die nodig is om het arrangement te bevestigen. Boek je na bevestiging van het arrangement zelf je (lowcost)vluchten, dan betaal je eenmalig 25 euro administratiekosten voor deze service.

9. Kan SNP voor mij een huurauto regelen?
Ja, wij bieden je via onze partner Sunny Cars scherpe prijzen.

De hoofdbestuurder dient in het bezit te zijn van een creditcard op zijn of haar naam.

Bij autorondreizen op bestemmingen die niet of moeilijk met de eigen auto te bereiken zijn is de huurauto inclusief in de reissom, zie voor meer informatie het tabblad Reisdetail/Inbegrepen bij de betreffende reis.

1. Krijg ik kaartmateriaal bij mijn GPS-gegevens?
Nee, SNP levert geen kaartmateriaal voor je GPS-apparaat. Onze GPS-bestanden werken echter ook prima zonder kaartmateriaal. Meer informatie over onze GPS waypoints en trackinfo?

2. Ik zie slechts 1 route op mijn GPS-apparaat. Hoe kan dit?
Wij gaan met onze GPS-bestanden uit van de standaard GPS-apparaten en standaard GPS-bestanden. Sommige GPS-apparaten, met name de speciale fiets-GPS-apparaten (bijvoorbeeld van Mio), kunnen niet omgaan met GPS-bestanden waar meer dan 1 track/route in staat. Voor deze reizen kun je gebruik maken van het GPS Zip-bestand, waar alle routes als losse bestanden in staan. ZIe ook GPS waypoints en trackinfo.

3. Hoe voer ik de coördinaten die in het pakket bij een accommodatie vermeld staan in mijn autonavigatie in?
De coördinaten staan vermeld in decimale graden. In TomTom of aanverwante systemen kun je bij het invoeren van coördinaten kiezen in welk formaat je dit wilt doen. Kies hierbij voor decimale graden. Soms staat het ook als volgt aangegeven: ddd.dddddo.

4. Moet ik een ‘losse’ GPS kopen of kan ik mijn Smartphone gebruiken voor navigatie met GPS?
'Losse' GPS-apparaten zijn nog steeds nauwkeuriger en sneller dan Smartphones, hoewel de duurdere Smartphones de kwaliteit van GPS-apparaten steeds meer naderen. Voor de routes van SNP kun je gerust gebruik maken van je Smartphone. Let er wel op dat je eventueel vooraf kaarten downloadt en onderweg de roaming uitzet om hoge kosten bij het onderweg binnenhalen van kaartmateriaal te voorkomen.

5. Welke app kan ik het beste gebruiken voor mijn Smartphone?
Door het snel wisselende aanbod van GPS-apps en de enorme diversiteit hierin én het feit dat er verschillende besturingssystemen (Apple, Android, Windows) zijn, kunnen wij geen complete aanbeveling doen voor een goede GPS-app. Wij hebben zelf goede ervaringen met OSMAnd (Android en iPhone) en Viewranger (Android en iPhone).
De enige voorwaarde voor het gebruik van onze GPS-tracks is dat de app om kan gaan met GPX-bestanden.

6. Wat zijn al die lijntjes en nummertjes die ik op mijn GPS-apparaat zie?
Het GPS-bestand bestaat uit meerdere tracks. Elke track heeft een nummer dat correspondeert met het routenummer zoals dat in het reispakket vermeld staat. Het kan zijn dat er twee (of meer) routes zijn die deels dezelfde weg volgen. Deze lijnen liggen dan over elkaar heen in het GPS-bestand. Dat is geen probleem. Ter plekke selecteer je op je GPS-apparaat de track die je wilt gaan wandelen/fietsen die dag. Dit lijntje volg je dan op je GPS.

7. Kunnen jullie alle tracks afzonderlijk opsturen?
Ja, diit kan, maar je kunt deze ook downloaden vanuit je mijnSNP omgeving. In het GPS Zip-bestand staan alle tracks in afzonderlijke bestanden. Zie ook GPS waypoints en trackinfo.

1. Welke naam moet vermeld staan op mijn vliegticket?
Voor een geldig vliegticket moeten de achternaam, de eerste volledige voornaam en het geslacht precies overeenkomen met de officiële vermelding in je paspoort. Mocht dit niet overeenkomen dan kan dit vaak niet meer achteraf aangepast worden en kan leiden tot 100% kosten voor een nieuw vliegticket. Gebruik –indien van toepassing- altijd je meisjesnaam.

2. Wat is een e-ticket?
Voor de meeste vluchten wordt een e-ticket (electronic ticket) afgegeven. Deze heeft SNP voor je uitgeprint en tref je aan in het reispakket. Je dient deze mee te nemen naar de luchthaven voor het inchecken aan de balie. Bewaar het e-ticket voor de terugreis. Bij sommige chartermaatschappijen ontvang je coupons. Voor ieder traject is er 1 coupon. Het zijn waardedocumenten, ga er voorzichtig mee om.

3. Moet ik vooraf inchecken op de vlucht?
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid tot online check-in, vanaf 30 uur tot 2 uur voor vertrek. Raadpleeg de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie.
Wij adviseren je dringend om - indien mogelijk - vooraf online in te checken op je vlucht. Je bespaart zo tijd op de luchthaven en je kunt zelf een stoel kiezen. Ook als je de boarding pass thuis niet kunt uitprinten, maak dan de online check-in wel helemaal af en print je boarding pass op de luchthaven bij een kiosk of bij de incheckbalie. Let op: ook als je al een zitplaatsreservering hebt moet je nog steeds inchecken.

NB: Voor een aantal vluchten (bv. met sommige: chartervluchten, binnenlandse vluchten, groepsvluchten en codeshare vluchten en vanaf sommige luchthavens) is vooraf online inchecken niet mogelijk. Dan kunt u altijd ook op de luchthaven nog inchecken. Voor groepsreizigers is het online inchecken soms niet mogelijk. In dat geval check je op de luchthaven in.

4. Hoe kan ik inchecken op de luchthaven?
Lukt het niet online in te checken, dan kun je met je e-ticket en je paspoort op het vliegveld bij de incheckbalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij inchecken. Of maak - indien aanwezig - gebruik van de Self-Service check-in op de luchthaven. Deze kiosken bevinden zich vlakbij de incheckbalies van de betreffende luchtvaartmaatschappijen.
Bij sommige airlines kan de ruimbagage worden ingecheckt bij de Self-Service Baggage Drop-Off units. Anders geef je de ruimbagage af bij de incheckbalie.

5. Kan ik online een stoel reserveren?
Dit verschilt per vliegmaatschappij. Niet alle vliegmaatschappijen staan een stoelreservering toe, maar bij de meeste vliegmaatschappijen is dat mogelijk. Tijdens het online inchecken (vanaf 30 uur tot 2 uur voor vertrek) kan je bij de meeste vliegmaatschappijen gratis een stoel reserveren. Ons advies is om zo vroeg mogelijk online in te checken zodat je meer kans hebt om je voorkeursplaats(en) te reserveren. Hoe langer je wacht, hoe minder vrije stoelen beschikbaar zijn waardoor je risico hebt niet bij elkaar te kunnen zitten. Wanneer je geen stoel reserveert, kiest de vluchtmaatschappij een willekeurige stoel voor je uit.

Tegenwoordig kan je bij de meeste vliegmaatschappijen ook tegen betaling een stoel reserveren. Dit is meestal mogelijk vanaf ongeveer 30 dagen tot 48 uur voor vertrek te reserveren. Indien je met je familie op reis gaat, raden wij je aan om tegen betaling stoelen te reserveren. Zo vermijd je dat je los van elkaar zit. 

LET OP: De luchtvaartmaatschappijen behouden zich echter wel altijd het recht voor om op de dag van vertrek een reiziger een andere stoel toe te wijzen. 

6. Moet ik voor het meenemen van ruimbagage betalen?
De bepalingen van airlines omtrent bagage wijzigen regelmatig. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij goed na wat de restricties en voorwaarden zijn ten aanzien van bagage. Doe dit voor al je vliegtrajecten. Dit voorkomt dat je bij het inchecken ineens voor extra kosten komt te staan vanwege overgewicht of extra stuks bagage. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen voorwaarden en tarieven.

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen moet er voor ruimbagage extra worden betaald. Kijk hiervoor op de website van de betreffende maatschappij. Vaak is het voordeliger om (extra) bagage vooraf online aan te melden dan op het vliegveld. Veel luchtvaartmaatschappijen rekenen ook kosten voor bijzondere bagage, zoals bijvoorbeeld fietsen, golftassen of een duikuitrusting. Reserveer het vervoer van bijzondere bagage uiterlijk een week voor vertrek via SNP. Voor Flying Blue-deelnemers geldt op KLM-vluchten een korting voor ruimbagage. Op de website van de KLM kun je je gratis aanmelden als je nog geen deelnemer bent.

NB Indien je naar de VS reist, let er op dat je de bagage niet op slot doet, omdat bij het controleren zo nodig sloten geforceerd worden.

7. Wat mag niet in de handbagage?
Het is niet toegestaan om een zakmes, schaar, nordic walking stokken, andere scherpe voorwerpen of vloeistoffen meer dan 100 ml in de handbagage mee te nemen. Kijk voor de meest actuele algemene bagagebepalingen op de website van Schiphol.

8. Waarom staan er slechts 4 namen op mijn vluchtschema terwijl ik met meer dan 4 personen reis?
Ons reserveringssysteem vermeldt maximaal 4 namen. Iedere reiziger heeft wel een eigen e-ticket.

9. Kan er tijdens mijn vlucht rekening worden gehouden met dieetwensen?
Vermeld bij boeking je dieetwensen en wij geven ze als preferentie door aan de luchtvaartmaatschappij. Wanneer er speciale maaltijden voor je zijn gereserveerd, worden deze vermeld op het reisschema. Een speciale maaltijd kan echter nooit gegarandeerd worden door de luchtvaartmaatschappij. Op de meeste Europese vluchten worden geen (speciale) maaltijden geserveerd.

1. Hoe krijg ik toegang tot MijnSNP?
Je ontvangt na je eerste boeking automatisch een bericht met je persoonlijke gegevens voor toegang tot MijnSNP. Je gegevens zijn 1 tot 2 dagen na boeking zichtbaar.

2. Zijn de gegevens op MijnSNP actueel?
Ja, de gegevens op MijnSNP worden dagelijks bijgewerkt.

3. Ontvangen mijn medereizigers ook een bericht voor toegang tot MijnSNP?
Nee, alleen de hoofdboeker ontvangt gegevens om toegang te krijgen tot MijnSNP. De hoofdboeker kan deze wel aan de medereizigers doorgeven, zodat ook zij toegang hebben tot MijnSNP.

4. Mijn reisgegevens worden niet getoond in MijnSNP, hoe komt dat?
Na boeking kan het 1 of 2 dagen duren voordat je reisgegevens zichtbaar zijn. Als de gegevens na 2dagen nog niet zichtbaar zijn, verzoeken wij je contact met ons op te nemen via het contactformulier op de site. Vermeld daarbij je dossiernummer. Maatwerk reizen kunnen helaas (nog) niet getoond worden in MijnSNP.

5. Kan ik mezelf in MijnSNP aan- of afmelden voor het SNP.NL Magazine en de digitale nieuwsbrief?
Ja, je kunt in MijnSNP je voorkeuren voor het ontvangen van (digitale) post van SNP wijzigen. Ook kun je je adres in MijnSNP wijzigen. Het adres wordt vervolgens automatisch in eventuele lopende boekingen aangepast.

6. Wat doe ik als de website aangeeft dat de combinatie gebruikersnaam en wachtwoord onjuist is?
Om er zeker van te zijn dat je het wachtwoord juist invoert kan je het beste het wachtwoord kopiëren en vervolgens plakken in de login-box van MijnSNP. Let op spaties en andere tekens die door het kopiëren en plakken voor of achter het e-mailadres of wachtwoord komen te staan. Eenmaal ingelogd kun je het wachtwoord naar persoonlijke voorkeur wijzigen.

7. Wat doe ik als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
Ga naar ‘wachtwoord vergeten’.

8. Hoe log ik uit op Mijn SNP?
Je kunt via de optie 'uitloggen' Mijn SNP afsluiten.

1. Wat is eigenlijk het probleem met de uitstoot van CO2?
Zonder broeikasgassen zoals CO2 zouden we niet kunnen leven op aarde. Het probleem is alleen dat er door menselijke activiteiten, waaronder de reisbranche, veel te veel CO2 in de lucht komt. Deze uitstoot ligt aan de basis van veel van de grootste milieuproblemen. Gevolg is ondermeer dat de poolkappen smelten en er hele ecosystemen verloren dreigen te gaan.

2. Waarom kiest SNP er voor om CO2-compensatie altijd te includeren in de reissom?
SNP is een reisorganisatie met een groot hart voor de natuur. Daarom willen we onze reizigers ook de kans bieden om te genieten van de mooiste plekken op aarde; ver of dichtbij huis. Tegelijkertijd zit duurzaamheid in ons DNA en realiseren we ons terdege dat we met onze reizen het milieu ook belasten. Door onze CO2-uitstoot vanaf 1 januari 2018 standaard bij elke boeking automatisch te compenseren nemen we de verantwoordelijkheid om ons aandeel in de broeikasuitstoot te vereffenen.

3. Waarom stoot SNP niet gewoon minder CO2 uit?
Begrijp ons niet verkeerd: voorkomen is altijd beter dan genezen. Of in dit geval: reductie gaat voor compensatie. We zoeken bij SNP voortdurend naar mogelijkheden om de milieu-impact van onze reizen terug te dringen. Daarom bieden wij onze reizigers bijvoorbeeld de optie aan om binnen een straal van 1000 kilometer niet met het vliegtuig maar met de trein te reizen. Helaas is dit voor veel verre bestemmingen natuurlijk ondoenlijk. Bovendien veroorzaken ook treinreizen nog steeds CO2-uitstoot; ook al is het dan veel minder dan een vliegreis. Zolang het nog niet mogelijk is om (verre) reizen te maken zonder broeikasgassen uit te stoten, biedt CO2-compensatie volgens ons het beste alternatief om alsnog verantwoord op reis te kunnen. Zie het als een stap in de goede richting.

4. Hoe werkt CO2-compensatie precies?
Als CO2 eenmaal is uitgestoten is het een nogal kostbaar en ingewikkeld proces om dit gas weer uit de lucht te zuiveren. Maar wie weet hoeveel CO2 er met een reis precies wordt uitgestoten, kan er wel voor zorgen dat elders op de wereld de uitstoot van diezelfde hoeveelheid CO2 voorkomen wordt; en zo per saldo dus alsnog CO2-neutraal reizen. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er gespecialiseerde organisaties die middels klimaatprojecten, voornamelijk in ontwikkelingslanden, de uitstoot van CO2 compenseren. SNP werkt hiervoor samen met South Pole.

5. Wat is South Pole?
De South Pole Group werd in 2007 opgericht door vijf studenten van de technische universiteit Zürich en is sindsdien uitgegroeid tot een van de wereldleiders op het gebied van CO2-compensatie. South Pole heeft in voornamelijk Afrika, Azië en Latijns-Amerika inmiddels al meer dan 500 klimaatprojecten opgezet. Omdat South Pole direct contact heeft met de dagelijkse organisatie in het veld, blijft er geen geld aan de strijkstok hangen door overbodige tussenschakels.

6. Welke klimaatprojecten worden met mijn boeking gesteund?
SNP heeft samen met de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) drie South Pole projecten geselecteerd waaraan wij onze steun verlenen. Het gaat om de aanleg van een zonnepark in Thailand, de verspreiding van energiezuinige kooktoestellen in Ghana en de bouw van een windmolenpark in Taiwan.

7. Hoe garandeert SNP dat de uitstoot van mijn reis daadwerkelijk wordt gecompenseerd?
De drie klimaatprojecten die wij steunen voldoen aan de 100% Gold Standard. Dit keurmerk garandeert op dit moment de hoogst mogelijke kwaliteit op het gebied van CO2-compensatie. Zo moet South Pole ondermeer kunnen aantonen dat de klimaatprojecten ook een positieve invloed hebben op de lokale bevolking in de desbetreffende landen; bijvoorbeeld omdat de energiezuinige kooktoestellen in Ghana voor de gebruikers ook veel gezonder zijn dan hun oude gaspitten. Het keurmerk is ontwikkeld door het WNF en wordt over de hele wereld door meer dan 80 ngo’s ondersteund. De eisen zijn streng en de resultaten worden onafhankelijk gecontroleerd.

8. Wat is een CO2-certificaat?
Elke ton CO2 dat door de projecten van South Pole gecompenseerd wordt, wordt vastgelegd in een certificaat dat is voorzien van een uniek nummer en wordt bijgehouden in een openbaar register. Zoals een accountant de jaarrekening van een bedrijf napluist, zo zijn er onafhankelijke partijen die volgens strenge richtlijnen dit register controleren. SNP geeft South Pole aan het eind van elk kalenderjaar door hoeveel CO2 er met al onze geboekte reizen precies is uitgestoten. Voor elke ton kopen we vervolgens een CO2-certificaat (in 2018 voor €2,26 per ton CO2). Daarna verwijdert South Pole deze certificaten uit het openbare register om te voorkomen dat één certificaat meerdere malen verkocht kan worden. SNP ontvangt een overzicht met de unieke nummers, zodat we het proces ook zelf kunnen controleren.

9. Hoe weet SNP hoeveel CO2 mijn reis precies veroorzaakt?
Samen met ondermeer de Climate Neutral Group en diverse kenniscentra en hogescholen zet SNP zich al jaren in voor de verduurzaming van de reisbranche. Het mooiste resultaat van deze samenwerking is de ontwikkeling van CARMACAL: een unieke, bekroonde CO2-calculator waarmee touroperators voor elk onderdeel van een reis de schadelijke uitstoot kunnen berekenen. Deze rekenmachine kent voor elke bestemming bijvoorbeeld de uitstoot van een (retour)vlucht vanaf Schiphol. Ook zijn er meer dan 750.000 accommodaties en tal van excursies en activiteiten in verwerkt.

10. Wordt de CO2-uitstoot tijdens mijn verblijf ook gecompenseerd?
Jazeker. SNP compenseert dus niet alleen de CO2-uitstoot van de reis naar en van de bestemming(en), maar ook van de overnachtingen en activiteiten ter plaatse.

11. Wat heb ik als reiziger aan CARMACAL?
Dankzij deze online calculator kunnen wij je in één oogopslag inzichtelijk maken hoeveel CO2-uitstoot er precies gemoeid is bij jouw reis. Razend complexe materie wordt daarmee behapbaar. Bovendien wordt dit meetinstrument ook gebruikt door tal van andere reisorganisaties, waardoor je als (potentiële) klant geen appels en peren meer vergelijkt, maar de verschillende touroperators eerlijk langs de meetlat kunt leggen. Omdat wij als SNP tenslotte ook zelf veel duidelijker inzicht krijgen in de ecologische voetafdruk van onze reizen, kunnen we ons beleid beter bijsturen en je zo een nog milieuvriendelijker reisaanbod voorschotelen.

12. Waarom kunnen we de CO2-uitstoot niet dichter bij huis compenseren?
De toename van CO2 in onze atmosfeer is een wereldwijd probleem. In de lucht zijn er geen landsgrenzen. Het maakt dus eigenlijk niets uit of we de CO2 in ons eigen land of elders ter wereld uitstoten of compenseren. Omdat wij onze steun willen verlenen aan projecten met de 100% Gold Standard, komen we automatisch in andere werelddelen terecht. In Nederland en de rest van de EU zijn er namelijk geen projecten met dit hoogste keurmerk. Ondermeer omdat het hier lastiger is om te bewijzen dat een project ook aan betere levensomstandigheden bijdraagt.
Een voordeel van de focus op ontwikkelingslanden is dat South Pole daar simpelweg meer positieve verandering teweeg kan brengen. De aanleg van een zonnepark in Thailand voorkomt niet alleen dat er een hoop CO2 bijkomt in de atmosfeer, maar zorgt terplekke ook voor kennisoverdracht, werkgelegenheid en economische kansen. Win-win dus. Aangezien wij voor onze reizen de hele wereld over trekken, lijkt het ons bovendien niet meer dan logisch om bij de compensatie van onze CO2-uitstoot ook elders ter wereld ons steentje bij te dragen.

13. Ben ik als reiziger nu volledig gedekt tegen klimaatverandering?
Nee. Een volledige dekking zou alleen mogelijk zijn als we helemaal geen broeikasgassen meer zouden veroorzaken. Maar bij een vliegreis komen er nog ander schadelijke componenten in de atmosfeer terecht. Het Kyoto Protocol gaat uit van zes broeikasgassen. Pas als die allemaal gemeten en gecompenseerd zouden worden, zou je kunnen spreken van klimaatneutraal reizen. In de luchtvaart wordt dit begrip echter niet gebruikt.

14. Waarom dan toch de focus op CO2?
Allereerst omdat dit gas simpelweg verantwoordelijk is voor het grootste aandeel in het versterkte broeikaseffect: meer dan 60 procent. Ten tweede omdat deze uitstoot heel concreet meetbaar is. Stel bijvoorbeeld een reis door China samen en je kunt exact zien wat het verschil in uitstoot is tussen een binnenlandse vlucht of een treinreis. Op dat soort inzichten kunnen wij ons reisaanbod weer aanpassen. Want nogmaals: reduceren gaat altijd boven compenseren.

15. Wat kost de CO2-compensatie mij als reiziger?
Dat verschilt per reis en bestemming. Globaal zou je kunnen zeggen zo’n 5 euro per persoon voor een Europese vakantie en het dubbele voor een verre reis naar Nieuw-Zeeland.

16. Waarom biedt SNP mij niet de keuze om de CO2-uitstoot wel of niet te compenseren?
Al in 2010 bood SNP tijdens het boekingsproces de keuze om de CO2-uitstoot van je reis wel of niet te compenseren. Elk jaar maakten meer reizigers daar gebruik van. Maar eerlijk is eerlijk: een groot deel vinkte deze optie ook niet aan. Soms vanwege een weldoordachte overweging, maar vaak ook omdat de optie over het hoofd werd gezien of klanten ten onrechte dachten dat het ze veel geld zou kosten. Sinds 1 januari 2018 hebben wij besloten om deze keuzemogelijkheid weg te halen en de CO2-compensatie standaard bij elke boeking te includeren. Niet alleen omdat we het boeken van een reis daarmee nog eenvoudiger en sneller maken. Maar vooral omdat we daarmee doen waar wij als duurzame reisorganisatie heilig in geloven: onze verantwoordelijkheid dragen voor een wereld waarin ook toekomstige generaties reizigers nog kunnen genieten van al die prachtige plekken op onze planeet.