1. Wat is de NS International App?
Met de NS International App heb je altijd je ticket bij de hand én je bent altijd en overal op de hoogte van de laatste informatie over je reis. De app laat realtime vertrek- en aankomsttijden zien en vertelt je vanaf welk perron de trein vertrekt. Handig bij wijzigingen en vertragingen onderweg. De app helpt je in dat geval met een aangepast reisadvies.
Klik hier voor meer informatie over de NS International App en handige tips voor het gebruik ervan.
Om een treinreis te kunnen boeken via SNP is het downloaden van de NS International App op je mobiele telefoon een voorwaarde. SNP geeft alleen mobiele treintickets uit, die via deze app beschikbaar zijn.
2. Hoe werkt een mobiel ticket?
Je dient eerst de NS International App te downloaden voordat je je mobiele ticket kunt ontvangen.
Je ontvangt van SNP een link naar je mobiele ticket. Door te klikken op deze link op je mobiel wordt je ticket automatisch opgeslagen in de NS International App onder ‘Mijn boekingen’.
Je hoeft geen papieren kaartje meer mee te nemen. Voor het passeren van gesloten poortjes en bij controle gebruik je de barcode van het mobiele ticket op je mobiel. Ook zonder internet kun je je ticket via je mobiel oproepen.
Zorg dat je met een opgeladen telefoon op reis gaat. In de meeste internationale treinen vind je stopcontacten voor het opladen van je mobiel.
Een mobiel ticket staat op naam en is niet overdraagbaar.
Naast het mobiele ticket neem je uiteraard een geldig paspoort of identiteitskaart mee.
3. Hoe reis ik verantwoord per trein tijdens corona?
Tijdens de gehele reis is het dragen van een (medisch) mondkapje verplicht. Informeer jezelf voor vertrek goed over de coronamaatregelen per land. In een aantal landen moet je een negatieve COVID-19 test kunnen overhandigen en vooraf (online) formulieren invullen. Check de actuele informatie en reisadviezen en de richtlijnen per land.
4. Welke naam moet vermeld staan op mijn treinticket?
Voor een geldig treinticket moet de achternaam precies overeenkomen met de officiële vermelding in je paspoort.
Mocht dit niet overeenkomen dan kan dit niet meer achteraf aangepast worden en kan dit leiden tot 100% kosten voor een nieuw ticket. Gebruik –indien van toepassing- altijd je meisjesnaam.
Als de voornaam niet precies overeenkomt of een roepnaam wordt gebruikt, is dit geen probleem.
5. Kan ik mijn treinreis na boeking nog wijzigen?
Na boeking van de treinreis, kan deze niet meer gewijzigd worden.
Wil je klasse, zitplaats, passagiersnaam, aantal reizigers, traject of carrier wijzigen, dan kan dat alleen door het gehele ticket te annuleren tegen de geldende tariefvoorwaarden en een nieuw ticket te boeken (met mogelijk een andere prijs).
Ook later nog een kind toevoegen is niet mogelijk; in verband met eventuele kinderkortingen moeten kinderen tegelijkertijd met de volwassenen worden ingeboekt.
Wil je later een extra volwassene bijboeken, dan is dit wel mogelijk, mits er plaats is en tegen het dan geldende tarief. Het is dan echter niet altijd meer mogelijk om bij elkaar of in hetzelfde rijtuig te zitten.
Bij annulering van een deel van je reisgezelschap, kan er gereisd worden op het oude ticket, maar let op: de hoofdreizigers moet mee (dit is de eerst ingevoerde naam, staat bovenaan op het ticket), anders is het ticket niet geldig. Als de hoofdreiziger niet mee gaat, moet het ticket geannuleerd worden en een nieuw ticket worden geboekt.
6. Krijg ik een vaste plaats in de internationale trein?
- In Thalys, TGV, Eurostar en ÖBB Nighjet geldt een reserveringsplicht en wordt er bij boeking automatisch een zitplaats gereserveerd. De kosten voor deze zitplaats zijn bij de prijs inbegrepen.
- Voor ICE naar/in/via Duitsland en voor Intercity Berlijn is een zitplaatsreservering niet verplicht, maar wordt wel aangeraden om te voorkomen dat je in de trein misschien lang moet zoeken naar een vrije plek. Reis je 1e klas dan is zitplaatsreservering inbegrepen. Bij een reis in 2de klas is een zitplaats niet inbegrepen. Een zitplaatsreservering kost 4 euro per persoon op het 1e traject van de heen- en van de terugreis, op de overige trajecten worden er geen kosten berekend. Boek je de treinreis via SNP, dan boeken wij altijd een zitplaatsreservering bij. Rijtuig- en plaatsnummer staan vermeld op je ticket.
- In de Intercity Brussel is reserveren niet mogelijk, op deze trein heb je vrije zitplaatskeuze.
7. Kan ik een plaats bij het raam of in de rijrichting boeken?
Het is niet mogelijk om een zitplaats in de rijrichting te reserveren. Als je voor Thalys, Eurostar of TGV boekt, kun je een plaatsvoorkeur opgeven voor het raam of gangpad.
- Bij reizen met ICE kun je een voorkeur opgeven voor een zitplaats aan het raam, aan het gangpad, in het panoramarijtuig, 4 aan een tafeltje, in de stiltezone, in de familiezone of in een coupé voor kleine kinderen. Het betreft in alle gevallen een voorkeur, geen garantie.
- Voor Intercity Berlijn is het nog niet mogelijk om online een plaatsvoorkeur aan te geven.
8. Mijn reisgezelschap bestaat uit meerdere personen. Hoe kan ik zien of we bij elkaar zitten?
Als je voor meerdere personen tegelijk boekt, krijg je in de meeste gevallen zitplaatsen bij elkaar. Alleen als een trein al erg vol is, kan het voorkomen dat dit niet lukt. Om dit na te kijken, zoek je je rijtuig- en stoelnummers op. Deze staan op je mobiele ticket. Vervolgens kun je de plattegrond van je geboekte trein bekijken.
9. Ik reis met meerdere personen op 1 mobiel ticket. Hoe komen wij door de poortjes?
Voor elke reisgenoot houd je de vierkante barcode van het mobiele ticket tegen het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje. Het poortje opent. Je reisgenoten kunnen nu het station betreden of verlaten. Als laatste ga je zelf door het poortje.
Ook kan iedere reisgenoot zelf de NS International App op zijn of haar telefoon downloaden. Stuur vervolgens de link naar het mobiele ticket (die je van SNP hebt ontvangen) naar je reisgenoten door zodat het mobiel ticket ook bij hen in de NS International App geladen wordt en de barcode vanaf ieders telefoon gebruikt kan worden om de poortjes te openen.
10. Ik heb een groepsreis geboekt en reis per trein. Waar ontmoet ik de groep?
Op een aantal groepsreizen kun je bij SNP een treinreis bijboeken. Wij boeken jouw treinreis vanaf het treinstation in je woonplaats of het dichtstbijzijnde treinstation. Geef je gewenste opstapplaats bij boeking door aan SNP.
Je krijgt een eigen mobiel ticket, waarvoor je eerst de NS International App moet downloaden op je telefoon, en een zitplaatsreservering in de internationale trein. Omdat er voor iedere groepsreiziger apart wordt geboekt, zit je niet als groep bij elkaar en reis je individueel. Je ontmoet de andere deelnemers en de reisleider op het treinstation van aankomst.
Boek je zelf je treinreis, doe dit dan pas nadat de groepsreis garant vertrek heeft, en lees goed de informatie bij ‘heen- en terugreis’.
Vermelde treinschema’s zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen.
11. Ik moet onderweg overstappen op een andere internationale trein, hoe werkt dat?
Klik hier voor de overstapinstructies per station. Je vindt hier onder andere looproutes en PDF’s van de overstapaanwijzingen van Parijs Gare du Nord naar de andere treinstations in Parijs. Ook kun je hier een volledige kaart van het Parijse metronetwerk downloaden.
Een metrokaartje koop je aan boord van de Thalys (barrijtuig) op weg naar Parijs of op het station.
Handig: in de NS International App vind je stationsplattegronden die je kunt downloaden op je telefoon.
12. Hoe lang voor vertrek moet ik op het perron van mijn internationale trein aanwezig zijn?
Zorg ervoor dat je tijdig op het perron van je internationale trein aanwezig bent. Thalys-reizigers raden wij zelfs aan om 20 minuten voor vertrek van de trein op het perron aanwezig te zijn voor mogelijke veiligheidscontroles.
Internationale treinen kunnen enorm lang zijn, op de perrons staat daarom vaak met digitale borden al voor de komst van de trein aangegeven waar de rijtuigen gaan stoppen. Ga alvast op de juiste plaats op het perron staan, zodat je direct in het juiste rijtuig kunt stappen. Het rijtuignummer en je zitplaatsnummer vind je op je mobiele ticket.
13. Mag ik op een ander tijdstip reizen dan gepland?
Vanuit Nederland mag je met een reguliere intercity of stoptrein een eerdere of latere trein nemen. Je bent niet gebonden aan een tijdstip. Wel moet je reizen op de dag van geldigheid en via de route en grensovergang die op je ticket staat.
Voor internationale treinen gelden andere regels. Zie vraag 19.
14. Wat betekent de afkorting ESN op mijn ticket?
De afkorting ‘ESN’ betekent dat het tarief geldig is Van/Naar Elk Station in Nederland.
15. Hoeveel bagage mag ik meenemen in de trein?
Per trein gelden er verschillende voorwaarden voor het meenemen van bagage. Check welke regels er voor jouw treinreis gelden.
16. Gelden er kinderkortingen op treinreizen?
De trein is ideaal als je met kinderen reist; ze kunnen onderweg lekker spelen, rondlopen of lezen.
Kinderen reizen meestal met korting. Zo reizen in Duitsland kinderen t/m 14 jaar gratis en betaal je alleen voor de zitplaatsreservering (4 euro per enkele reis).
Soms zijn er in treinen speciale faciliteiten voor kinderen en mogen kinderwagens gratis mee.
Lees hier alles over reizen per trein met kinderen.
17. Kan ik mijn fiets meenemen in de trein?
In een aantal internationale treinen kun je je fiets meenemen. Klik hier voor meer informatie en de voorwaarden per trein.
SNP kan helaas geen reservering voor fietsen maken. Wil je je fiets meenemen in de trein? Boek dan rechtstreeks je treinreis (met fiets) bij NS International.
18. Mag mijn hond mee in de trein?
In veel gevallen mag je hond mee in de trein. Wel gelden er per trein verschillende regels. Klik hier voor meer informatie en tarieven. Geef bij reservering duidelijk door dat je hond mee gaat, in de meeste treinen heeft de hond een eigen vervoerbewijs nodig.
19. Wat moet ik doen als ik mijn trein heb gemist?
-Vanuit Nederland mag je met een reguliere intercity of stoptrein een latere trein nemen. Je bent niet gebonden aan een tijdstip. Wel moet je reizen op de dag van geldigheid en via de route en grensovergang die op je ticket staat.
-Voor internationale treinen als Thalys, TGV en Eurostar is je ticket uitsluitend geldig op de geboekte trein, datum en klasse. Mis je je aansluiting, meld je dan bij een verkoopbalie voor internationaal treinverkeer of neem contact op met het NS International Service Center via 0031 30 - 2300023 (24/7 bereikbaar).
-Tickets vanuit Nederland naar of via Duitsland en vice versa: SNP boekt vrijwel altijd een Flexpreis tarief; je bent niet gebonden aan een tijdstip. Wel moet je reizen op de dag van geldigheid, via de route en de trein die op je ticket staan. Het is wel toegestaan om met een trein in een lagere categorie te reizen mits je dezelfde reisweg aanhoudt.
Categorie A (hoogste): ICE
Categorie B: IC/EC
Categorie C (laagste): RE/RB/S (regionale treinen)
Let op: omdat er in de ICE/IC/EC altijd een zitplaats voor je is gereserveerd, zul je – als je een andere trein neemt of de trein mist – deze zitplaatsreservering op het betreffende station moeten laten omzetten bij het loket of de conducteur. Uiteraard is dit afhankelijk van beschikbaarheid.
Kijk ook naar eventuele vervolgtrajecten, of deze nog haalbaar zijn, en laat je indien nodig adviseren bij een verkoopbalie voor internationaal treinverkeer.
Mis je je trein door grote verstoringen in het treinverkeer door bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden, stakingen, sein- en wisselstoringen, dan is de impact vaak groot en complex. Er wordt per situatie en per trein bekeken wat de mogelijkheden zijn.
Meld je bij een verkoopbalie voor internationaal treinverkeer op het betreffende station of neem contact op met het NS International Service Center via 0031 30 - 2300023. (24/7 bereikbaar).
Laat een spoorwegmedewerker je ticket waarmerken (een officiële aantekening op je ticket maken) waardoor je mogelijk op een andere trein mag stappen (hogere klasse of andere reisweg) en je meer kans op vertragingsvergoeding hebt. Waarmerken moet worden gedaan op het station waar de trein is uitgevallen of waar de aansluiting wordt gemist.
20. Kan ik compensatie aanvragen bij vertragingen?
Ja, dat kan. In een aantal gevallen kom je in aanmerking voor compensatie bij vertraging.
Betreft het een reis naar Duitsland of Oostenrijk, neem dan contact op met SNP.
Voor andere bestemmingen vul je zelf het compensatieformulier van NS International in.
21. Wat te doen als ik iets ben kwijtgeraakt op het station of in de trein?
Klik hier voor tips en informatie per trein hoe je je eigendommen terug kunt krijgen.