FAQ Vluchten

Hier vind je alle veelgestelde vragen over vluchten in combinatie met jouw SNP reis.

Kan SNP de heen- en terugvlucht boeken?
Wij boeken graag een passende heen- en terugvlucht voor jouw reis! Met de wensen welke je kan doorgeven tijdens het boekingsproces (keuze luchthaven, tijdstip) proberen wij de meest gunstige vlucht in prijs, tijd en verbinding voor je te zoeken. We zullen altijd proberen om een directe vlucht te boeken. Helaas is dit op sommige bestemmingen niet mogelijk en kiezen we voor een vlucht met overstap. Hierin proberen wij ook altijd de meest gunstige verbinding door te geven. Soms helpt het ook als je bij boeking al doorgeeft welke data je nog meer kan reizen zodat onze zoektocht soms betere resultaten oplevert. Soms is het niet mogelijk om in één dag je eindbestemming te bereiken. Natuurlijk denken we dan met je mee. Een oplossing kan dan zijn om in de stad van aankomst een extra nachtje te boeken voordat je doorreist naar het startpunt van het arrangement. Het kan soms ook voorkomen dat we helemaal geen vlucht voor je kunnen boeken, dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een populaire regio of periode of een last minute boeking. Het kan dan voorkomen dat de vlucht al vol zit.

Naar welke bestemmingen kan ik de vlucht met SNP boeken?
Je kan voor boeken altijd even kijken naar de informatie welke wij geven over de heen- en terugreis per vliegtuig, deze informatie vindt je onder het kopje ‘praktische informatie’ dat bij elke reis te vinden is.

In principe kan SNP naar elke bestemming een vlucht voor je boeken met enkele uitzonderingen. Aangezien we het heel belangrijk vinden dat vliegen binnen de 1000 km wordt vermeden bieden we deze vluchtopties namelijk niet aan. In dat geval geven we je graag tips hoe je zonder vlucht bij je bestemming komt!

Op sommige luchthavens wordt alleen gevlogen door luchtvaartmaatschappijen die SNP niet voor je kan boeken. In dat geval zorgen we voor een vlucht naar een luchthaven in de buurt en geven we je informatie over hoe je naar je bestemming komt.

Hoeveel kost een vlucht?
SNP boekt graag voor jou de vlucht naar je bestemming. De prijs van de vlucht is afhankelijk van het moment waarop je boekt en de populariteit van een periode of bestemming. SNP hanteert de prijzen van de luchtvaartmaatschappijen. Voor het organiseren van jouw vlucht vragen wij €25 per ticket voor vluchten binnen Europa en €35 voor vluchten buiten Europa. Wij rekenen dit tot een maximum van €100 tot 8 personen. Daarna rekenen wij de helft van de reserveringskosten. SNP stelt graag geheel vrijblijvend een vluchtvoorstel voor je op als je dit aangeeft tijdens boeken. Bij de groepsreizen kan je in stap 2 van het boekingsproces de vluchtprijs inzien. Deze prijs ligt tot 8 weken voor vertrek vast, daarna is de prijs van de vlucht altijd op aanvraag. 

Hoe ontvang ik een vluchtvoorstel?
Bij het indienen van een boekingsaanvraag via de website kun je in stap 2 ‘Extra’s’ kiezen voor een vrijblijvend vluchtvoorstel. Heb je specifieke wensen omtrent je vlucht, dan kun je deze in het bijbehorende opmerkingenveld aangeven. Zodra wij een passende vlucht hebben gevonden sturen wij deze per e-mail toe zodat je het kan bekijken. We kunnen dan eventueel nog wijzigingen doorvoeren, zodra je akkoord geeft gaan wij aan de slag met je boekingsaanvraag!

Kan SNP de heen- en terugvlucht reserveren (in optie houden)?
Bij veel luchtvaartmaatschappijen kunnen we gedurende je boekingsaanvraag de vlucht in optie houden. Dat is heel handig, want dan kan de vluchtprijs niet meer veranderen terwijl wij de accommodaties voor je aanvragen.
SNP kan echter niet alle vluchten in optie zetten. Het is afhankelijk van het moment van boeken, de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij of dit mogelijk is. Als een vlucht niet in optie te houden is geven wij dit altijd direct aan je door.

Kan ik zelf de heen- en terugvlucht boeken?
Je kunt ook zelf de vlucht naar je SNP-reis boeken. Het kan echter in veel gevallen voordelig zijn om de vlucht door SNP te laten boeken. Zo heb je namelijk alles in één hand en kan SNP je ook helpen als er iets met je vlucht aan de hand is. Boek je zelf je vlucht, dan kan SNP hier niet in bemiddelen. Een ander voordeel van je vlucht laten boeken door SNP, is dat SNP je vlucht in veel gevallen in optie kan houden, iets wat niet mogelijk is als particulier.
Als je zelf je vlucht boekt, dan is het belangrijk om te beseffen dat een boekingsaanvraag bij SNP niet vrijblijvend is. Dat houdt in dat een boeking niet meer kosteloos geannuleerd of verschoven kan worden, ook niet als blijkt dat je beoogde vlucht te duur wordt of niet meer te boeken is. Het is echter wel zaak om je eigen vlucht pas te boeken nadat SNP je reis bevestigd heeft dus nadat je van ons de reisovereenkomst per e-mail hebt ontvangen.

Met welke luchtvaartmaatschappijen kan ik vliegen?
SNP boekt je vlucht bij voorkeur via KLM of Transavia, maar veel andere maatschappijen zijn ook mogelijk, je kans je wensen hierin altijd doorgeven. Het verschilt per bestemming welke vlucht we voor je kunnen boeken. Let op: een vlucht boeken via SNP met Low Cost Carriers (zoals bijvoorbeeld Ryanair) is niet mogelijk.

Als SNP mijn vlucht niet kan boeken, wat dan?
Het kan verschillende oorzaken hebben dat SNP je vlucht in een enkel geval niet kan boeken. De eerste oorzaak kan zijn dat jouw beoogde vlucht wordt uitgevoerd door een Low Cost Carriers. Dan sta je vrij om zelf een vlucht te boeken, doe dit altijd pas nadat je de reisovereenkomst hebt ontvangen van ons. Daarnaast is het mogelijk dat bij een last minute boeking of populaire bestemming helaas geen vlucht meer te boeken is door ons. Je kant er in dat geval voor kiezen om zelf een vlucht te boeken, let wel, als je besluit eigen vluchten te boeken en op een later moment blijkt toch dat de vlucht naar de bestemming niet meer te boeken is dat je niet meer kosteloos van de SNP-reis af kunt zien. Als bij boeking al blijkt dat een door ons aangeboden vlucht niet meer te boeken is of bijna vol is, dan zal SNP dit melden, zodat je de keuze hebt om door te gaan met je boeking of ervan af te zien. Let op: dit geldt niet als je een reisaanvraag hebt geplaatst zonder een vlucht via SNP.

Groepsreizen en vluchten
Bij veel groepsreizen bieden we een passende vlucht aan. Je kunt er ook voor kiezen om de reis zonder vlucht te boeken. Deze keuze krijg je als je op ‘optie’ of ‘boek’ hebt gelikt en één stap verder gaat. Je ziet dan onder het kopje overige extra's: ‘Ik wil dat SNP mijn vliegreis regelt’ klik dit aan zodat wij je vluchten kunnen regelen.

Wil je een afwijkende vlucht? Neem dan contact met ons op of plaats een opmerking in het vrije tekstveld bij het boekingsformulier. Dan kijken we graag naar de mogelijkheden en tariefverschillen voor een alternatieve vlucht.

In de meeste gevallen is er aansluitend aan de vlucht een transfer naar de eerste accommodatie. Deze is inbegrepen, tenzij anders vermeld staat. Als je de reis boekt zonder vlucht, kun je vaak alsnog gebruik maken van de gratis transfer. Dit kan echter alleen als je op hetzelfde tijdstip op de luchthaven bent als de groep! Je kunt het vluchtschema inzien bij ‘Heen - en terugreis’ onder het kopje ‘Praktische informatie’ bij de reis.

Als SNP een vlucht voor je boekt bij een groepsreis, krijg je kort voor vertrek alle informatie die nodig is voor het inchecken bij je vlucht. Voor de meeste luchtvaartmaatschappijen ontvang je een vliegticket in je persoonlijke Mijn SNP onder het kopje ‘voorbereiding’. Bij een vlucht met Transavia ontvang je voor vertrek een e-mail met informatie hoe je online kan inchecken en met welke gegevens.

Jouw rechten als vliegtuigpassagier – Verordening (EG) 261/2004
Sinds 2005 beschermt Verordening (EG) 261/2004 vliegtuigpassagiers binnen de EU tegen ongemakken zoals vertragingen, annuleringen en instapweigeringen door overboeking. Deze verordening, opgesteld door de EU, verplicht luchtvaartmaatschappijen om passagiers in deze situaties correct te behandelen en, waar van toepassing, compensatie en voorzieningen aan te bieden.

Wanneer heb je recht op compensatie?
De verordening is van toepassing op alle vluchten die vertrekken vanaf een EU-luchthaven of worden uitgevoerd door een EU-luchtvaartmaatschappij. Als je op tijd incheckt en je vlucht heeft een vertraging van minimaal 2 uur, wordt geannuleerd, of je wordt geweigerd bij instappen vanwege overboeking, dan heb je mogelijk recht op:
• Maaltijden en verfrissingen
• Een hotelovernachting indien nodig
• Alternatief vervoer naar je eindbestemming
• Financiële compensatie, afhankelijk van de situatie (tot €600 per persoon)
De specifieke compensatie hangt af van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. Let op: als de verstoring wordt veroorzaakt door overmacht, zoals extreme weersomstandigheden, stakingen of politieke instabiliteit, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht een vergoeding te betalen.

Belangrijk: de claim loopt via de luchtvaartmaatschappij
De Verordening (EG) 261/2004 regelt de rechten van vliegtuigpassagiers in hun relatie met de luchtvaartmaatschappij. Dit betekent dat SNP geen claims namens reizigers kan indienen bij de airline. De afhandeling van compensatieclaims moet altijd direct met de luchtvaartmaatschappij worden geregeld.

Jouw compensatie eenvoudig geregeld via EUclaim
Heb je te maken gehad met een annulering of een vertraging van minstens 3 uur? Dan kun je mogelijk een compensatie krijgen tot €600 per persoon. Ook vluchten binnen de pakketreizen van SNP vallen hieronder. Om je te helpen bij het claimen van een vergoeding, werkt SNP samen met EUclaim, een expert op het gebied van passagiersrechten. EUclaim neemt het gehele proces uit handen en onderhoudt de communicatie met de luchtvaartmaatschappij. SNP speelt hierin geen rol, maar dankzij EUclaim wordt jouw claim professioneel en efficiënt afgehandeld.

EUclaim werkt op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat je alleen betaalt als je daadwerkelijk een vergoeding ontvangt. Bij succes wordt het compensatiebedrag uitbetaald, minus 31% fee en €33 dossierkosten per persoon.
Check eenvoudig of je recht hebt op een vergoeding en dien je claim in via:🔗 EUclaim – Controleer jouw vlucht