9 gezondheidsvoordelen van een wandelvakantie Wandelen doet wonderen

Door Matthijs Meeuwsen
Foto's: Frits Meyst, Nanda Raaphorst en Allart Blaauboer

Een wandelvakantie is niet alleen goed voor onvergetelijke herinneringen. Het is ook uitstekend voor lichaam en geest, zo bewijst wetenschappelijk onderzoek keer op keer. 

Dat een gezond lichaam en dito geest zijn gebaat bij de nodige inspanning, mag al lang geen nieuws meer heten. Maar in tijden dat het internet haast dichtslibt met sportschoolspiegelselfies, blokjesbuiken en allerhande #fitgirls, zou je bijna denken dat je dagelijks aan de gewichten moet hangen of geregeld een triatlon zou moeten afvinken. Het tegendeel is (gelukkig) waar. Onderzoek van bewegingsfysiologen, medici en andere wetenschappers bewijzen keer op keer wat we bij SNP al meer dan 30 jaar aan den lijve mogen ondervinden: juist een (vaak ondergewaardeerd) potje wandelen is een ideale manier om zowel fysiek als mentaal in vorm te komen en blijven. Wandelen zorgt volgens onderzoek namelijk voor…

  • Sterke spieren
  • Naar de fysiologische effecten van wandelen wordt aan de lopende band onderzoek gedaan. Zo veel zelfs dat onderzoekers van de Britse Norwich Medical School drie jaar terug maar liefst 42 wetenschappelijke wandelstudies uit 14 verschillende landen tegen het licht konden houden. Geregeld wandelen doet wonderen voor je gezondheid, concludeerden de studies stuk voor stuk. Allereerst voor je spieren. Bij elke stap krijgen je benen de nodige kilo’s te verduren, waardoor ze steeds een stukje sterker worden. Hoe meer gewicht, hoe meer de spieren worden getraind. In dat licht zou een hardloopvakantie eigenlijk efficiënter moeten zijn. Wandelen heeft volgens de wetenschappers echter één voordeel waar geen andere sport aan kan tippen: het veroorzaakt zelden blessures.

  • Een krachtiger hart
  • Ook het hart is een spier die dagelijks moet worden uitgedaagd om sterk te blijven. Wie op reis flink doorstapt dwingt zijn hart om harder te pompen, wat uiteindelijk zorgt voor een krachtiger hart, een lagere bloeddruk en meer elastische bloedvaten. Een vaak gebruikt ezelsbruggetje is dat je hartslag mag oplopen tot 170 slagen per minuut, minus je leeftijd (120 slagen per minuut voor een 50-jarige bijvoorbeeld). Elke minuut op dit snelle tempo mag worden afgewisseld met stukjes in een rustiger ritme. En hoe lang dan? Meestal wordt ministens tweeënhalf uur matig tot intensief bewegen per week aangeraden, al loop je al aanzienlijk minder risico op hart- en vaatproblemen als je wekelijks (slechts) één uur wandelt. Voor iedereen met een stappenteller om de pols: staar je niet blind op de populaire richtlijn van 10.000 stappen per dag. Dit getal is puur te danken aan de naam van een Japanse stappenteller die al in de jaren ’60 op de markt kwam: de manpo-kei oftewel ‘10.000-stappenmeter’. Het aantal stappen zegt volgens wetenschappers niks over de intensiteit van je wandeling en is dus niets meer dan een vage indicatie dat je wel of niet genoeg beweegt.

  • Betere botten
  • Botten worden vaak gezien als een soort levenloze stokken zijn waar ons vlees, vet en vel aan is opgetuigd. Onzin. Botten zijn springlevend. Net als al onze organen zijn ze opgebouwd uit een collectief van constant vernieuwende cellen. Zolang de verhouding tussen nieuw aangemaakte cellen en af te breken oude cellen in evenwicht is, is er geen vuiltje aan de lucht. Maar zodra de aanmaak van nieuwe cellen de afbreuk niet meer kan bijbenen worden onze botten brozer. Het slechte nieuws is dat dit nu eenmaal een gevolg van ouderdom is waar niemand aan ontsnapt. Het goede nieuws: wandelen is een bewezen manier om de tand des tijds uit te stellen of – bij regelmatig wandelen – de botmassa zelfs weer te doen toenemen.

    gezondheidsvoordelen-wandelen

  • Dikker kraakbeen
  • Kraakbeencellen zijn een soort piepkleine ballonnetjes vol water die tijdens het lopen worden leeg- en volgepompt, en zo voor het broodnodige glijgemak en schokdemping tussen je gewrichten zorgen. Kom je te weinig van je kont af dan verliezen de cellen water en wordt deze laag vanzelf dunner. Je knieën, heupen, maar ook de tussenwervelschijven in je rug gaan vervolgens pijn doen, waardoor je alleen maar minder geneigd bent om uit je luie stoel op te staan. Wie daarentegen wel geregeld de stevige schoenen aansnoert zorgt er voor dat het kraakbeen in een lekker dikke laag aanwezig blijft. Waardoor je zonder een centje pijn kunt doorstappen.

  • Minder kilo’s
  • Wandelen is het schoolvoorbeeld van een laagintensieve bezigheid: activiteiten die je (heel) lang kunt volhouden zonder uitgeput aan het zuurstof te moeten. Het mooie van laagintensieve activiteiten is dat ze – in verhouding tot de inspanning die wordt geleverd – je lichaam aanzetten om veel meer vet te verbranden dan bijvoorbeeld een stevige boks-, sprint- of zumbasessie. Tijdens een uurtje wandelen gaan in je lichaam gemiddeld 240 calorieën in rook op, zonder dat er ook maar een zweetdruppel over je voorhoofd hoeft te biggelen.

  • Een vrolijker humeur
  • Wandelen is niet alleen uitstekend voor je lichaam, het heeft ook een positief effect op je geestelijke gemoedstoestand. In de behandeling van depressieve mensen wordt wandelen niet voor niets steeds vaker voorgeschreven als alternatief voor of aanvulling op traditionele behandelwijzen en medicijnen. Waarom? Ondermeer omdat er tijdens het wandelen minder bloed naar de subgenuale prefrontale cortex gaat, zo concludeerde ondermeer de National Academy of Sciences. Dit gebied in de hersenschors regelt gevoelens van zwaarmoedigheid, stress, zorgen en verdriet. Volgens diverse onderzoeken wordt dit effect alleen maar duidelijker wanneer je wandelt tussen weelderige bossen, imposante bergpieken of andere natuur. Sterker nog: uit onderzoek van de Universiteit van Innsbruck bleek vorig jaar dat proefpersonen die drie uur wandelden in de natuur geneigd waren om hun conditie veel meer op de proef te stellen dan wanneer ze drie uur op een loopband werden gezet. Opvallend genoeg gaven ze achteraf juist bij de buitenhike aan minder moe te zijn. Met andere woorden: tijdens wandelen in de natuur lijken mensen automatisch een tandje bij te schakelen, terwijl dit ze gek genoeg juist minder energie kost.

    wandelen-doet-wonderen

  • Een alerter brein
  • Ga op de Amsterdamse Zuidas of een ander kantoortijgerreservaat een tijdje op de uitkijk staan en dikke kans dat er rap een stel vergaderende wandelaars voorbij komt. Dat steeds meer bedrijven de vergaderzaal gedag zwaaien, is niet verwonderlijk. De bekende neuropsycholoog Erik Scherder brak onlangs nog een lans voor wandelen omdat het ook voor een creatiever, alerter en productiever brein zorgt. Sta dus niet raar te kijken als je tijdens je wandelvakantie ineens op de proppen komt met de oplossing voor dat probleem waar je thuis al weken over zit te kniezen.

  • Meer empathie
  • Volgens Scherder zorgt een gezamenlijke wandeling in je hersenen bovendien voor meer empathie. Dat heeft voornamelijk te maken met de fasciculus uncinatus, een verbinding tussen je frontale en temporale hersenkwab. Je gebruikt deze om te navigeren, maar hij regelt eveneens je inlevingsvermogen. Gevolg: tijdens een wandeling ben je empathischer en dus eerder geneigd om snel een band te smeden.

  • Langer leven
  • Alsof dit nog niet genoeg redenen zijn om al wandelend de wereld te ontdekken, kwamen Amerikaanse wetenschappers van verschillende instituten in Boston in het tijdschrift PLOS Medicine met het ultieme duwtje in de rug: slechts een klein beetje wandelen heeft al grote invloed op je levensverwachting. Mensen die 75 minuten per week wandelen leven gemiddeld 1,8 jaar langer, zo werd geconcludeerd na een onderzoek onder 650.000 vrijwilligers. Krik dat op tot 150 minuten per week en de winst is gemiddeld zelfs 3,4 jaar. Meer dan genoeg tijd voor nog een wandelvakantie. En nog één. En nog één…

    langer-leven-wandelvakantie


Bekijk alle wandelreizen