Over de accommodaties
Accommodaties op deze reis varieren van comfortabel tot redelijk eenvoudig. In sommige gebieden waar maar weinig toeristen komen is het aanbod zeer beperkt en overnacht je in een eenvoudig motel. Dit is bijvoorbeeld in Forks en Mineral het geval. Ter vergelijking met Europese hotels zijn de meeste hotels in Amerika nieuwer, moderner en luxer, maar stralen duidelijk minder sfeer uit. Ook liggen hotels/motels, zeker in het geval van een 'ketenhotel'(Best Western, Holiday Inn, Comfort Inn) vaak dicht bij een doorgaande weg, wat men in Amerika heel logisch en prettig vindt. Toch hebben wij in het aanbod getracht om zoveel mogelijk op sfeer, locatie en duurzaamheid te letten. In het algemeen zijn kamers ruim, met 1 of 2 tweepersoonsbedden, en altijd voorzien van douche/wc, tv en meestal ook telefoon en wifi. In de steden verblijf je in prima middenklasse hotels en daarbuiten soms in mooie houten 'lodges', midden in de natuur nabij de Nationale Parken en met een authentieke sfeer. Kijk bij de dag-tot-dag beschrijvingen voor een link naar de accommodatie.
Bij een aantal parken wordt de mogelijkheid geboden om tegen een toeslag het standaard hotel te upgraden naar een parklodge. Lodges in het park liggen vaak op een mooie locatie en zijn bijzonder van architectuur. Maar omdat de meeste een historisch karakter hebben en dus al vele decennia geleden gebouwd zijn, zijn de kamers vaak kleiner en minder luxe dan gelijk geprijsde hotels buiten het park. Kies je voor een parklodge dan kies je dus vooral voor de sfeer en ligging.
Voor het gebruik van elektrische apparaten (bijvoorbeeld batterijoplader) in de hotels heb je een verloopstekker met platte polen nodig (of een 'wereldstekker'); voltage is 110 volt.
In Amerika en Canada worden in principe de volgende maten voor bedden gehanteerd:
single bed (eenpersoonsbed) 99 cm
twin bed (eenpersoonsbed) 99 cm
double bed (tweepersoonsbed) 137 cm
Queen bed (tweepersoonsbed) 152 cm
King bed (tweepersoonsbed) 193 cm
Indien er een tweepersoonskamer voor je is geboekt, zonder verdere omschrijving, dan kunnen daar alle typen bedden in staan. Een driepersoonskamer kent 2 tweepersoonsbedden, dus geen 3 losse eenpersoonsbedden. Indien je met 4 personen een kamer deelt met '2 x tweepersoonsbed', zonder verdere omschrijving, dan kan dat een combinatie van double/queen/king zijn. Indien je niet wilt dat iemand een bed moet delen dan moet je dus voldoende bedden of kamers aanvragen.
Over de maaltijden
De maaltijden zijn niet inbegrepen. Soms is een 'continental breakfast' wel inbegrepen: een eenvoudig ontbijt met zoete broodjes, vruchtensappen en koffie/thee, vaak yoghurt en ontbijtgranen, en eieren of zelf te maken pancakes. Helaas wordt dit ontbijtbuffet in meerdere hotels geserveerd met wegwerpbordjes en wegwerpbestek. Omdat dit een 'complimentary service' van het hotel is, kan deze op ieder moment gewijzigd worden of zelfs opgezegd worden en kunnen we je daarin geen garantie geven. Vraag dus toch altijd in het hotel na of een complimentary onbijt is inbegrepen. Alle accommodaties beschikken over een eigen restaurant waar je 'a la carte' kan ontbijten en dineren. Onderweg kun je lunchen in een restaurantje of je zorgt zelf voor wat inkopen voor een picknick. Supermarkten zijn uitgebreid aanwezig met een zeer uitgebreid assortiment.
Inbegrepen
- Overnachtingen op basis van één kamer, in hotels en motels
- Autohuur standaard incl. verzekeringen en belastingen (type B compact bij 1-2 personen, type C midsize bij 3 personen, type F fullsize bij 4 personen)
- digitale reisinformatie met routebeschrijvingen
Niet inbegrepen
- Vlucht
- entrees en excursies
- maaltijden
- bijkomende kosten huurauto (brandstof, evt. parkeer, evt. tol, evt. dropoff)
- eventuele upgrade huurauto
Huurauto inbegrepen
De getoonde prijs is inclusief de huur van een standaard auto (type afhankelijk van aantal personen) inclusief verzekeringen en belastingen. Indien je een ander type auto wenst of de autoprijzen per dag en de huurvoorwaarden wil weten, verwijzen wij je naar de informatie onder de knop autohuur USA. De totale rijafstand bedraagt ongeveer 3500 km. Voor deze 'one way' van Seattle naar San Francisco zijn 'dropoff' kosten verschuldigd.
Mogelijk met elektrische huurauto
We hebben bij deze reis de routes gecheckt op laadstations onderweg en kunnen concluderen dat je deze reis ook kunt uitvoeren met een elektrische huurauto (EV) van Hertz. Kies voor een EV met een 'longe range' van ruim 500 km actieradius en je hebt altijd genoeg stroom om je routes uit te voeren. Lees hier alles over het huren van een elektrische Tesla of Polestar en vraag bij boeking voor een upgrade naar dit type auto. Je betaalt hiervoor een toeslag die je grotendeels terugverdient ter plekke vanwege minder brandstofkosten. Maak je reis nog duurzamer door voor elektrisch te kiezen!
Ter plaatse te betalen
- Parkentrees ('America the beautiful' National Park Pass geldig in alle parken, per auto $80,-)
- Dropoff kosten huurauto voor de 'one way' van Seattle naar San Francisco bedragen $ 200,- + tax (voor B, C, D, F,) en $ 350,- + tax (voor type Q4, R en L) en kun je alleen ter plekke voldoen
- Een enkele keer kan het voorkomen dat een hotel een 'amenity fee' of 'resort fee' rekent van enkele dollars pp, die niet inbegrepen is. Vraag goed na wat deze inhoudt alvorens te betalen.
Over de activiteiten
In het uitgebreide informatiepakket dat je ontvangt staan allerlei ideeën, kaarten en beschrijvingen voor excursies en wandelingen. Hiermee kan je zelf bepalen of je een lichte of zware, een korte of lange wandeling wil maken, waardoor je zelf de zwaarte van je reis kan bepalen. Met name in de maand juni kan het voorkomen dat er op grote hoogte nog sneeuw ligt of opnieuw sneeuw valt, waardoor de hoog gelegen wandelingen niet uitvoerbaar zijn. Er zijn altijd alternatieve wandelingen voorhanden. Het is dan ook altijd verstandig om een bezoek aan een natuurpark te beginnen bij het Visitor Center waar je een complete update van mogelijkheden kan krijgen, je plannen kan bespreken en eventueel kaarten kan aanschaffen.