Wandelvakantie langs parklodges en hotels, inclusief huurauto
Uniek aan deze reis
- Sfeer van het wilde westen
- Van de prairie naar hooggebergte
- Verblijf in enkele prachtige parklodges
- Zeer wildrijk
Accommodaties in de Verenigde Staten zijn over het algemeen erg comfortabel. Kamers zijn ruim, met 1 of 2 tweepersoonsbedden, en altijd voorzien van douche/wc, tv en meestal ook telefoon en wifi. Ter vergelijking met Europese hotels zijn de meeste hotels in Amerika nieuwer, moderner en luxer, maar stralen duidelijk minder sfeer uit. Ook liggen hotels/motels, zeker in het geval van een 'ketenhotel' (Best Western, Holiday Inn, Comfort Inn) vaak dicht bij een doorgaande weg, wat men in Amerika heel logisch en prettig vindt. Toch hebben wij in het aanbod getracht om zoveel mogelijk op sfeer, locatie en duurzaamheid te letten. In de steden verblijf je in prima middenklasse hotels en daarbuiten vaak in mooie houten 'lodges', midden in de natuur nabij of in de Nationale Parken en met een authentieke sfeer. Kijk bij de dag-tot-dag beschrijvingen voor een link naar de accommodaties.
Bij een aantal parken wordt de mogelijkheid geboden om tegen een toeslag het standaard hotel te upgraden naar een parklodge. Lodges in het park liggen vaak op een mooie locatie en zijn bijzonder van architectuur. Maar omdat de meeste een historisch karakter hebben en dus al vele decennia geleden gebouwd zijn, zijn de kamers vaak kleiner en minder luxe dan gelijk geprijsde hotels buiten het park. Kies je voor een parklodge dan kies je dus vooral voor de sfeer en ligging.
Voor het gebruik van elektrische apparaten (bijvoorbeeld batterijoplader) in de hotels heb je een verloopstekker met platte polen nodig (of een 'wereldstekker'); voltage is 110 volt.
In Amerika en Canada worden in principe de volgende maten voor bedden gehanteerd:
single bed (eenpersoonsbed) 99 cm
twin bed (eenpersoonsbed) 99 cm
double bed (tweepersoonsbed) 137 cm
Queen bed (tweepersoonsbed) 152 cm
King bed (tweepersoonsbed) 193 cm
Indien er een tweepersoonskamer is geboekt, zonder verdere omschrijving, dan kunnen daar alle typen bedden in staan. Een driepersoonskamer kent 2 tweepersoonsbedden, dus geen 3 losse eenpersoonsbedden. Indien je met 4 personen een kamer deelt met '2 x tweepersoonsbed', zonder verdere omschrijving, dan kan dat een combinatie van double/queen/king zijn. Indien je niet wilt dat iemand een bed moet delen dan moet je dus voldoende bedden of kamers aanvragen.
De maaltijden zijn niet inbegrepen. Soms is een 'continental breakfast' wel inbegrepen: een eenvoudig ontbijt met zoete broodjes, vruchtensappen en koffie/thee, vaak yoghurt en ontbijtgranen, en eieren of zelf te maken pancakes. Helaas wordt dit ontbijtbuffet in meerdere hotels geserveerd met wegwerpbordjes en wegwerpbestek. Omdat dit een 'complimentary service' van het hotel is, kan deze op ieder moment gewijzigd worden of zelfs opgezegd worden en kunnen we je daarin geen garantie geven. Vraag dus toch altijd in het hotel na of een complimentary onbijt is inbegrepen. Alle accommodaties beschikken over een eigen restaurant waar je 'a la carte' kan ontbijten en dineren. Onderweg kun je lunchen in een restaurantje of je zorgt zelf voor wat inkopen voor een picknick. Supermarkten zijn uitgebreid aanwezig met een zeer uitgebreid assortiment.
De getoonde prijs is inclusief de huur van een standaard auto (type afhankelijk van aantal personen) inclusief verzekeringen en belastingen. Indien je een ander type auto wenst of de autoprijzen per dag en de huurvoorwaarden wil weten, verwijzen wij je naar de informatie onder de knop autohuur USA. De totale rijafstand bedraagt ongeveer 4000 km.
In het uitgebreide informatiepakket dat je ontvangt staan allerlei ideeën, kaarten en beschrijvingen voor excursies en wandelingen. Hiermee kan je zelf bepalen of je een lichte of zware, een korte of lange wandeling wil maken, waardoor je zelf de zwaarte van je reis kan bepalen. Met name in de maanden juni en oktober kan het voorkomen dat er op grote hoogte nog sneeuw ligt, of opnieuw sneeuw valt, waardoor de hoog gelegen wandelingen niet uitvoerbaar zijn. Er zijn altijd alternatieve wandelingen voorhanden. Het is dan ook altijd verstandig om een bezoek aan een natuurpark te beginnen bij het Visitor Center waar je een complete update van mogelijkheden kan krijgen, je plannen kan bespreken en eventueel kaarten kan aanschaffen.
The Curtis is een mooi boutique hotel, gelegen op Curtis Street, in het hartje van de stad. Een prima plek voor een wat uitgebreider bezoek aan Denver. Het moderne hotel telt 16 verdiepingen, is zeer kunstzinnig ingericht, waarbij iedere verdieping in een pop-art thema is uitgewerkt. Kamers zijn ruim en modern ingericht. Naast het hotel is een trend martinibar en restaurant. De auto kun je kwijt in de ondergrondse parkeergarage (in 2023: $ 45,- per dag).
3-daags wandelarrangement vanuit blokhut
Flaming Gorge is een National Recreation Area ten noordoosten van Salt Lake City, op de grens tussen Utah en Wyoming. Het park ligt gunstig tussen de Nationale Parken van Utah in het zuiden, de bergen van de Rockies in het oosten en Yellowstone in het noorden. Flaming Gorge Reservoir is een stuwmeer in de Green River, dat omgeven wordt door hoge, rode rotswanden. Vanuit een vriendelijke lodge waar je 2 nachten verblijft in een volledig ingerichte houten cabin, op 2200m hoogte, en waar het ook in de zomer aangenaam koel is, zijn tal van activiteiten te ondernemen: je kunt er wandelen, mountainbiken en paardrijden in de bossen, raften en kanoën op de Green River, stroomafwaarts van de stuwdam, of varen op het stuwmeer. Vlakbij de lodge, die aan een klein privé bergmeertje ligt en waar tal van activiteiten worden georganiseerd, is een mooi uitzichtpunt op de kloof van de Green River die hier 400m diep is.
In de winter valt hier een flink pak sneeuw, kun je eventueel sneeuwschoenen huren in de lodge, en wandel je door feeërieke dicht besneeuwde bossen.
Kies bij deze reis voor een retourvlucht op Denver. Houd er bij de planning van je terugreis rekening mee dat je - door het verschil in tijdzones - pas een dag later weer thuis bent.
SNP regelt graag de vlucht naar je bestemming. Informeer naar mogelijkheden en tarieven.
E-mail: info@snp.nl of telefoonnummer: 024 3277000
Nota bene
Je mag 1 stuks ruimbagage gratis inchecken (naast je handbagage), met een maximum gewicht van 23 kg. Steeds meer vluchtmaatschappijen naar Amerika en Canada rekenen kosten voor het inchecken van een tweede stuk bagage per persoon (dus al in Amsterdam bij vertrek), en soms zelfs voor een eerste stuk bagage. Voor het tweede stuk bagage dien je vrijwel zeker €50,- bij te betalen op het vliegveld. Indien je een stopover van meerdere dagen maakt, bijvoorbeeld in New York, alvorens naar je eindbestemming te vliegen, dan wordt deze vlucht naar je eindbestemming een nationale vlucht en moet je in de meeste gevallen extra betalen voor de bagage (ongeveer $15,- voor het eerste stuk en $25,- voor het tweede stuk). Ook worden op deze nationale vluchten veelal maaltijden uitsluitend tegen betaling geleverd. De bepalingen van airlines hieromtrent wijzigen regelmatig. Op de internetsite van de maatschappij waarmee je vliegt, vind je de actuele informatie hierover.
Vertrek tussen 1 juni en 20 september. Vanwege de grote hoogte van diverse reisgebieden moet je er rekening mee houden dat er nog sneeuwvelden op hoogte kunnen liggen, of opnieuw sneeuw valt tijdens je reis. In juni en oktober is die kans het grootst.
Houd er tevens rekening mee dat je in Cheyenne (dag 2) tijdens de Cheyenne Frontier Days van 19 t/m 28 juli 2024 alleen met een toeslag kan overnachten.
Verder kun je in verband met de Sturgis Motorcycle Rally niet in Deadwood (dag 7) overnachten tussen 30 juli en 12 augustus 2024 (wil je ook niet....).
Op reis gaan betekent een onvermijdelijke CO2 voetafdruk. Ook deze reis naar Colorado, Wyoming & South Dakota ontkomt daar niet aan. Hoe groot is mijn voetafdruk? In onderstaand cirkeldiagram kun je zien welke voetafdruk jij achterlaat met je reis.
Om je een idee te geven van CO2 besparing: met 10 zonnepanelen op je dak bespaar je jaarlijks ongeveer 1200 kilo CO2. Meer lezen? Kijk op snp.nl/co2neutraal.
Hotels en duurzaamheid
Duurzame oplossingen in de toeristische industrie staat in de Verenigde Staten nog in de kinderschoenen. De meeste hotels hanteren wel wat basisregels: gebruik ledlampen, hergebruik handdoeken stimuleren, muur- en raamisolatie en dergelijke. Een doorn in het oog van de bewuste reiziger is het gebruik van wegwerpbestek, plastic bordjes en bekers bij het gratis aangeboden ontbijtbuffet in vele hotels en het niet scheiden van het afval dat hieruit voort komt. Hierover is niet te overleggen met de afzonderlijke hotels. Onze oplossing hiervoor is dat je zelf een herbruikbaar bord, mok en bestek meeneemt. Door dit te gebruiken bij het ontbijt en daarna zelf even af te wassen maak je ook een statement naar andere reizigers in de ontbijtruimte. Tevens is het handig om deze spullen bij te hebben als je onderweg wilt picknicken.
Sommige lodges, met name in de nationale parken, hebben wel degelijk een uitgebreid plan omtrent duurzaamheid.
Overal in Amerika kun je makkelijk betalen met een creditcard zoals Mastercard, VISA, American Express. Houd er rekening mee dat in winkels en restaurant er bij de vermelde prijzen nog meestal tax bovenop komt (ongeveer 10 % in de meeste staten). Voor een ontbijt of een lunch in een restaurant moet je ongeveer $ 12-15 rekenen, en een diner $ 25-35,-(exclusief alcohol) , afhankelijk van type restaurant. Kijk bij de dag-tot-dag-beschrijvingen en informatie over de accommodaties welke maaltijden eventueel wel al zijn inbegrepen. In restaurants wordt een fooi verwacht van 10-15 %. Eigenlijk is dit geen fooi maar het bedieningsgeld dat je rechtstreeks aan het bedienend personeel afdraagt. Tevens kun je met bankpas, mits voorzien van een 'maestro' symbool, in de meeste plaatsen geld pinnen uit een automaat.
Van SNP krijg je een uitgebreid informatiepakket met tips voor wandelingen en excursies, parkbeschrijvingen en een routebeschrijving. Met name in de steden kan het soms wat lastig zijn om de routebeschrijving naar je hotel te volgen. Een navigatiesysteem kan je daarbij helpen. Dit kan je optioneel vooraf huren bij de auto of je neemt je eigen navigatie mee.
Het informatiepakket is afgestemd op de standaardreis en je persoonlijke aanpassingen worden daarin niet verwerkt. Wel vind je tevens informatie in je reispakket van de door jou geboekte aanvullende bouwstenen. In de bezoekerscentra van de Nationale Parken krijg je een gratis overzichtskaartje van het park uitgereikt, en zijn topografische kaarten tegen betaling te verkrijgen. Het totale SNP-informatiepakket is specifiek gericht op de natuurlijke belevingen. Het wordt dan ook aangeraden om hiernaast een algemene reisgids aan te schaffen.
Meerdere nationale parken in de VS hebben te kampen met een te grote instroom van bezoekers per dag. Dit zorgt voor overvolle parkeerplaatsen, drukte en luchtvervuiling. Om dit te beteugelen, waardoor iedereen een prettiger verblijf krijgt in het park, hebben sommige parken een reserveringssysteem ingesteld in 2023. Om Rocky Mountain National Park te kunnen bezoeken moet je vooraf een reservering maken, een zogenaamde Timed Entry Ticket. Dit kun je alleen zelf, dit kan SNP niet voor je doen, op de website van Recreation.gov. Dit kun je doen vanaf 2 maanden voor je aankomstdag. Wacht daar dus niet mee en doe het zodra het kan! Je krijgt een tijdslot van 2 uur waarbinnen je het park in kunt rijden. Na binnenkomst kun je gewoon de hele dag in het park vertoeven, maar je kunt slechts 1x per dag het park in en uit. Naast het ticket moet de houder van het reserveringsbewijs een identificatiebewijs (met foto) tonen en een standaard toegangsbewijs of de National Park Pass die toegang geeft tot alle nationale parken. Indien het niet vooraf gelukt is kun je op de dag van tevoren vanaf 17.00 uur opnieuw op dezelfde website een ticket proberen te bemachtigen, die dan beperkt aangeboden worden.
Voor ieder 'National Park' of 'National Monument' moet je entree betalen. Meestal is dat $ 25,- per auto voor meerdere (tot 7) dagen. Maar omdat je meerdere parken gaat bezoeken kun je beter vooraf de ‘America the Beautiful Annual Pass’ kopen voor $ 80,- per auto. Dat is ruim goedkoper dan de parken afzonderlijk betalen. De pas is gedurende de hele reis (een jaar lang zelfs) geldig in alle nationale parken, maar ook nationale monumenten en federal recreation areas. Voor de State Parks moet je dan nog wel apart betalen. Je kunt deze jaarpas in het eerste park dat je bezoekt kopen, of je bestelt hem online op US Park Pass. Houd rekening met een verzendtijd van 10-15 werkdagen!
Heb je vragen over de benodigde uitrusting, aarzel niet maar bel met onze medewerkers op kantoor.
Ga je binnenkort op reis naar de Verenigde Staten bereid je reis dan goed voor en lees de informatie voor jouw bestemming op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/verenigde-staten-van-amerika. De plek voor informatie van de Nederlandse overheid wereldwijd. Hier vind je alle actuele informatie over reisdocumenten & visa, inreisbeperkingen en coronamaatregelen, veiligheidsrisico’s, gezondheid, douanemaatregelen en contactgegevens van lokale hulpdiensten en ambassades. Lees deze informatie goed en op tijd door, zodat je eventueel nog voldoende tijd hebt om je reisdocumenten te regelen, vaccinaties te halen en een PCR test te regelen indien nodig.
Huur je ter plekke een auto kijk dan op: https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde-staten/reisvoorbereiding/verkeer. Hier vind je meer informatie over tolheffing, verkeersregels, infrastructuur en pechhulp.
In het kader van het ESTA-programma moet je vooraf een elektronische Reistoestemming voor de VS aanvragen. Lees alle belangrijke informatie over deze Reistoestemming (ESTA), paspoort, het Advanced Passenger Information System (APIS) en je bagage door deze link te volgen.
Het is ook mogelijk de ESTA aan te vragen via de ESTA-app, beschikbaar in de Apple Store en op Google Play. Uitleg over hoe deze te gebruiken vind je in bijgevoegde document: ESTA-mobile guide.
Een goede voorbereiding zorgt voor meer vakantieplezier!
Indien u naar de Verenigde Staten of Alaska vliegt heeft u geen visum nodig. Wel moet u een elektronische reistoestemming aanvragen (ESTA). Indien u naar Canada vliegt en van daar de grens over gaat per auto of camper naar de Verenigde Staten of Alaska heeft u ook een ESTA nodig.
Aanvraag ESTA-reistoestemming
Indien je het ESTA formulier rechtstreeks aanvraagt via de website van ESTA dan kost dat $ 21,- dat je per creditcard via de website moet betalen
NB: Per 6 juli 2023 is de informatie omtrent de ESTA-aanvraagprocedure gewijzigd: wie op of na 12 januari 2021 in Cuba is geweest, of onder andere de Cubaanse nationaliteit bezit, kan niet in aanmerking komen voor het Visa Waiver Program (VWP). Dat wil zeggen dat je niet via de ESTA de reistoestemming kunt aanvragen, maar contact moet opnemen met de ambassade omtrent een reistoestemming. Heb je al een ESTA goedgekeurd gekregen dan wordt ie zonder bericht ingetrokken indien je niet onder het VISA Waiver Program valt. Voor het officiële bericht verwijzen we naar de website US Customs and Border Protection
Indien je geen betaling via de ESTA-website wilt maken dan biedt SNP de mogelijkheid deze reistoestemming via de VisumCentrale CIBT aan te vragen. Dit is wel een stuk duurder.
Als je op reis gaat, dien je goed uitgerust te zijn en over een goede gezondheid en conditie te beschikken. Hierdoor kunnen ongemakken veroorzaakt door het tijdsverschil of een ander klimaat tot een minimum worden beperkt.
Gezondheidszorg
De Verenigde Staten zijn een land met een hoge standaard van gezondheid en hygiëne. De medische voorzieningen zijn uitstekend maar niet gratis, dus een reisverzekering is verplicht.
N.B. Zorg dat je niet vertrekt zonder een uitgebreide ziektekosten- en/of reisverzekering. Voor een bezoek aan de Verenigde Staten heb je geen vaccinaties nodig.
Medicijnen
Heb je speciale aandoeningen, dan is het zeer aan te raden een codicil/talisman te dragen . Gebruik je medicijnen op doktersvoorschrift, neem dan een medicatielijst en voldoende voorraad vanuit Nederland mee voor de duur van je verblijf in duidelijk gemerkte verpakkingen. Denk eraan de (plaatselijke) reisleiding in te lichten over je medicijngebruik en eventuele allergieën voor bepaalde medicijnen.
N.B. Let op mogelijke invoervoorwaarden van je medicijnen. Dit voorkomt problemen met de douane (zie ook 'medisch paspoort').
Hygiëne
Bij de bereiding van maaltijden wordt in hotels en restaurants hoogste zorg besteed aan hygiëne, zodat ziekten zelden voorkomen. Goede hygiëne is erg belangrijk tijdens je vakantie. We raden aan de handen vaak en goed te wassen, zeker na toiletbezoek en voor het eten. Een paar pakjes ‘wetties’ komen op veel momenten goed van pas.
EHBO
Je dient zelf te zorgen voor enkele EHBO-spullen, oa. pijnstillers, pleisters, compeed, jodiumtinctuur, norit, immodium, sporttape, rekverband, zonnebrand, zonnebril, ed.
Praktisch
Aanbevolen
Bijzonderheden: Laat u informeren u over de risico’s op besmetting met Rabiës (Hondsdolheid) en Dengue (Knokkelkoorts).
Teken
De Ziekte van Lyme en Tekenencephalitis (Tick-borne Encephalitis; TBE, FSME, RSSE) worden overgedragen door teken. Het verspreidingsgebied van beide aandoeningen komt (nog) niet overeen. De eerste komt vrijwel overal ter wereld voor, de tweede in delen van West-, Midden- en Oost-Europa, Scandinavië en Siberië. Het risico op besmetting is volgens deskundigen beperkt. Door het dragen van bedekkende kleding en insmeren met insectenwerende middelen (DEET) kunnen tekenbeten zoveel mogelijk voorkomen worden. Ook hier geldt: voor een algemeen advies is er de website van het LCR of ITG, een persoonlijk advies (bv. inenting tegen Tekenencephalitis) dient te worden besproken met uw huisarts en/of een arts van een reizigersadviescentrum (GGD Nederland).
Algemeen en persoonlijk advies inentingen
Voor de meest actuele informatie over verplichte/aanbevolen (herhalings)inentingen per ziekte en per land met bijbehorende, algemene beschermingsadviezen verwijzen wij u naar de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) in Nederland of het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in België. Voor een persoonlijk advies moet u zich 4 tot 6 weken voor vertrek laten adviseren door uw huisarts en/of een arts van een reizigersadviescentrum (GGD Nederland). Vaccinaties en anti-Malariamaatregelen kunnen verschillen per reiziger. Neem voor een gericht medisch advies het SNP reisprogramma mee om te kunnen zien in welk gebied u reist.
Vaccinaties halen tijdrovend?
U gaat op reis en heeft vaccinaties nodig, maar heeft weinig tijd door uw drukke baan of gezinsleven. Een afspraak maken kost u veel tijd en kan vaak niet op het moment dat het u uitkomt. Dit is nu verleden tijd. Thuisvaccinatie.nl biedt u namelijk hét alternatief voor de GGD of ander vaccinatiecentrum. Natuurlijk wilt u die welverdiende vakantie ook niet laten verpesten door het oplopen van een infectieziekte. Dankzij tijdige vaccinatie kunt u uzelf een hoop ellende besparen. Een kleine moeite, vooral omdat Thuisvaccinatie.nl gewoon bij u thuis komt voor de vaccinatie. Ook vaccineren we regelmatig tijdens bijeenkomsten. Makkelijk toch?
De voordelen van Thuisvaccinatie.nl:
Hoewel de berichten in de media over wapenbezit, geweld en criminaliteit anders doen vermoeden is de Verenigde Staten een veilig land om te bezoeken. In de grote steden doe je er verstandig aan waardevolle bezittingen, reisdocumenten en geld in een tasje onder de kleding te dragen of achter te laten in een kluis in je hotel. Verder dien je op luchthavens, bij busstations, in steden of op andere openbare gelegenheden op je hoede te zijn voor zakkenrollers. In de grote steden zijn meestal 'no go areas', waar je dus beter niet kunt komen. Vraag in je hotel informatie hierover.
Vrijblijvend en persoonlijk advies? Onze reisadviseurs helpen je graag verder, via e-mail, telefoon of chat. Of bekijk de veelgestelde vragen. Onze openingstijden zijn van ma t/m vr van 09.30 tot 17.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur (gesloten op zaterdag van 01-10-2024 t/m 07-12-2024).