Contact Voor advies en vragen

Adres- & Contactgegevens

SNP Natuurreizen
Molukkenstraat 7
6524 NA Nijmegen

Als je ons kantoor in Nijmegen wilt bezoeken (mogelijk van maandag t/m vrijdag), stellen we het op prijs als je eerst even een afspraak maakt. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de juiste reisspecialist tijd voor je reserveert.

Openingstijden

maandag t/m vrijdag van 09.30 uur  tot 17.00 uur
zaterdag van 10.00uur  tot 16.00 uur (telefonisch en per mail bereikbaar).

Telefonisch is SNP bereikbaar tijdens kantooruren

T 024-3277000
E info@snp.nl

Enkel in geval van nood tijdens je reis zijn wij 24/7 bereikbaar op 06 50284590

Kamer van Koophandel Nijmegen inschrijfnummer 10027769

BTW nummer NL00.87.66.393B01

Stel jouw vraag

Wij hebben de veelgestelde vragen (FAQ) in een rubriek gebundeld. Hier kan je eventueel je antwoord op je vraag vinden. Mocht je er niet uitkomen dan kun je middels onderstaand formulier een vraag stellen aan één van onze reisadviseurs. Zij zullen je vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden. 

Veelgestelde vragen

1. Hoe kan ik een reis boeken?
Boek je reis eenvoudig en snel via de online boekingsmodule. Ga naar de pagina van de gewenste reis en klik op 'Optie' of 'Boek' (groepsreizen) of kies in de kalender de gewenste startdatum (privéreizen). Je krijgt een gedetailleerd prijsoverzicht van je boekingsaanvraag. Eventuele opmerkingen en aanvullende wensen kun je aan het eind van het boekingsformulier kwijt. Wij nemen dan indien nodig contact met je op.

Uiteraard is het ook mogelijk je reis telefonisch te boeken.

2. Is het mogelijk om dieetwensen op te geven?
Ja, deze kunnen bij boeking als preferentie (voorkeur) worden opgegeven. Een preferentie kan niet worden gegarandeerd. De mensen ter plekken houden zoveel mogelijk rekening met je wensen.  Hoewel de meeste keukens inmiddels goed kunnen inspelen op speciale dieetwensen is dit nog niet overal het geval. Vegetarische, glutenvrije, en met name veganistische , maaltijden kunnen minder gevarieerd zijn dan je thuis gewend bent. Geef bij aankomst ter plaatse altijd nog een keer je wensen door. Wij raden aan bij allergieën en intoleranties altijd een noodvoorraadje mee te nemen.

3. Wanneer en hoe krijg ik de reisovereenkomst en hoe kan ik betalen?
Zodra je reis is bevestigd ontvang je per e-mail de reisovereenkomst. Hierop staat de hoogte van de aanbetaling (20 procent van de reissom plus eventuele verzekeringspremies en de kosten voor vlieg- of treintickets) die je per direct dient te voldoen. Uiterlijk 6 weken voor vertrek moet het restant van de reissom zijn voldaan.

Indien je binnen 6 weken vertrekt dien je de reissom per direct in zijn geheel te voldoen. Betaal via Mijn SNP snel en eenvoudig met IDEAL en Bancontact.

4. Kan ik mijn boeking wijzigen of annuleren?
Zodra je een aanvraagboeking hebt geplaatst, kun je deze niet kosteloos annuleren of wijzigen.

Heb je na boeking aanvullende wensen die de reisaanvraag of reisovereenkomst veranderen, dan brengen wij € 50,- wijzigingskosten per boeking in rekening, naast eventuele annuleringskosten. Wijzigingen binnen 6 weken brengen meestal hoge annuleringskosten met zich mee. (NB: Onder "aanvullende wensen" wordt niet verstaan: een verandering van reisbestemming of vertrekdatum of een wijziging binnen de reis waardoor een deel van de reis opnieuw moet worden aangevraagd. In dat geval gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden).

Bekijk de boekingsvoorwaarden en spelregels.

Een reis annuleren dient per e-mail te gebeuren vanaf het e-mailadres van de hoofdboeker.

Bekijk de annuleringsvoorwaarden.

5. Kan ik de schadelijke uitstoot van mijn reis compenseren?
Ja, sinds begin 2018 nemen wij CO2-compensatie standaard op in de reissom, niet alleen van je eventuele vliegreis, maar ook van de overnachtingen, transfers en activiteiten ter plaatse. 

Meer informatie over duurzaam reizen met SNP

6. Kan ik via SNP mijn visum regelen?
Voor veel verre bestemmingen is het noodzakelijk om vooraf een visum aan te vragen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste reispapieren voor je reis. Check ruim op tijd de informatie over je benodigde reisbescheiden op Nederland Wereldwijd|Reisadvies. Let op! Check ook de landen waar je doorheen reist naar je eindbestemming. 

7. Kan ik verzekeringen via SNP afsluiten?
Je kan via SNP een kortlopende en doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten van a.s.r.. Ben je woonachtig in het buitenland? Een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering kan alleen door Nederlanders, ingeschreven in het Nederlandse bevolkingsregister, worden afgesloten. Een kortlopende reisverzekering kun je afsluiten als je in Nederland, Benelux of Duitsland woont. Een kortlopende annuleringsverzekering kan door alle nationaliteiten (ongeacht waar je woont) worden afgesloten.

8. Waaruit bestaat mijn reisinformatie en wanneer ontvang ik dit?
Je ontvangt alle SNP reisinformatie overzichtelijk in Mijn SNP. Zodra de informatie klaar staat informeren wij je per e-mail. De informatie kan je downloaden, thuis printen en delen met je reisgenoten of thuisblijvers. Wel zo handig! 

Privé-reis
De reisinformatie voor een privéreis bevat alle informatie die je nodig hebt voor een succesvol verloop van je reis; routebeschrijvingen met eenvoudig ondersteunend kaartmateriaal en/of een toegangscode voor de routes van jouw reis in de SNP Route app, inhoudelijke informatie over de streek of het land, het programmaoverzicht, en indien van toepassing e-tickets voor de heen- en terugreis per trein of vliegtuig. Alle reisinformatie staat minimaal twee weken voor vertrek digitaal voor je klaar in je persoonlijke Mijn SNP. 

Groepsreis
De reisinformatie voor een groepsreis bestaat uit het reisprogramma en indien van toepassing e-tickets voor de heen- en terugreis per trein of vliegtuig. Je ontvangt geen kaartmateriaal. De reisleider heeft gedetailleerd kaartmateriaal bij zich.  Alle reisdocumentatie staat minimaal twee weken voor vertrek digitaal voor je klaar in je persoonlijke Mijn SNP.

App only reis
Boek je een app only reis dan volg je de route via de app SNP Routes op je smartphone of tablet. Bij 'app only' reizen ontvang je geen routebeschrijving en kaartmateriaal. Alle reisinformatie vind je voor vertrek in de app SNP Routes en digitaal in Mijn SNP.

Wellicht ten overvloede: je ontvangt dus géén reisinformatie meer per post.

9. Hoe zit het met de aansprakelijkheid bij ter plaatse geboekte excursies?
Wanneer je bij SNP een reis boekt, staat er op onze website bij het reisprogramma duidelijk vermeld welke excursies of activiteiten onderdeel uitmaken van de reisovereenkomst. Daarnaast vinden wij het belangrijk om je goed te informeren over welke extra activiteiten of excursies je ter plaatse zelf nog kunt ondernemen en wat je daarbij van SNP kan verwachten. Daarbij willen wij je erop attent maken, dat SNP niet verantwoordelijk is voor excursies of activiteiten die niet zijn vermeld bij het reisprogramma. Indien je een dergelijke activiteit wenst te ondernemen sluit je daarvoor rechtstreeks een contract met de aanbieder ter plaatse. SNP is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, als gevolg van deelname aan een zelf geboekte excursie of activiteit. Deelname is dus voor eigen risico.

1. Hoe zoek ik een reis op comfort, zwaarte en periode?
Zoek eenvoudig en snel via ‘Zoek je reis’ bovenin de menubalk. Vervolgens zie je rechts bovenin een button ‘Filter opties’. Als je hierop klikt opent een uitklapmenu. Daar kan je onder andere filteren op comfort, zwaarte en periode. Vergeet niet na het filteren bovenin te klikken op ‘Filter … reizen’.

2. Hoe kan ik op reiscode zoeken?
Zoek je liever op reiscode? Reiscodes kan je handig invullen via ‘Zoek je reis’ bovenin de menubalk. De reiscode typ je in het vakje ‘Waar wil je heen?’ en vervolgens wordt de bijbehorende reis getoond in de zoekresultaten. Wordt de reis niet getoond? Dan is de reis helaas niet meer beschikbaar: de reis is volgeboekt of wordt niet meer aangeboden.

3. Welke andere zoekmogelijkheden zijn er nog om reizen te vinden?
Je vindt alle opties via ‘Zoek je reis’ bovenin de menubalk. Je kunt hier onder andere kiezen wat voor type reis je wil ondernemen (onder ‘Wat wil je doen?’) of met wie je op reis gaat (‘Met wie ga je?’). Afhankelijk van de keuzes die je hier aanklikt, komen er extra keuze mogelijkheden onder het kopje ‘Filter opties’.  

4. Waar kan ik een review plaatsen?
Na afloop van je reis ontvang je enkele dagen na thuiskomst een digitale enquête. Daarin is het tevens mogelijk om een review achter te laten.

5. Is er een legenda voor webkaartjes?
Ja, hier vind je de legenda voor onze webkaartjes.

1. Hoe is het om in een groep te reizen?
Op reis geniet je het meest in kleine groepjes van gelijkgestemden. Zo zien de groepen van onze groepsreizen er dus ook uit! Je reist met anderen die ook genieten van een actieve vakantie in de natuur. Natuurlijk krijg je deskundige reisbegeleiding

2. Wat voor mensen gaan er mee met SNP-reizen?
SNP reizigers zijn reizigers die graag op een actieve manier genieten van de natuur. Je gaat op stap in kleine groepen van maximaal 15 deelnemers.  Per reis kan je de samenstelling van de groep bekijken bij de specifieke reis op de website. Hier zie je ook het minimaal en maximaal aantal deelnemers. Klik op 'groepsinfo' bij de betreffende vertrekdatum. 

3. Is er nog plek op een groepsreis en gaat de reis altijd gegarandeerd door?
Op alle groepsreizen op de website is plaats, tenzij het woordje 'vol' staat vermeld bij de betreffende vertrekdatum. Bij boeking binnen 8 weken voor vertrek is de reis op aanvraag. Zodra een reis het minimum aantal deelnemers heeft gehaald krijgt de reis 'voldoende deelnemers'. Het minimum en maximum aantal deelnemers van een reis is te vinden bij 'groepsinfo' bij de betreffende vertrekdatum. Kijk hier naar een overzicht van alle groepsreizen met voldoende deelnemers waar op dit moment nog plaats is.

Is er onvoldoende belangstelling voor een reis, dan annuleert SNP de reis uiterlijk 3 weken voor vertrek.

4. Kan ik een optie nemen op een groepsreis?
Ja, dit kan tot 6 weken voor vertrek. In het online boekingsformulier kun je in de eerste boekingsstap aangeven dat het een optie betreft. De optie is 8 dagen geldig. Je dient de optie zelf binnen de termijn van 8 dagen te bevestigen of te annuleren, dit kan in je persoonlijke Mijn SNP, per e-mail of telefonisch. Na 8 dagen kunnen wij de prijs voor de optie niet meer garanderen en zullen wij de prijs bij boeking opnieuw aanvragen.

5. Ik wil een eenpersoonskamer, is dat mogelijk?
Op veel groepsreizen kun je kiezen voor verblijf op een eenpersoonskamer. Deze mogelijkheid wordt in dat geval getoond bij de betreffende reis en vertrekdatum. Lees ook de informatie bij Reisdetail/Over de accommodaties of er in alle accommodaties op de reis een eenpersoonskamer geboekt kan worden.
Boek je een tweepersoonskamer op indeling, dan deel je de kamer met een medereiziger van hetzelfde geslacht. 

6. Waarom is mijn groepsreis op aanvraag?
Indien je binnen 8 weken voor vertrek een groepsreis boekt zijn je vlucht en arrangement op aanvraag. Op onze groepsreizen zijn wij genoodzaakt 8 weken voor vertrek de namen van de deelnemers door te geven aan de luchtvaartmaatschappijen. Daarna vervallen de overige reserveringen. Boek je later dan kunnen wij je heen- en terugreis niet meer garanderen en kan je met meerkosten of een afwijkende vlucht te maken krijgen.

7. Kan SNP voor mij de heen- en terugreis per trein verzorgen?
Bij een aantal groepsreizen kan SNP de treinreis voor je boeken. Je ontvangt een eigen e-ticket, reist individueel en ontmoet de groep op het station van aankomst. Kijk voor meer informatie en tijden bij 'Heen- en terugreis' bij de betreffende reis. In het boekingsformulier kun je aangeven of je de treinreis wilt bijboeken en wordt de prijs getoond. 

8. Ik wil mijn vlucht of trein zelf boeken, kan dat?
Ja, maar wij adviseren je vlucht of trein pas te boeken als de reis garant vertrek heeft. Geef bij boeking aan of je de groep wil ontmoeten op de luchthaven of het station van aankomst of in de eerste accommodatie. Indien je reisschema niet aansluit op de transfer van de groep, zijn de extra kosten voor de transfer voor eigen rekening. Let op: bij een aantal bestemmingen is de eerste accommodatie niet per openbaar vervoer bereikbaar. Het schema van de heen- en terugreis met de groep zoals vermeld in de reisbeschrijving is altijd onder voorbehoud van wijzigingen.

9. Hoe is het lokaal transport geregeld?
Bij onze groepsreizen is de transfer van het vliegveld en/of station naar het beginpunt van je reis geregeld, mits je meereist met de groep of hetzelfde reisschema hebt. Het lokale transport gebeurt per taxi, trein, bus of met een SNP-busje. Informatie over de vervoerswijze vind je per reis bij Praktisch/Vervoer ter plaatse. 

Als je afwijkend van de groep heen- en/of terugreist dien je zelf het lokale transport en eventuele extra overnachtingen te regelen en te betalen. Ook als je kiest voor een afwijkende vlucht indien de groepsvlucht reeds is volgeboekt.

1. Hoe kan ik de beschikbaarheid zien van een privéreis?
Het is bij een privéreis niet mogelijk om van te voren aan te geven of er beschikbaarheid is. Door de grote flexibiliteit van ons reisaanbod en startdata kunnen wij geen kamers op voorhand reserveren.

Zodra je een boekingsaanvraag plaatst gaan wij de accommodatie(s) aanvragen. Is de reis beschikbaar, dan ontvang je na 1 tot 10 werkdagen de reisovereenkomst per e-mail.
Als de reis niet bevestigd kan worden nemen wij contact met je op om te overleggen over eventuele alternatieven.

In uitzonderingsgevallen, minimaal twee maanden voor aankomst, kunnen wij bij arrangementen in Europa een korte optieperiode voor je aanvragen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.

In dit filmpje vertellen we wat je kunt verwachten nadat je jouw reis hebt geboekt.

2. Wanneer kan ik met een privéreis beginnen?
De meeste privéreizen kun je, binnen de genoemde reisperiode, op iedere willekeurige dag starten. Bij een aantal reizen, onder andere standplaatsreizen, is er wel een vaste startdag. Informatie over de reisperiode en mogelijke startdagen vind je bij de betreffende reis in de kalender (zie ook de kleine lettertjes onder de kalender) en bij Praktisch/Geschikte reisperiode. In de kalender geven de gele vlakjes de startdata weer waarop de reis aan te vragen is.

3. Kan ik een privéreis verlengen?
Bij de meeste reizen kun je extra nachten (rustdagen) boeken in de accommodatie(s) uit het arrangement. Zie de informatie bij de betreffende reis onder het kopje Reisdetail/Extra dagen.
Tevens vind je in het kopje Extra's/Verlengingshotels aanbevolen (stads)hotels en reizen die bij jouw reis aansluiten.
In het online boekingsformulier kun je de gewenste verlengingen invoeren. Deze worden in het prijsoverzicht meegenomen.

4. Wordt mijn bagage tijdens de reis vervoerd?
Bij de meeste reizen is het bagagevervoer inbegrepen, zie het tabblad Reisdetail/Inbegrepen bij de betreffende reis. Bij enkele reizen is bagagevervoer optioneel en geef je bij boeking aan of je hier wel of geen gebruik van wilt maken.

5. Mag de hond mee op reis?
Bij een aantal privéreizen is het, mits doorgegeven bij reservering, mogelijk om de hond mee te nemen.
Soms zijn er aanvullende kosten/voorwaarden aan het meenemen van honden verbonden. Zie het tabblad Praktische informatie/Voorwaarden hond mee bij de betreffende reis.

Meer informatie over op reis met je hond.

6. Kan SNP voor mij de heen- en terugreis per trein verzorgen?
Bij een aantal bestemmingen kunnen wij de treinreis voor je reserveren. Zie de informatie en het treinschema bij de betreffende reis bij Heen- en terugreis. In het boekingsformulier van deze reizen kun je de treinreis aanvinken of kiezen voor een treinreisvoorstel.  
Treinschema's zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen.
SNP rekent voor treinreizen 10 euro reserveringskosten per persoon.

7. Kan SNP voor mij de heen- en terugreis per vliegtuig verzorgen?
SNP kan een lijndienstvlucht voor je reserveren. Geef bij boeking aan of je een vluchtvoorstel wilt ontvangen. Wij nemen vervolgens, voordat het arrangement wordt aangevraagd, contact met je op over de vluchtmogelijkheden.
Bij een aantal bestemmingen is tevens een (vaak rechtstreekse) chartervlucht mogelijk, zie bij de betreffende reis het tabblad Heen- en terugreis/Vluchtinformatie.
Kies je bij boeking voor een chartervlucht, dan wordt direct de prijs getoond. Let op: bij chartervluchten is het vluchtschema altijd pas ca. een week voor vertrek bekend.
SNP kan geen vluchten met een lowcostairline reserveren.
SNP rekent voor reizen binnen Europa 25 euro en voor reizen buiten Europa 35 euro reserveringskosten per vlucht (tot een maximum van resp. 100 en 140 euro per boeking).

8. Ik wil zelf mijn vlucht of trein boeken, kan dat?
Ja, dat kan. Bekijk goed de informatie bij de betreffende reis bij Heen- en terugreis voor de uiterste aankomst- en vertrektijden, zodat je vluchten of treinen kiest die goed aansluiten op het arrangement.
Wij raden aan de vlucht of trein pas te boeken op het moment dat het arrangement is bevestigd.

Let op: vanaf het moment dat het arrangement is aangevraagd, zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Dat betekent dat je niet kosteloos van het arrangement mag afzien als blijkt dat na bevestiging van het arrangement de gewenste vluchten of treinen niet meer beschikbaar zijn.

In uitzonderingsgevallen, minimaal 2 maanden voor aankomst, kunnen wij bij arrangementen binnen Europa een korte optieperiode aanvragen bij de accommodatie(s). Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.

9. Kan SNP voor mij een huurauto regelen?
Ja, wij bieden je via onze partner Sunny Cars scherpe prijzen.
De hoofdbestuurder dient in het bezit te zijn van een creditcard met pincode op zijn of haar naam.
Bij autorondreizen op bestemmingen die niet of moeilijk met de eigen auto te bereiken zijn is de huurauto inclusief in de reissom, zie voor meer informatie het tabblad Reisdetail/Inbegrepen bij de betreffende reis.

1. Krijg ik kaartmateriaal bij mijn GPS-gegevens?
Nee, SNP levert geen kaartmateriaal voor je GPS-apparaat. Onze GPS-bestanden werken echter ook prima zonder kaartmateriaal. Meer informatie over onze GPS waypoints en trackinfo?

2. Ik zie slechts 1 route op mijn GPS-apparaat. Hoe kan dit?
Wij gaan met onze GPS-bestanden uit van de standaard GPS-apparaten en standaard GPS-bestanden. Sommige GPS-apparaten, met name de speciale fiets-GPS-apparaten (bijvoorbeeld van Mio), kunnen niet omgaan met GPS-bestanden waar meer dan 1 track/route in staat. Voor deze reizen kun je gebruik maken van het GPS Zip-bestand, waar alle routes als losse bestanden in staan. Zie ook GPS waypoints en trackinfo.

3. Hoe voer ik de coördinaten die in het pakket bij een accommodatie vermeld staan in mijn autonavigatie in?
De coördinaten staan vermeld in decimale graden. In TomTom of aanverwante systemen kun je bij het invoeren van coördinaten kiezen in welk formaat je dit wilt doen. Kies hierbij voor decimale graden. Soms staat het ook als volgt aangegeven: ddd.dddddo.

4. Moet ik een ‘losse’ GPS kopen of kan ik mijn Smartphone gebruiken voor navigatie met GPS?
'Losse' GPS-apparaten zijn nog steeds nauwkeuriger en sneller dan Smartphones, hoewel de duurdere Smartphones de kwaliteit van GPS-apparaten steeds meer naderen. Voor de routes van SNP kun je gerust gebruik maken van je Smartphone. Let er wel op dat je eventueel vooraf kaarten downloadt en onderweg de roaming uitzet om hoge kosten bij het onderweg binnenhalen van kaartmateriaal te voorkomen.

5. Welke app kan ik het beste gebruiken voor mijn Smartphone?
Door het snel wisselende aanbod van GPS-apps en de enorme diversiteit hierin én het feit dat er verschillende besturingssystemen (Apple, Android, Windows) zijn, kunnen wij geen complete aanbeveling doen voor een goede GPS-app. Wij hebben zelf goede ervaringen met OSMAnd (Android en iPhone) en Viewranger (Android en iPhone).
De enige voorwaarde voor het gebruik van onze GPS-tracks is dat de app om kan gaan met GPX-bestanden.

6. Wat zijn al die lijntjes en nummertjes die ik op mijn GPS-apparaat zie?
Het GPS-bestand bestaat uit meerdere tracks. Elke track heeft een nummer dat correspondeert met het routenummer zoals dat in het reispakket vermeld staat. Het kan zijn dat er twee (of meer) routes zijn die deels dezelfde weg volgen. Deze lijnen liggen dan over elkaar heen in het GPS-bestand. Dat is geen probleem. Ter plekke selecteer je op je GPS-apparaat de track die je wilt gaan wandelen/fietsen die dag. Dit lijntje volg je dan op je GPS.

7. Kunnen jullie alle tracks afzonderlijk opsturen?
Ja, dit kan, maar je kunt deze ook downloaden vanuit je mijnSNP omgeving. In het GPS Zip-bestand staan alle tracks in afzonderlijke bestanden. Zie ook GPS waypoints en trackinfo.

1. Kan ik de SNP Route App op elke telefoon gebruiken?
De SNP Route app is alleen beschikbaar voor iPhone (incl. iPad en Apple Watch) of Android.
iPhone: iOS versie 10.3 of hoger
Android: versie 4.1.x of hoger (indien je een oudere versie hebt (tot 2.2) kunnen een oudere versie van de app downloaden).

2. Moet ik online zijn om mijn reis te kunnen zien?
Aangezien je je reisgegevens van tevoren download op je telefoon kun je daarna de telefoon in de zgn flightmodus zetten. Dit schakelt alle verbindingen uit. Zo voorkom je ongewenste roaming onderweg en een torenhoge rekening voor dataverbruik. Dus nee, online zijn is niet nodig om de app te kunnen gebruiken.
NB. Binnen de EU is er geen sprake meer van roaming en zijn de datakosten hetzelfde als in Nederland.

3. Hoe hoog is het energieverbuik van de app?

GPS-gebruik en het aanhouden van het scherm zal veel energie verbruiken. Zoals eerder vermeld raden we het gebruik van een powerbank zeker aan. Enkele tips om het energieverbruik te beperken:

  • Zet je telefoon in Flight modus
  • Zet je scherm alleen aan als het echt nodig is. De handlebar mode bij Android toestellen kan hierbij behulpzaam zijn.
  • Gebruik zo min mogelijk andere apps tijdens het navigeren
  • Zet eventueel de helderheid van het scherm lager (alhoewel dit bij zonnige omstandigheden het scherm wel lastig leesbaar zal maken)

4. Hoeveel ruimte neemt de app (incl. reisgegevens) in gebruik?
Dit hangt erg af van de lengte van de reis, het aantal routes en de totale oppervlakte die de reis beslaat. Des te omvangrijker de reis, des te meer kaartmateriaal moet er op je telefoon worden gedownload. Met 50MB ruimte moet je een heel eind kunnen komen voor een gemiddelde reis.

5. Hoe verwijder ik het offline kaartmateriaal van mijn telefoon na afloop van de reis?
De reisgegevens worden automatisch 30 dagen na het downloaden van de reis van je telefoon verwijderd.
Wil je het handmatig doen, zul je dit via de app-settings van je telefoon moeten doen.

6. Hoe kan ik het beste de telefoon op mijn fiets bevestigen?
Er zijn verschillende smartphonehouders te verkrijgen. Met de Finn Bike Strap kun je heel eenvoudig elke telefoon, van elk formaat, op je stuur bevestigen. Je koopt deze houder bij Bever. Wil je een wat steviger exemplaar en bij voorkeur waterdicht? Neem dan een kijkje in bij de Fietsvakantiewinkel.

7. Waar kan ik terecht voor hulp als ik problemen heb met de app?

  1. Lees eerst deze FAQ goed door.
  2. Download het document met tips
  3. Kom je er niet uit mail dan je vraag naar routeapp@snp.nl

8. Hoe lang heb ik toegang tot de gedownloade gegevens van mijn reis?
30 dagen na het downloaden van de reisgegevens op je telefoon verloopt de toegang hiertoe.

9. Moet ik een account aanmaken voor het gebruik van de app?
Nee. Voor de toegang tot je reisgegevens en het navigeren van de routes is dit niet nodig.

10. De code die ik probeer in te voeren werkt niet. Wat moet ik doen?
Indien de code die je gekregen hebt niet werkt, kun je proberen of het met de verstrekte QR-code wel werkt. Zo niet, neem je via e-mail contact op met SNP via routeapp@snp.nl. Vergeet hierbij niet je dossiernummer, reiscode waar het om gaat en de gebruikte code te vermelden.

11. Ik heb geen code gekregen. Wat nu?
Het meest waarschijnlijk is dat je reis nog niet geschikt is gemaakt voor de app. We zijn druk bezig om al onze reizen in de Route App te zetten. Maar met meer dan 500 verschillende reizen is dit een proces wat enige tijd in beslag neemt. Als je toch heel graag gebruik wilt maken van de app, stuur dan een mail naar routeapp@snp.nl met daarin vermeld de reiscode die je gaat doen. We zullen dan onze best doen om je reis alsnog in de app te zetten. Het kan echter zijn dat dit op het moment niet in te passen is in al onze andere werkzaamheden en vragen dan ook enige begrip als het niet gelijk mogelijk is. 

12. Wat als ik een verkeerde afslag neem of van de route afwijk?
De app is geen volwaardige navigatie app zoals een TomTom of Google Maps. Als je van de route afwijkt zal hij niet de route opnieuw berekenen. Wel krijg je dan een geluid te horen en komt er een schermpje in beeld waarop staat aangegeven dat je je niet meer op de ingegeven route begeeft. Ook staat hier vermeld hoever je van de route verwijderd bent en in welke richting de route zich bevindt.
Met behulp van de kaart moet je je weg terug naar de route makkelijk kunnen vinden.

13. Wat als ik tijdens het gebruik van de app een foto wil nemen?
Het is geen enkel probleem om tijdens het gebruik van de app een foto te nemen. Je kunt de app gewoon verlaten en als je klaar bent met het maken van foto’s (of andere apps) weer terug te keren en je weg te vervolgen.

14. Kan ik mijn activiteiten opslaan na afloop?
Nee, dat kan (nog) niet.

15. Het geluid werkt niet op mijn smartphone (Samsung)
Bij Samsung-telefoons of -tablets kan het voorkomen dat je de navigatiestem niet hoort. Dit heeft dan naar alle waarschijnlijkheid te maken met de spraaksoftware die Samsung gebruikt. Die is anders dan bij de meeste andere Android telefoons.
Onze app maakt namelijk gebruik van de Google tekst-naar-spraak software. Deze zit standaard op veel Android-toestellen en daar gaat het dan ook (meestal) goed. Alleen Samsung maakt gebruik van zijn eigen tekst-naar-spraak software en dat gaat dan niet goed samen met onze app. Je kunt echter ook op een Samsung wisselen van spraak software. Dit doe je in de instellingen van je telefoon. Het makkelijkst is om te zoeken op het woordje ‘spraak’. Selecteer dan de “tekst-naar-spraak instellingen”. Wissel hier naar de Google software.
Als het goed is moet je nu de navigatiestem kunnen horen.

Lees hier meer over de SNP Route App.

1. Waar vind ik mijn treinticket?
Het treinticket voor de reis staat 1 a 2 weken voor vertrek in Mijn SNP. Het treinticket moet je uitgeprint op A4 formaat meenemen voor je reis. De treinticket(s) staan op naam en zijn niet overdraagbaar. Naast het treinticket(s) is een geldig identiteitsdocument met foto (paspoort of identiteitskaart) verplicht.

Lees hier uitgebreide informatie over de vervoersvoorwaarden. Onder het kopje tariefvoorwaarden kies je het land van bestemming.

Let op! NS International adviseert om voldoende overstaptijd te plannen op het opstapstation voor uw internationale trein. Neem eventueel een trein eerder zodat je zeker weet dat je op tijd komt. Raadpleeg kort voor vertrek de actuele reisinformatie op NSInternational.nl.

2. Hoe reis ik verantwoord per trein tijdens corona?
Tijdens de gehele reis of delen van je reis is het dragen van een (medisch) mondkapje mogelijk verplicht. Informeer jezelf voor vertrek goed over de coronamaatregelen per land. In een aantal landen moet je een Coronabewijs kunnen laten zien en vooraf (online) formulieren invullen. Check de actuele informatie en reisadviezen en de richtlijnen per land.

3. Welke naam moet vermeld staan op mijn treinticket?
Voor een geldig treinticket moet de achternaam precies overeenkomen met de officiële vermelding in je paspoort. Mocht dit niet overeenkomen dan kan dit niet meer achteraf aangepast worden en kan dit leiden tot 100% kosten voor een nieuw ticket. Gebruik –indien van toepassing- altijd je meisjesnaam. Als de voornaam niet precies overeenkomt of een roepnaam wordt gebruikt, is dit geen probleem.

4. Kan ik mijn treinreis na boeking nog wijzigen?
Na boeking van de treinreis, kan deze niet meer gewijzigd worden.
Wil je klasse, zitplaats, passagiersnaam, aantal reizigers, traject of carrier wijzigen, dan kan dat alleen door het gehele ticket te annuleren tegen de geldende tariefvoorwaarden en een nieuw ticket te boeken (met mogelijk een andere prijs).
Ook later nog een kind toevoegen is niet mogelijk; in verband met eventuele kinderkortingen moeten kinderen tegelijkertijd met de volwassenen worden ingeboekt.
Wil je later een extra volwassene bijboeken, dan is dit wel mogelijk, mits er plaats is en tegen het dan geldende tarief. Het is dan echter niet altijd meer mogelijk om bij elkaar of in hetzelfde rijtuig te zitten.
Bij annulering van een deel van je reisgezelschap, kan er gereisd worden op het oude ticket, maar let op: de hoofdreizigers moet mee (dit is de eerst ingevoerde naam, staat bovenaan op het ticket), anders is het ticket niet geldig. Als de hoofdreiziger niet mee gaat, moet het ticket geannuleerd worden en een nieuw ticket worden geboekt.

5. Krijg ik een vaste plaats in de internationale trein?
- In Thalys, TGV, Eurostar en ÖBB Nightjet geldt een reserveringsplicht en wordt er bij boeking automatisch een zitplaats gereserveerd. De kosten voor deze zitplaats zijn bij de prijs inbegrepen.
- Voor ICE naar/in/via Duitsland en voor Intercity Berlijn is een zitplaatsreservering niet verplicht, maar wordt deze wel aangeraden om te voorkomen dat je in de trein misschien lang moet zoeken naar een vrije plek. Reis je 1e klas dan is zitplaatsreservering inbegrepen. Bij een reis in 2de klas is een zitplaats niet inbegrepen. Een zitplaatsreservering kost 4 euro per persoon op het 1e traject van de heen- en van de terugreis, op de overige trajecten worden er geen kosten berekend. Boek je de treinreis via SNP, dan boeken wij altijd een zitplaatsreservering bij. Rijtuig- en plaatsnummer staan vermeld op je ticket.
- In de Intercity Brussel is reserveren niet mogelijk, op deze trein heb je vrije zitplaatskeuze.

6. Kan ik een plaats bij het raam of in de rijrichting boeken? 
Het is niet mogelijk om een zitplaats in de rijrichting te reserveren. Als je voor Thalys, Eurostar of TGV boekt, kun je een plaatsvoorkeur opgeven voor het raam of gangpad.
- Bij reizen met ICE kun je een voorkeur opgeven voor een zitplaats aan het raam, aan het gangpad, in het panoramarijtuig, 4 aan een tafeltje, in de stiltezone, in de familiezone of in een coupé voor kleine kinderen. Het betreft in alle gevallen een voorkeur, geen garantie.
- Voor Intercity Berlijn is het nog niet mogelijk om online een plaatsvoorkeur aan te geven.

7. Mijn reisgezelschap bestaat uit meerdere personen. Hoe kan ik zien of we bij elkaar zitten?
Als je voor meerdere personen tegelijk boekt, krijg je in de meeste gevallen zitplaatsen bij elkaar. Alleen als een trein al erg vol is, kan het voorkomen dat dit niet lukt. Om dit na te kijken, zoek je je rijtuig- en stoelnummers op. Deze staan op je mobiele ticket. Vervolgens kun je de plattegrond van je geboekte trein bekijken.

8. Ik reis met meerdere personen op 1 ticket. Hoe komen wij door de poortjes?
-
Reis je met een homeprint-ticket? Dan passeert je reisgenoot of passeren je reisgenoten het poortje door de vierkante barcode op het door jou ontvangen ticket tegen het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje te houden. Het poortje opent. Zelf opent u het poortje met de vierkante barcode op het homeprint-ticket.
-
Reis je met een mobiel ticket? Stuur dan de e-mailbevestiging van SNP door naar je reisgeno(o)t(en). Laad allebei het mobiel ticket in de NS International App. Beiden open je het poortje door de vierkante barcode op het mobiel ticket tegen het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje te houden. Als de e-mailbevestiging niet is doorgestuurd, houd je voor je reisgenoot de vierkante barcode tegen het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje. Het poortje opent. Je reisgenoot kan nu het station betreden of verlaten. Als laatste ga je zelf door het poortje.

9. Ik heb een groepsreis geboekt en reis per trein. Waar ontmoet ik de groep?
Op een aantal groepsreizen kun je bij SNP een treinreis bijboeken. Wij boeken jouw treinreis vanaf het in de reisbeschrijving genoemde treinstation en je ontvangt in de meeste gevallen een ESN-ticket dat geldt vanaf Elk Station in Nederland. Je treinticket staat 1 a 2 weken voor vertrek in Mijn SNP. Omdat er voor iedere groepsreiziger apart wordt geboekt, zit je niet als groep bij elkaar en reis je individueel. Je ontmoet de andere deelnemers en de reisleider op het treinstation van aankomst.

Boek je zelf je treinreis, doe dit dan pas nadat de groepsreis voldoende deelnemers heeft. Lees de informatie bij  ‘heen- en terugreis’ goed door. Vermelde treinschema’s zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen.

10. Ik moet onderweg overstappen op een andere internationale trein, hoe werkt dat?
Klik hier voor de overstapinstructies per station. Je vindt hier onder andere looproutes en PDF’s van de overstapaanwijzingen van Parijs Gare du Nord naar de andere treinstations in Parijs. Ook kun je hier een volledige kaart van het Parijse metronetwerk downloaden.
Een metrokaartje koop je aan boord van de Thalys (barrijtuig) op weg naar Parijs of op het station.
Handig: in de NS International App vind je stationsplattegronden die je kunt downloaden op je telefoon.

11. Hoe lang voor vertrek moet ik op het perron van mijn internationale trein aanwezig zijn?
Zorg ervoor dat je minimaal 20-30 minuten voor vertrek op het perron van je internationale trein aanwezig bent, in verband met mogelijke veiligheidscontroles.
Internationale treinen kunnen enorm lang zijn, op de perrons staat daarom vaak met digitale borden al voor de komst van de trein aangegeven waar de rijtuigen gaan stoppen. Ga alvast op de juiste plaats op het perron staan, zodat je direct in het juiste rijtuig kunt stappen. Het rijtuignummer en je zitplaatsnummer vind je op je ticket.

12. Mag ik op een ander tijdstip reizen dan gepland?
Vanuit Nederland mag je met een reguliere intercity of stoptrein een eerdere of latere trein nemen. Je bent niet gebonden aan een tijdstip. Wel moet je reizen op de dag van geldigheid en via de route en grensovergang die op je ticket staat. Voor internationale treinen gelden andere regels. Zie vraag 19.

13. Wat betekent de afkorting ESN op mijn ticket?
De afkorting ‘ESN’ betekent dat het tarief geldig is Van/Naar Elk Station in Nederland.

14. Hoeveel bagage mag ik meenemen in de trein?
Per trein gelden er verschillende voorwaarden voor het meenemen van bagage. Check welke regels er voor jouw treinreis gelden.

15. Gelden er kinderkortingen op treinreizen?
De trein is ideaal als je met kinderen reist; ze kunnen onderweg lekker spelen, rondlopen of lezen. Kinderen reizen meestal met korting. Zo reizen in Duitsland kinderen t/m 14 jaar gratis en betaal je alleen voor de zitplaatsreservering (4 euro per enkele reis). Soms zijn er in treinen speciale faciliteiten voor kinderen en mogen kinderwagens gratis mee. Lees hier alles over reizen per trein met kinderen.

16. Kan ik mijn fiets meenemen in de trein?
In een aantal internationale treinen kun je je fiets meenemen. Klik hier voor meer informatie en de voorwaarden per trein.
SNP kan helaas geen reservering voor fietsen maken. Wil je je fiets meenemen in de trein? Boek dan rechtstreeks je treinreis (met fiets) bij NS International.

17. Mag mijn hond mee in de trein?
In veel gevallen mag je hond mee in de trein. Wel gelden er per trein verschillende regels. Klik hier voor meer informatie en tarieven. Geef bij reservering duidelijk door dat je hond mee gaat, in de meeste treinen heeft de hond een eigen vervoerbewijs nodig.

18. Wat moet ik doen als ik mijn trein heb gemist?
-Vanuit Nederland mag je met een reguliere intercity of stoptrein een latere trein nemen. Je bent niet gebonden aan een tijdstip. Wel moet je reizen op de dag van geldigheid en via de route en grensovergang die op je ticket staat.
-Voor internationale treinen als Thalys, TGV en Eurostar is je ticket uitsluitend geldig op de geboekte trein, datum en klasse. Mis je je aansluiting, meld je dan bij een verkoopbalie voor internationaal treinverkeer of bij de treinmanager.
-Tickets vanuit Nederland naar of via Duitsland en vice versa: SNP boekt vrijwel altijd een Flexpreis tarief; je bent niet gebonden aan een tijdstip. Wel moet je reizen op de dag van geldigheid, via de route en de trein die op je ticket staan. Het is wel toegestaan om met een trein in een lagere categorie te reizen mits je dezelfde reisweg aanhoudt.
Categorie A (hoogste): ICE
Categorie B: IC/EC
Categorie C (laagste): RE/RB/S (regionale treinen)

Let op: omdat er in de ICE/IC/EC altijd een zitplaats voor je is gereserveerd, zul je – als je een andere trein neemt of de trein mist – deze zitplaatsreservering op het betreffende station moeten laten omzetten bij de balie of treinmanager. Je betaalt ter plaatse bij voor de nieuwe zitplaatsreserveringen (4 euro pp). Ook zonder zitplaatsreservering mag je in de volgende trein stappen, maar moet je mogelijk lang zoeken naar een zitplaats.

Kijk ook naar eventuele vervolgtrajecten, of deze nog haalbaar zijn, en laat je indien nodig adviseren bij een verkoopbalie voor internationaal treinverkeer of bel voor advies met het NS International Service Center via 0031 30-2300023 (24/7 bereikbaar).

Mis je je trein door grote verstoringen in het treinverkeer door bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden, stakingen, sein- en wisselstoringen, dan is de impact vaak groot en complex. Er wordt per situatie en per trein bekeken wat de mogelijkheden zijn.
Meld je op het betreffende station bij een verkoopbalie voor internationaal treinverkeer of treinmanager.
Laat een spoorwegmedewerker je ticket waarmerken (een officiële aantekening op je ticket maken) waardoor je mogelijk op een andere trein mag stappen (hogere klasse of andere reisweg) en je meer kans op vertragingsvergoeding hebt. Waarmerken moet worden gedaan op het station waar de trein is uitgevallen of waar de aansluiting wordt gemist.

19. Kan ik compensatie aanvragen bij vertragingen?
Ja, dat kan. In een aantal gevallen kom je in aanmerking voor compensatie bij vertraging. Betreft het een reis naar België, Luxemburg, Duitsland of Oostenrijk, neem dan contact op met SNP. Voor andere bestemmingen vul je zelf het compensatieformulier van NS International in.

20. Wat te doen als ik iets ben kwijtgeraakt op het station of in de trein?
Klik hier voor tips en informatie per trein hoe je je eigendommen terug kunt krijgen.

1. Welke naam moet vermeld staan op mijn vliegticket?
Voor een geldig vliegticket moeten de achternaam, de eerste volledige voornaam en het geslacht precies overeenkomen met de officiële vermelding in je paspoort. Mocht dit niet overeenkomen dan kan dit vaak niet meer achteraf aangepast worden en kan dit leiden tot 100% kosten voor een nieuw vliegticket. Gebruik –indien van toepassing- altijd je meisjesnaam.

2. Wat is een e-ticket?
Voor nagenoeg alle vluchten wordt een e-ticket (electronic ticket) afgegeven. Deze vind je in je persoonlijke Mijn SNP. 
Uitzondering: voor groepsvluchten met Transavia ontvang je geen ticket. Zie voor meer informatie vraag 7.

3. Moet ik vooraf inchecken op de vlucht?
Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid tot online check-in, vanaf 30 uur tot 2 uur voor vertrek. Raadpleeg de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie.
Wij adviseren je dringend om - indien mogelijk - vooraf online in te checken op je vlucht. Je bespaart zo tijd op de luchthaven en je kunt zelf (soms tegen betaling) een stoel kiezen. Ook als je de boarding pass thuis niet kunt uitprinten, maak dan de online check-in wel helemaal af en print je boarding pass op de luchthaven bij een kiosk of bij de incheckbalie. Let op: ook als je al een zitplaatsreservering hebt moet je nog steeds inchecken.

NB: Voor een aantal vluchten (bijvoorbeeld enkele binnenlandse vluchten of vluchten die door een andere luchtvaartmaatschappij worden uitgevoerd) is vooraf online inchecken niet mogelijk. In dat geval check je op de luchthaven in.

4. Hoe kan ik inchecken op de luchthaven?
Lukt het niet online in te checken, dan kun je met je e-ticket en je paspoort op het vliegveld bij de incheckbalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij inchecken. Of maak - indien aanwezig - gebruik van de Self-Service check-in op de luchthaven. Deze kiosken bevinden zich vlakbij de incheckbalies van de betreffende luchtvaartmaatschappijen.
Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan de ruimbagage worden ingecheckt bij de Self-Service Baggage Drop-Off units. Anders geef je de ruimbagage af bij de incheckbalie.

5. Kan ik online een stoel reserveren?
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is stoelreservering mogelijk. 
Een stoel reserveren kan op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij, meestal vanaf 30 dagen tot 30u voor vertrek van je vlucht. Vrijwel altijd is dit een betaalde service.
Als je geen stoel reserveert, kun je tijdens het online inchecken kiezen uit de stoelen die nog vrij zijn (meestal gratis). De keuze is dan echter vaak beperkt. Check je op de luchthaven in, dan wijst de luchtvaartmaatschappij je een stoel toe. Dat betekent dat je soms niet meer naast je reisgezelschap kunt zitten.

Als je met je familie op reis gaat, raden wij je aan om (tegen betaling) stoelen te reserveren. Zo vermijd je dat je apart van elkaar zit. 

LET OP: De luchtvaartmaatschappijen behouden zich echter wel altijd het recht voor om op de dag van vertrek een reiziger een andere stoel toe te wijzen. 

6. Moet ik voor het meenemen van ruimbagage betalen?
De bepalingen van luchtvaartmaatschappijen omtrent bagage wijzigen regelmatig. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij goed na wat de restricties en voorwaarden zijn ten aanzien van bagage. Doe dit voor al je vliegtrajecten. Dit voorkomt dat je bij het inchecken ineens voor extra kosten komt te staan vanwege overgewicht of extra stuks bagage. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen voorwaarden en tarieven.

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen moet er voor ruimbagage extra worden betaald. Kijk hiervoor op de website van de betreffende maatschappij. Vaak is het voordeliger om (extra) bagage vooraf online aan te melden dan op het vliegveld. Veel luchtvaartmaatschappijen rekenen ook kosten voor bijzondere bagage, zoals bijvoorbeeld fietsen, golftassen of een duikuitrusting. Reserveer het vervoer van bijzondere bagage uiterlijk een week voor vertrek via SNP. Voor Flying Blue-deelnemers geldt op KLM-vluchten een korting voor ruimbagage. Op de website van de KLM kun je je gratis aanmelden als je nog geen deelnemer bent.
Op je e-ticket óf in de informatiemail van SNP (in het geval van groepsvluchten met Transavia) zie je hoeveel ruimbagage is inbegrepen bij je vlucht.

NB Indien je naar de VS reist, let er op dat je de bagage niet op slot doet, omdat bij het controleren zo nodig sloten geforceerd worden. 

7. Ik ga mee op een groepsreis met Transaviavluchten en ik heb geen ticket ontvangen, klopt dat?
Dat klopt. Je ontvangt geen ticket. Je krijgt van ons een e-mail zodra je online op transavia.com kunt inloggen (3-4 weken voor vertrek). Zodra je inlogt bij Transavia ontvang je automatisch informatie over hoe en wanneer je online kunt inchecken. Het is dus belangrijk dat je je inlog bij Transavia activeert.
Log in bij transavia.com en ga naar ‘Beheer je boeking’. Kies voor de optie ‘Bekijk je boeking zonder account’ en vul bij ‘Boekingsnummer’ het boekingsnummer van je SNP boeking in. 
Vervolgens kun je online extra ruimbagage boeken, je stoel reserveren (vooraf tegen betaling, zie ook vraag 5) en ook ruimte voor handbagage in de cabine reserveren (zie vraag 8).
Bij groepsreizen is  voor je heen – en terugvlucht 20 kg ruimbagage al inbegrepen. Deze hoef je niet apart te boeken. 

8. Kan ik bij Transavia ruimte voor mijn handbagage in de cabine reserveren?
Passagiers van Transavia mogen gratis één stuk handbagage (55x35x25 cm) en een persoonlijk item zoals een kleine handtas of laptoptas (40x30x20 cm) meenemen aan boord. In de bagagevakken boven de stoelen is plaats voor 70 stuks handbagage. Als het maximale aantal in de cabine is bereikt, wordt de rest van de handbagage in het ruim geplaatst.
Je kunt rechtstreeks bij Transavia een extra service reserveren waarbij je er zeker van bent dat je je handbagage in de cabine kunt meenemen. Dat is met name handig voor mensen die enkel met handbagage reizen. Deze service geeft bovendien voorrang bij het instappen aan boord van het vliegtuig.

8. Wat mag niet in de handbagage?
Het is niet toegestaan om een zakmes, schaar, nordic walking stokken, andere scherpe voorwerpen of vloeistoffen meer dan 100 ml in de handbagage mee te nemen. Kijk voor de meest actuele algemene bagagebepalingen op de website van Schiphol.

9. Kan er tijdens mijn vlucht rekening worden gehouden met dieetwensen?
Vermeld bij boeking je dieetwensen en wij geven ze als preferentie door aan de luchtvaartmaatschappij. Wanneer er speciale maaltijden voor je zijn gereserveerd, worden deze vermeld op het reisschema. Een speciale maaltijd kan echter nooit gegarandeerd worden door de luchtvaartmaatschappij. Op de meeste Europese vluchten worden geen (speciale) maaltijden geserveerd.

10. Ik heb een groepsreis geboekt inclusief vlucht, waar ontmoet ik de groep?
Je ontmoet de groep op de luchthaven van aankomst.

1. Hoe krijg ik toegang tot MijnSNP?
Je ontvangt na je eerste boeking automatisch een bericht met je persoonlijke gegevens voor toegang tot Mijn SNP. Je gegevens zijn 1 tot 2 dagen na boeking zichtbaar.

2. Zijn de gegevens op Mijn SNP actueel?
Ja, de gegevens op MijnSNP worden dagelijks bijgewerkt.

3. Ontvangen mijn medereizigers ook een bericht voor toegang tot Mijn SNP?
Nee, alleen de hoofdboeker ontvangt gegevens om toegang te krijgen tot Mijn SNP. De hoofdboeker kan deze wel aan de medereizigers doorgeven, zodat ook zij toegang hebben tot Mijn SNP.

4. Mijn reisgegevens worden niet getoond in Mijn SNP, hoe komt dat?
Na boeking kan het 1 of 2 dagen duren voordat je reisgegevens zichtbaar zijn. Als de gegevens na 2 dagen nog niet zichtbaar zijn, verzoeken wij je contact met ons op te nemen via het contactformulier op de site. Vermeld daarbij je boekingsnummer. Offertes kunnen helaas (nog) niet getoond worden in Mijn SNP.

5. Wat doe ik als de website aangeeft dat de combinatie gebruikersnaam en wachtwoord onjuist is?
Om er zeker van te zijn dat je het wachtwoord juist invoert kan je het beste het wachtwoord kopiëren en vervolgens plakken in de login-box van Mijn SNP. Let op spaties en andere tekens die door het kopiëren en plakken voor of achter het e-mailadres of wachtwoord komen te staan.

6. Wat doe ik als ik mijn wachtwoord ben vergeten of wil wijzigen?
Ga naar wachtwoord vergeten/wijzigen.

7. Hoe log ik uit op Mijn SNP?
Je kunt via de optie 'uitloggen' Mijn SNP afsluiten.

1. Wat is eigenlijk het probleem met de uitstoot van CO2?
Zonder broeikasgassen zoals CO2 zouden we niet kunnen leven op aarde. Het probleem is alleen dat er door menselijke activiteiten, waaronder de reisbranche, veel te veel CO2 in de lucht komt. Deze uitstoot ligt aan de basis van veel van de grootste milieuproblemen. Gevolg is onder meer dat de poolkappen smelten en er hele ecosystemen verloren dreigen te gaan.

2. Waarom kiest SNP er voor om CO2-compensatie altijd te includeren in de reissom?
SNP is een reisorganisatie met een groot hart voor de natuur. Daarom willen we onze reizigers ook de kans bieden om te genieten van de mooiste plekken op aarde; ver of dichtbij huis. Tegelijkertijd zit duurzaamheid in ons DNA en realiseren we ons terdege dat we met onze reizen het milieu ook belasten. Door onze CO2-uitstoot vanaf 1 januari 2018 standaard bij elke boeking automatisch te compenseren nemen we de verantwoordelijkheid om ons aandeel in de broeikasuitstoot te vereffenen.

3. Waarom stoot SNP niet gewoon minder CO2 uit?
Begrijp ons niet verkeerd: voorkomen is altijd beter dan genezen. Of in dit geval: reductie gaat voor compensatie. We zoeken bij SNP voortdurend naar mogelijkheden om de milieu-impact van onze reizen terug te dringen. Daarom bieden wij onze reizigers bijvoorbeeld de optie aan om binnen een straal van 1000 kilometer niet met het vliegtuig maar met de trein te reizen. Helaas is dit voor veel verre bestemmingen natuurlijk ondoenlijk. Bovendien veroorzaken ook treinreizen nog steeds CO2-uitstoot; ook al is het dan veel minder dan een vliegreis. Zolang het nog niet mogelijk is om (verre) reizen te maken zonder broeikasgassen uit te stoten, biedt CO2-compensatie volgens ons het beste alternatief om alsnog verantwoord op reis te kunnen. Zie het als een stap in de goede richting.

4. Hoe werkt CO2-compensatie precies?
Als CO2 eenmaal is uitgestoten is het een nogal kostbaar en ingewikkeld proces om dit gas weer uit de lucht te zuiveren. Maar wie weet hoeveel CO2 er met een reis precies wordt uitgestoten, kan er wel voor zorgen dat elders op de wereld de uitstoot van diezelfde hoeveelheid CO2 voorkomen wordt; en zo per saldo dus alsnog CO2-neutraal reizen. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er gespecialiseerde organisaties die middels klimaatprojecten, voornamelijk in ontwikkelingslanden, de uitstoot van CO2 compenseren. SNP werkt hiervoor samen met South Pole.

5. Wat is South Pole?
De South Pole Group werd in 2007 opgericht door vijf studenten van de technische universiteit Zürich en is sindsdien uitgegroeid tot een van de wereldleiders op het gebied van CO2-compensatie. South Pole heeft in voornamelijk Afrika, Azië en Latijns-Amerika inmiddels al meer dan 500 klimaatprojecten opgezet. Omdat South Pole direct contact heeft met de dagelijkse organisatie in het veld, blijft er geen geld aan de strijkstok hangen door overbodige tussenschakels.

6. Welke klimaatprojecten worden met mijn boeking gesteund?
SNP heeft samen met de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) drie South Pole projecten geselecteerd waaraan wij onze steun verlenen. Het gaat om de aanleg van een zonnepark in Thailand, de verspreiding van energiezuinige kooktoestellen in Ghana en de bouw van een windmolenpark in Taiwan.

7. Hoe garandeert SNP dat de uitstoot van mijn reis daadwerkelijk wordt gecompenseerd?
De drie klimaatprojecten die wij steunen voldoen aan de 100% Gold Standard. Dit keurmerk garandeert op dit moment de hoogst mogelijke kwaliteit op het gebied van CO2-compensatie. Zo moet South Pole ondermeer kunnen aantonen dat de klimaatprojecten ook een positieve invloed hebben op de lokale bevolking in de desbetreffende landen; bijvoorbeeld omdat de energiezuinige kooktoestellen in Ghana voor de gebruikers ook veel gezonder zijn dan hun oude gaspitten. Het keurmerk is ontwikkeld door het WNF en wordt over de hele wereld door meer dan 80 ngo’s ondersteund. De eisen zijn streng en de resultaten worden onafhankelijk gecontroleerd.

8. Wat is een CO2-certificaat?
Elke ton CO2 dat door de projecten van South Pole gecompenseerd wordt, wordt vastgelegd in een certificaat dat is voorzien van een uniek nummer en wordt bijgehouden in een openbaar register. Zoals een accountant de jaarrekening van een bedrijf napluist, zo zijn er onafhankelijke partijen die volgens strenge richtlijnen dit register controleren. SNP geeft South Pole aan het eind van elk kalenderjaar door hoeveel CO2 er met al onze geboekte reizen precies is uitgestoten. Voor elke ton kopen we vervolgens een CO2-certificaat (in 2018 voor €2,26 per ton CO2). Daarna verwijdert South Pole deze certificaten uit het openbare register om te voorkomen dat één certificaat meerdere malen verkocht kan worden. SNP ontvangt een overzicht met de unieke nummers, zodat we het proces ook zelf kunnen controleren.

9. Hoe weet SNP hoeveel CO2 mijn reis precies veroorzaakt?
Samen met ondermeer de Climate Neutral Group en diverse kenniscentra en hogescholen zet SNP zich al jaren in voor de verduurzaming van de reisbranche. Het mooiste resultaat van deze samenwerking is de ontwikkeling van CARMACAL: een unieke, bekroonde CO2-calculator waarmee touroperators voor elk onderdeel van een reis de schadelijke uitstoot kunnen berekenen. Deze rekenmachine kent voor elke bestemming bijvoorbeeld de uitstoot van een (retour)vlucht vanaf Schiphol. Ook zijn er meer dan 750.000 accommodaties en tal van excursies en activiteiten in verwerkt.

10. Wordt de CO2-uitstoot tijdens mijn verblijf ook gecompenseerd?
Jazeker. SNP compenseert dus niet alleen de CO2-uitstoot van de reis naar en van de bestemming(en), maar ook van de overnachtingen en activiteiten ter plaatse.

11. Wat heb ik als reiziger aan CARMACAL?
Dankzij deze online calculator kunnen wij je in één oogopslag inzichtelijk maken hoeveel CO2-uitstoot er precies gemoeid is bij jouw reis. Razend complexe materie wordt daarmee behapbaar. Bovendien wordt dit meetinstrument ook gebruikt door tal van andere reisorganisaties, waardoor je als (potentiële) klant geen appels en peren meer vergelijkt, maar de verschillende touroperators eerlijk langs de meetlat kunt leggen. Omdat wij als SNP tenslotte ook zelf veel duidelijker inzicht krijgen in de ecologische voetafdruk van onze reizen, kunnen we ons beleid beter bijsturen en je zo een nog milieuvriendelijker reisaanbod voorschotelen.

12. Waarom kunnen we de CO2-uitstoot niet dichter bij huis compenseren?
De toename van CO2 in onze atmosfeer is een wereldwijd probleem. In de lucht zijn er geen landsgrenzen. Het maakt dus eigenlijk niets uit of we de CO2 in ons eigen land of elders ter wereld uitstoten of compenseren. Omdat wij onze steun willen verlenen aan projecten met de 100% Gold Standard, komen we automatisch in andere werelddelen terecht. In Nederland en de rest van de EU zijn er namelijk geen projecten met dit hoogste keurmerk. Ondermeer omdat het hier lastiger is om te bewijzen dat een project ook aan betere levensomstandigheden bijdraagt.
Een voordeel van de focus op ontwikkelingslanden is dat South Pole daar simpelweg meer positieve verandering teweeg kan brengen. De aanleg van een zonnepark in Thailand voorkomt niet alleen dat er een hoop CO2 bijkomt in de atmosfeer, maar zorgt ter plekke ook voor kennisoverdracht, werkgelegenheid en economische kansen. Win-win dus. Aangezien wij voor onze reizen de hele wereld over trekken, lijkt het ons bovendien niet meer dan logisch om bij de compensatie van onze CO2-uitstoot ook elders ter wereld ons steentje bij te dragen.

13. Ben ik als reiziger nu volledig gedekt tegen klimaatverandering?
Nee. Een volledige dekking zou alleen mogelijk zijn als we helemaal geen broeikasgassen meer zouden veroorzaken. Maar bij een vliegreis komen er nog ander schadelijke componenten in de atmosfeer terecht. Het Kyoto Protocol gaat uit van zes broeikasgassen. Pas als die allemaal gemeten en gecompenseerd zouden worden, zou je kunnen spreken van klimaatneutraal reizen. In de luchtvaart wordt dit begrip echter niet gebruikt.

14. Waarom dan toch de focus op CO2?
Allereerst omdat dit gas simpelweg verantwoordelijk is voor het grootste aandeel in het versterkte broeikaseffect: meer dan 60 procent. Ten tweede omdat deze uitstoot heel concreet meetbaar is. Stel bijvoorbeeld een reis door China samen en je kunt exact zien wat het verschil in uitstoot is tussen een binnenlandse vlucht of een treinreis. Op dat soort inzichten kunnen wij ons reisaanbod weer aanpassen. Want nogmaals: reduceren gaat altijd boven compenseren.

15. Wat kost de CO2-compensatie mij als reiziger?
Dat verschilt per reis en bestemming. Globaal zou je kunnen zeggen zo’n 5 euro per persoon voor een Europese vakantie en het dubbele voor een verre reis naar Nieuw-Zeeland.

16. Waarom biedt SNP mij niet de keuze om de CO2-uitstoot wel of niet te compenseren?
Al in 2010 bood SNP tijdens het boekingsproces de keuze om de CO2-uitstoot van je reis wel of niet te compenseren. Elk jaar maakten meer reizigers daar gebruik van. Maar eerlijk is eerlijk: een groot deel vinkte deze optie ook niet aan. Soms vanwege een weldoordachte overweging, maar vaak ook omdat de optie over het hoofd werd gezien of klanten ten onrechte dachten dat het ze veel geld zou kosten. Sinds 1 januari 2018 hebben wij besloten om deze keuzemogelijkheid weg te halen en de CO2-compensatie standaard bij elke boeking te includeren. Niet alleen omdat we het boeken van een reis daarmee nog eenvoudiger en sneller maken. Maar vooral omdat we daarmee doen waar wij als duurzame reisorganisatie heilig in geloven: onze verantwoordelijkheid dragen voor een wereld waarin ook toekomstige generaties reizigers nog kunnen genieten van al die prachtige plekken op onze planeet.

SNP Natuurreizen houdt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus (COVID-19) scherp in de gaten. We volgen de informatie van het RIVM, de adviezen van Buitenlandse Zaken en hebben nauw contact met de ANVR (de branchevereniging voor reisorganisaties in Nederland) en onze lokale vertegenwoordigers. Meer informatie vind je op: het coronavirus en SNP Natuurreizen.

Reis geboekt en een negatief reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl?
Als een land nu een positief reisadvies heeft (code geel/groen), maar verandert het reisadvies voor dit land voor vertrek naar oranje door een negatief reisadvies van de Nederlandse overheid of door strenge inreisbeperkingen van het ontvangende land, dan bieden we je vanaf 30 dagen voor vertrek de mogelijkheid om de reis om te boeken naar een latere datum of een andere bestemming. De nieuwe datum moet vallen binnen een jaar na de oorspronkelijk vertrekdatum. Wil je de reis niet omboeken dan ontvang je het aanbetaalde bedrag retour. Heeft een land bij boeken code oranje en is de reis voor vertrek nog steeds code oranje dan nemen wij ruim voor vertrek contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Hoe weet ik of ik een PCR test moet doen en waar maak ik een afspraak voor een PCR-test?
Om op vakantie te gaan, heb je misschien een negatieve corona testuitslag nodig. Óf en welke je nodig hebt voor jouw bestemming en binnen welk tijdsbestek (x-aantal uur voor vertrek of aankomst) kun je vinden op de website van Buitenlandse Zaken: www.nederlandwereldwijd.nl. Een test is voordelig en makkelijk te regelen via de website van de officiële testpartner van de ANVR: Coronatest2travel

Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?
De meest actuele informatie vanuit de ANVR vind je op de website van ANVR.

Wat betekent het coronavirus voor mijn reis- en annuleringsverzekering?
Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je op Coronavirus - Vraag en Antwoord van de Europeesche alle informatie over het coronavirus met betrekking tot je reis- en annuleringsverzekering. Lees dit ajb heel goed door zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ben je verzekerd via een andere verzekeraar? Check dan de betreffende website voor meer informatie.

Is het coronavirus bij jou of je reisgenoot vastgesteld?
De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis omdat je zelf corona hebt. Als je zelf geen corona hebt, dan is er geen dekking op de standaard annuleringsverzekering.

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het coronavirus voor mijn reis?
Het Calamiteitenfonds dekt alleen gevolgen van natuurrampen. De uitbraak van het coronavirus valt hier niet onder. Voor meer informatie over het standpunt van het Calamiteitenfonds kun je hier terecht.

1. Wat moet ik doen als ik tijdens de reis niet tevreden ben of als ik een klacht heb?
Ondanks dat wij ons uiterste best doen de service te leveren die je van ons mag verwachten, kan er tijdens je reis iets mis gaan. Indien dat het geval is, neem je altijd eerst contact op met de mensen ter plekke (bijvoorbeeld de accommodatie, fietsverhuurder of de lokale vertegenwoordiger van SNP), zodat deze de kans krijgt het probleem op te lossen.
In de meeste gevallen lukt het ter plekke een goede oplossing te vinden. De contactinformatie vind je terug in de ontvangen reisinformatie.
Neem contact op met SNP als het probleem niet naar tevredenheid opgelost kan worden. Mogelijk kan SNP helpen in het vinden van een oplossing. Tijdens kantooruren bel je naar +31 (0)24 3277000. Buiten kantoortijden zijn we bereikbaar op het noodnummer: +31 (0)6 50284590.

Blijkt dat er tijdens de reis helaas geen (geschikte) oplossing mogelijk is, ontvangen wij hierover graag per e-mail de benodigde informatie. Deze e-mail stuur je naar klantenservice@snp.nl.
Op deze manier kunnen wij samen met jou na de reis tot een passende oplossing komen en de kwaliteit van onze reizen blijven verbeteren.
Een klacht kun je tot uiterlijk twee maanden na je reis indienen. Zie hiervoor ook de ANVR-reisvoorwaarden. 

2. Hoe kan ik SNP bereiken in geval van nood op reis?
SNP is voor noodgevallen tijdens je reis 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op het volgende nummer: +31 (0)6 50284590. Dit nummer vind je ook in je reisinformatie.
Tijdens kantooruren kun je bellen naar +31 (0)24 3277000.

3. Waar kan ik terecht met feedback over de reisinformatie?
Bij het samenstellen van de informatie voor je reis in zowel de SNP Route app als in de pdf zijn we zo zorgvuldig mogelijk te werk gegaan. Het is uiteraard mogelijk dat er na het maken van de route en de tussentijdse updates er toch veranderingen ter plekke zijn. We stellen het bijzonder op prijs als je de wijzigingen en/of onvolkomenheden aan ons doorgeeft. Dat kan op e-mailadres documentatie@snp.nl. Voor een goede verwerking hiervan is het van belang dat wij in ieder geval weten om welke reis het gaat (reiscode en eventueel reistitel).
Bij aanvullingen op routebeschrijvingen graag zo duidelijk mogelijk te vermelden om welk stukje tekst het gaat. Informatie die het voor ons duidelijker maakt zijn: route nummer (bv. 28657) en/of eventueel routenaam, waypoint (bijvoorbeeld wp NL0123), punt waar je aanvullingen voor hebt (bijvoorbeeld punt 2). Vooral GEEN paginanummers.
Je kunt je aanvullingen natuurlijk ook kwijt in de enquête die je na afloop van je vakantie kunt invullen.

4. Wat gebeurt er met mijn opmerkingen in de enquête?
Alle enquêtes worden gelezen en gebruikt om onze reizen te verbeteren. Wij stellen het erg op prijs als je de enquête invult.
Je ontvangt geen reactie op je ingevulde enquête. Wil je wel een inhoudelijke reactie, dan ontvangen we graag je opmerkingen per e-mail. Deze e-mail stuur je naar klantenservice@snp.nl.