SNP boekingsvoorwaarden en spelregels Een reis boeken: hoe gaat dat?

Je ultieme reis boeken: waar moet je op letten?

Raadpleeg altijd eerst de website
Het is van het grootste belang dat je - voordat je je reis gaat boeken - de bijbehorende uitgebreide reisinformatie op onze website goed bestudeert. Deze informatie maakt deel uit van de uiteindelijke reisovereenkomst. Heb je geen internet, dan kunnen wij je de informatie op verzoek toesturen per post. 

Zwaarte van de reis
Onze reizen verschillen qua zwaarte. Een groot aantal factoren speelt daarbij een rol: de dagafstanden voor wandelvakanties en fietsvakanties, de hoogte waarop je verblijft, de opbouw van de reis en de begaanbaarheid van het terrein. Om je een indicatie te geven hoe zwaar de reis is, staat bij alle reizen een zwaarteniveau vermeld. De reizen zijn gewaardeerd van zwaarte 1 (licht) t/m zwaarte 5 (uitdagend).
SNP kan niet beoordelen of een deelnemer fysiek in staat is om aan een bepaalde reis deel te nemen. Bij twijfel kan je contact opnemen met één van onze reisadviseurs. Bij medische klachten raden wij je aan contact op te nemen met een arts en te overleggen met een medewerker van SNP.

Het comfort van de accommodatie
De accommodaties die wij voor onze reizen gebruiken worden met zorg uitgekozen. Comfort, ligging ten opzichte van de wandelingen/fietstochten, ambiance, keuken, service en gastvrijheid zijn daarbij belangrijke criteria. Bij ons overnacht je weinig in grote hotelketens, maar over het algemeen in sfeervolle en landelijke accommodaties. Om je een indicatie te geven van de gemiddelde kwaliteit van de accommodaties tijdens de reis, hanteren wij bij iedere reis vijf categorieën om het comfort aan te duiden. 

Gebruik bij voorkeur de website om te boeken
Om je reis te boeken raden wij aan om onze website te gebruiken. Je wordt op een complete en overzichtelijke manier door het hele boekingsproces geleid en je hebt de beschikking over de meest actuele reisinformatie. Bovendien ontvang je direct een duidelijk overzicht van de prijsopbouw van je keuzes. Kom je er via de website toch niet uit of heb je nog aanvullende vragen, bel dan met één van onze reisadviseurs op 024-3277000 of e-mail naar info@snp.nl, we helpen je graag.

Boeken is niet vrijblijvend
Zodra je via onze website of telefonisch definitief geboekt hebt, kan je niet meer kosteloos annuleren of wijzigen. Dit geldt ook in het geval van een reisaanvraag, waarbij we de reis - of delen ervan - eerst moeten aanvragen bij de accommodatie en/of luchtvaartmaatschappij. Als wij de reis volgens jouw wensen kunnen regelen, is je boeking definitief.

Samen reizen, samen boeken!
Reis je samen met andere families of vrienden, dan raden wij je aan om je boeking in één keer door te geven. Je aanvraag wordt dan als één boeking behandeld, wat een voordeel kan zijn bij eventuele latere wijzigingen of annuleringen en het kan je een financieel voordeel opleveren bij bijvoorbeeld polis- en administratiekosten.

Persoonsgegevens
Wij verzoeken je vriendelijk je eigen persoonsgegevens en die van eventuele medereizigers bij boeking / offerte / optie goed door te geven. Zo moeten bijvoorbeeld voor een vliegreis de achternaam en de eerste voornaam op het vliegticket precies overeenkomen met de officiële naam in het paspoort. Gebruik – indien van toepassing – altijd je meisjesnaam. Wijzigingen achteraf zijn vaak niet meer mogelijk of kunnen leiden tot 100% kosten voor een nieuw vliegticket.

Preferenties
Heb je preferenties, zoals bepaalde voedingswensen, dan raden wij je aan deze direct bij je boeking aan ons door te geven. Wij kunnen helaas geen garantie afgeven voor je preferentie, maar wij zullen er zorg voor dragen dat je preferenties zorgvuldig worden doorgegeven.

Wat gebeurt er na je boeking? 

Er zijn twee mogelijkheden

1. De door jou geboekte reis is direct akkoord en bevestigd. In dat geval ontvang je dezelfde dag je reisovereenkomst per e-mail. 

2. De door jou geboekte reis (of onderdelen ervan) moet eerst door ons worden aangevraagd. Als wij de reis volgens jouw wensen kunnen regelen, is je boeking definitief en ontvang je automatisch de reisovereenkomst per e-mail (vaak na 1 tot 10 werkdagen). Zit een accommodatie vol, dan boeken wij een gelijkwaardige accommodatie voor je. Het definitieve reisschema vind je op je reisovereenkomst/-nota. Indien bepaalde programmaonderdelen of accommodaties niet bevestigd kunnen worden, of niet tegen dezelfde prijs, dan nemen wij contact met je op om te overleggen over eventuele andere oplossingen. 

Tip: vermeld bij je boeking eventuele andere vertrekmogelijkheden
Tijdens onze privéreizen overnacht je in één of meerdere unieke en kleinschalige accommodaties. Na boeking nemen wij direct contact op met deze accommodaties om je reis te boeken. Het kan voorkomen dat er geen beschikbaarheid meer is en dat er moet worden uitgeweken naar andere vertrekdata of accommodaties. Het is handig als je ons vooraf al doorgeeft wat je mogelijke vertrekdata kunnen zijn. 

Volg de status van je boeking in je persoonlijke Mijn SNP
Je kan de status van je boeking volgen in je persoonlijke Mijn SNP. Zo zie je de status van de accommodaties en/of vluchten/treinen en kan je direct zien wanneer je boeking geheel akkoord is. Als je nog geen inlogcode hebt voor ‘Mijn SNP’, ontvang je deze direct na boeking.

Let op: we hebben altijd even tijd nodig om jouw ‘Mijn SNP website’ in te richten. Vanaf de volgende ochtend kan je inloggen en de actuele status en verdere reisinformatie bekijken.

De reisinformatie staat digitaal in Mijn SNP
Alle documenten en informatie die je nodig hebt voor je reis (reisprogramma, routebeschrijving, eenvoudig kaartmateriaal, vouchers en eventuele e-tickets voor je heen- en terugreis per trein of vliegtuig) vind je digitaal in je persoonlijke Mijn SNP. Deze kun je lezen op je tablet, smartphone of desktop. Printen kan natuurlijk ook. Alle documenten zijn in pdf formaat.  Voorwaarde is dat de reissom volledig voldaan moet zijn. Je ontvangt dus geen reisinformatie per post. Lees meer over SNP gaat digitaal

Hoe is een reis geprijsd? 

Prijspresentatie
Op onze website worden de actuele reisprijzen gepresenteerd met de verschillende optionele toeslagen. De reissommen zijn meestal per persoon weergegeven en gebaseerd op twee reizigers die samen een kamer delen (tenzij anders aangegeven). Bij onze gezinsvakanties kunnen de prijzen ook gebaseerd zijn op de samenstelling van het gezin of de verblijfseenheid (tent of appartement).

Inclusief / exclusief
Op onze website wordt eveneens per reis aangegeven wat wel en wat niet is inbegrepen in de reissom. Wij bieden onze reizen aan zonder verborgen kosten, zoals de verplichte bijdrage SGR (€ 5,- per persoon), calamiteitenfonds (€ 2,50 per boeking) luchthavenbelasting en andere onvermijdbare kosten. Daarnaast wordt er automatisch een bedrag van € 5,- per boeking bij de reissom opgeteld. Dit is jouw bijdrage aan de Stichting Giving Back to Nature. Wij verdubbelen dit bedrag en maken in jouw naam € 10,- over naar de Stichting Giving Back to Nature. Hierin volgen wij de richtlijnen zoals opgesteld door de Code Commissie Reisaanbiedingen.

Flexibele prijzen
SNP werkt met prijsflexibiliteit. Dat wil zeggen dat onze reisprijzen door het jaar heen kunnen veranderen. De gepubliceerde reissom op het moment van boeking is van toepassing voor je reis. Deze kan niet zonder reden - anders dan toegestaan volgens de ANVR-reisvoorwaarden - door ons worden veranderd.

Flexibele prijzen bij groepsreizen
SNP hanteert het principe ‘fluid pricing’ bij al haar groepsreizen. Dat betekent dat de reissommen op onze website kunnen veranderen naar gelang bezetting en tijdstip van boeking. Het kan dus voorkomen dat medereizigers een andere reissom hebben betaald dan jij hebt gedaan. Onze prijzen zijn dus flexibel: de gepubliceerde reissom op het moment van boeking is van toepassing voor jouw reis.

Wij hanteren een unieke prijsgarantie voor groepsreizen. Als je vroeg boekt, ben je gegarandeerd van de laagste prijs. SNP hanteert geen kortingen voor de laatste plaatsen. Mocht de prijs toch omlaag gaan door bijvoorbeeld koerswijzigingen, aanbiedingen van accommodaties of transfers, dan wordt de prijsverlaging ook doorberekend aan de vroegboekers. 

De prijsgarantie is alleen geldig op het landarrangement en is niet van toepassing op reizen die worden uitgevoerd met internationale groepen, zoals alle (Ant)Arctische reizen en internationale groepsreizen van HF Holidays.

Aanbetaling
Nadat je boeking door ons bevestigd is, ontvang je per e-mail de reisovereenkomst. Hierop staat de hoogte van de aanbetaling vermeld, namelijk 20% van de reissom plus eventuele verzekeringspremies en de kosten voor vlieg- of treintickets.

Voor de expeditiecruises van Oceanwide Expeditions geldt een aanbetaling van 50% van de reissom plus eventuele verzekeringspremies en de kosten voor vlieg- of treintickets.

De aanbetaling dien je per direct te voldoen. Uiterlijk zes weken voor vertrek moet het restant van de reissom zijn voldaan.

Reserverings- en wijzigingskosten
Wij rekenen geen extra reserveringskosten voor het landarrangement.
 
Verlenging verblijf of andere aanpassingen van de reis
Je kan een aantal arrangementen naar wens uitbreiden met extra dagen in de geboekte accommodatie of verlengingen in bijvoorbeeld stadshotels. Hiervoor berekenen wij je, naast de feitelijke meerkosten, geen extra reserveringskosten. Het is overigens vaak niet mogelijk om bestaande arrangementen in te korten. Informeer bij onze reserveringsmedewerkers naar de mogelijkheden. Let op: een extra dag tijdens het arrangement is altijd op basis van dezelfde verzorging als het arrangement zelf. Extra overnachtingen voor of na het arrangement kunnen wat betreft verzorging afwijken. Wens je hier meer over te weten, neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op.

Reserveringskosten vervoer
Voor de uitgifte van vliegtickets hanteert SNP de volgende reserveringskosten:

- Treintickets: € 25 per persoon (vanaf 15 jaar)
- Vliegticket binnen Europa € 25,- per persoon
- Vliegticket buiten Europa € 35,- per persoon

Voor trein- en vliegtickets geldt een maximum aan reserveringskosten van 4 x € 25,- / € 35,- (buiten Europa) per boeking.

Wijzigingskosten
Heb je na je definitieve boeking alsnog aanvullende wensen die je bestaande reisaanvraag of reisovereenkomst veranderen, dan brengen wij je daarvoor € 50,- wijzigingskosten per boeking in rekening, naast de eventuele annuleringskosten. Wijzigingen binnen zes weken voor vertrek kunnen worden aangevraagd, maar zullen meestal hoge annuleringskosten met zich meebrengen. Een service bijboeken brengt geen extra kosten met zich mee dan de werkelijke kosten. Houd er wel rekening mee dat later bijgeboekte services, zoals transfers, huurfietsen of excursies, vaak nog wel aangevraagd moeten worden. 

NB: Onder "aanvullende wensen" wordt niet verstaan: een verandering van reisbestemming of vertrekdatum of een wijziging binnen de reis waardoor een deel van de reis opnieuw moet worden aangevraagd. In dat geval gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Alles over treinen, vluchten en huurauto's

Bij de meeste reizen uit ons aanbod is het mogelijk om je heen- en terugreis per vliegtuig of trein en/of je eventuele autohuur via SNP te regelen. Op onze website vind je per reis de actuele informatie over deze mogelijkheden. 

Vliegreizen tijdig beslissen!
Vooral wanneer je met het vliegtuig reist in de vakantieperiodes, zoals begin mei, juli en augustus en rond Kerst, raden wij je aan om je vluchten zo vroeg mogelijk te regelen. Soms zitten vluchten al een half jaar van tevoren zo goed als vol. Vooral voor de mei- en kerstvakantie kan je niet vroeg genoeg boeken! 

Op onze groepsreizen zijn wij bovendien genoodzaakt circa zes tot acht weken voor vertrek de namen van de deelnemers door te geven aan de luchtvaartmaatschappijen. Daarna vervallen de overige reserveringen die we hadden staan. Boek je laat, dan kunnen wij de heen- en terugreis met de groep niet meer garanderen en kun je met meerkosten te maken krijgen, we nemen dan uiteraard contact met je op. 

Bagageregels
Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen moet je voor ieder stuk ruimbagage bijbetalen of kan je slechts één stuk ruimbagage per persoon inchecken zonder bijbetaling. Raadpleeg voor vertrek de website van de maatschappij waarmee je vliegt om te weten wat de bagageregels zijn voor je bestemming. Voor extra bagage worden vaak (hoge) meerkosten berekend. Overzicht voorwaarden luchtvaartmaatschappijen geeft een overzicht van de vervoersvoorwaarden van luchtvaartmaatschappijen en enkele trein-, ferry- en busmaatschappijen.

Bijzondere bagage
Luchtvaartmaatschappijen rekenen ook kosten voor bijzondere bagage, zoals fietsen, golftassen, ski's of een duikuitrusting. Reserveer het vervoer van bijzondere bagage uiterlijk 48 uur voor vertrek. Je reservering dient voor vertrek te zijn bevestigd. Voor de kosten voor bijzondere bagage kan je de website raadplegen van de luchtvaartmaatschappij. Let op: voor de meeste luchtvaartmaatschappijen geldt dat kinderbuggy’s alleen als extra stuk bagage mee mogen voor kinderen tot twee jaar die geen eigen stoel hebben. 

Huurauto
Huur je een auto, dan heb je altijd een creditcard + pincode op naam van de bestuurder als borg nodig. Voor alle reizen waarbij optioneel een huurauto wordt aangeboden, kan je via onze website alle informatie over tarieven en types eenvoudig bekijken en direct online boeken.

Ferry's en veerdiensten binnen Europa
Voor alle reizen waarbij een overtocht per veerboot of ferry wordt aangeraden, kan je via onze website alle informatie over tarieven en verbindingen eenvoudig bekijken en direct online boeken. Voor de bestemmingen waar een ferry wordt aangeboden, vind je op de website informatie bij ‘heen- en terugreis’ bij de reisbeschrijving.

Treintickets
Voor de bestemmingen die per trein bereikbaar zijn, vind je op de website bij 'heen- en terugreis' het meest gunstige traject met tijden die aansluiten op het arrangement. Bij een aantal bestemmingen kan SNP de treinreis voor je boeken; is deze mogelijkheid er voor jouw bestemming, dan lees je dit bij 'heen- en terugreis' en kun je de treintrajecten of mogelijkheid voor treinvoorstel aanvinken in het boekingsformulier. Boek je zelf je treinreis, boek deze dan pas nadat je reis is bevestigd (en nadat je groepsreis garant vertrek heeft). 
Treinschema's zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen.

Afwijkende heen- en terugreis
Als je afwijkend van de groep heen- en/of terugreist, dien je zelf het lokaal transport te regelen en te betalen. Dit is bijvoorbeeld ook het geval als je binnen zes weken voor vertrek boekt en de groepsvlucht is al volgeboekt. We kunnen dan proberen een afwijkende vlucht voor je te boeken, maar lokale transfers en extra overnachtingen zijn dan voor eigen rekening.

Op eigen gelegenheid
Ga je op eigen gelegenheid naar je bestemming, dan ben je in dat geval ook verantwoordelijk voor het lokale vervoer naar de eerste accommodatie of het afgesproken ontmoetingspunt ter plekke. SNP kan in het geval van vlucht- of treinschemawijzigingen, vertragingen en/of annuleringen niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele extra kosten die je dient te maken.

Bijzondere natuurreizen Unieke belevingen Ervaren reisexperts Persoonlijk contact
Anvr Sgr Calamiteitenfonds Giving Back To Nature Travelife certified