Een zomerse groepsreis in Dachstein

FAQ vluchten en tickets

1. Welke naam moet vermeld staan op mijn vliegticket?
Voor een geldig vliegticket moeten de achternaam, de eerste volledige voornaam en het geslacht precies overeenkomen met de officiële vermelding in je paspoort. Mocht dit niet overeenkomen dan kan dit vaak niet meer achteraf aangepast worden en kan dit leiden tot 100% kosten voor een nieuw vliegticket. Gebruik –indien van toepassing- altijd je meisjesnaam.

2. Wat is een e-ticket?
Voor nagenoeg alle vluchten wordt een e-ticket (electronic ticket) afgegeven. Deze vind je in je persoonlijke Mijn SNP onder het kopje ‘voorbereiding’. Uitzondering: voor groepsvluchten met Transavia ontvang je geen e-ticket in je persoonlijke Mijn SNP pagina. Zie voor meer informatie vraag 7.

3. Moet ik vooraf inchecken op de vlucht?
Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid tot online check-in, vanaf 30 uur tot 2 uur voor vertrek. Raadpleeg de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie.
Wij adviseren je dringend om - indien mogelijk - vooraf online in te checken op je vlucht. Je bespaart zo tijd op de luchthaven en je kunt zelf (soms tegen betaling) een stoel kiezen. Ook als je de boarding pass thuis niet kunt uitprinten, maak dan de online check-in wel helemaal af en print je boarding pass op de luchthaven bij een kiosk of bij de incheckbalie. Let op: ook als je al een zitplaatsreservering hebt moet je nog steeds inchecken.

NB: Voor een aantal vluchten (bijvoorbeeld enkele binnenlandse vluchten of vluchten die door een andere luchtvaartmaatschappij worden uitgevoerd) is vooraf online inchecken niet mogelijk. In dat geval check je op de luchthaven in.

4. Hoe kan ik inchecken op de luchthaven?
Lukt het niet online in te checken, dan kun je met je e-ticket en je paspoort op het vliegveld bij de incheckbalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij inchecken. Of maak - indien aanwezig - gebruik van de Self-Service check-in op de luchthaven. Deze kiosken bevinden zich vlakbij de incheckbalies van de betreffende luchtvaartmaatschappijen.
Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan de ruimbagage worden ingecheckt bij de Self-Service Baggage Drop-Off units. Anders geef je de ruimbagage af bij de incheckbalie.

5. Kan ik online een stoel reserveren?
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is stoelreservering mogelijk. 
Een stoel reserveren kan op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij, meestal vanaf 30 dagen tot 30u voor vertrek van je vlucht. Vrijwel altijd is dit een betaalde service.
Als je geen stoel reserveert, kun je tijdens het online inchecken kiezen uit de stoelen die nog vrij zijn (meestal gratis). De keuze is dan echter vaak beperkt. Check je op de luchthaven in, dan wijst de luchtvaartmaatschappij je een stoel toe. Dat betekent dat je soms niet meer naast je reisgezelschap kunt zitten.

Als je met je familie op reis gaat, raden wij je aan om (tegen betaling) stoelen te reserveren. Zo vermijd je dat je apart van elkaar zit. 

LET OP: De luchtvaartmaatschappijen behouden zich echter wel altijd het recht voor om op de dag van vertrek een reiziger een andere stoel toe te wijzen. 

6. Moet ik voor het meenemen van ruimbagage betalen?
De bepalingen van luchtvaartmaatschappijen omtrent bagage wijzigen regelmatig. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij goed na wat de restricties en voorwaarden zijn ten aanzien van bagage. Doe dit voor al je vliegtrajecten. Dit voorkomt dat je bij het inchecken ineens voor extra kosten komt te staan vanwege overgewicht of extra stuks bagage. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen voorwaarden en tarieven.

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen moet er voor ruimbagage extra worden betaald. Kijk hiervoor op de website van de betreffende maatschappij. Vaak is het voordeliger om (extra) bagage vooraf online aan te melden dan op het vliegveld. Veel luchtvaartmaatschappijen rekenen ook kosten voor bijzondere bagage, zoals bijvoorbeeld fietsen, golftassen of een duikuitrusting. Reserveer het vervoer van bijzondere bagage uiterlijk een week voor vertrek via SNP. Voor Flying Blue-deelnemers geldt op KLM-vluchten een korting voor ruimbagage. Op de website van de KLM kun je je gratis aanmelden als je nog geen deelnemer bent. > dit moet weg Op je e-ticket óf in de informatiemail van SNP (in het geval van groepsvluchten met Transavia) zie je hoeveel ruimbagage is inbegrepen bij je vlucht.

7. Ik ga mee op een groepsreis met Transaviavluchten en ik heb geen ticket ontvangen, klopt dat?
Dat klopt. Je ontvangt geen ticket. Je krijgt van ons een e-mail zodra je online op transavia.com kunt inloggen (3-4 weken voor vertrek). Zodra je inlogt bij Transavia ontvang je automatisch informatie over hoe en wanneer je online kunt inchecken. Het is dus belangrijk dat je je inlog bij Transavia activeert.
Log in bij transavia.com en ga naar ‘Beheer je boeking’. Kies voor de optie ‘Bekijk je boeking zonder account’ en vul bij ‘Boekingsnummer’ het boekingsnummer van je SNP boeking in. 
Vervolgens kun je online extra ruimbagage boeken, je stoel reserveren (vooraf tegen betaling, zie ook vraag 5) en ook ruimte voor handbagage in de cabine reserveren (zie vraag 8).
Bij groepsreizen is  voor je heen – en terugvlucht 20 kg ruimbagage al inbegrepen. Deze hoef je niet apart te boeken. 

8. Kan ik bij Transavia ruimte voor mijn handbagage in de cabine reserveren?
Passagiers van Transavia mogen gratis één stuk handbagage (55x35x25 cm) en een persoonlijk item zoals een kleine handtas of laptoptas (40x30x20 cm) meenemen aan boord. In de bagagevakken boven de stoelen is plaats voor 70 stuks handbagage. Als het maximale aantal in de cabine is bereikt, wordt de rest van de handbagage in het ruim geplaatst.
Je kunt rechtstreeks bij Transavia een extra service reserveren waarbij je er zeker van bent dat je je handbagage in de cabine kunt meenemen. Dat is met name handig voor mensen die enkel met handbagage reizen. Deze service geeft bovendien voorrang bij het instappen aan boord van het vliegtuig.

8. Wat mag niet in de handbagage?
Het is mogelijk om 1 klein stuk handbagage (40x30x20 cm) gratis mee te nemen indien deze onder de stoel past. Indien je ook een groot stuk handbagage (55x35x25 cm) aan boord wilt nemen, moet dit worden bijgeboekt. Mocht je bij de gate staan met een te groot stuk bagage, zal ter plaatse een bijbetaling moeten worden gedaan. Indien je een groter stuk handbagage mee wenst te nemen, kun je dit bij boeking aangeven.

9. Kan er tijdens mijn vlucht rekening worden gehouden met dieetwensen?
Vermeld bij boeking je dieetwensen en wij geven ze als preferentie door aan de luchtvaartmaatschappij. Wanneer er speciale maaltijden voor je zijn gereserveerd, worden deze vermeld op het reisschema. Een speciale maaltijd kan echter nooit gegarandeerd worden door de luchtvaartmaatschappij. Op de meeste Europese vluchten worden geen (speciale) maaltijden geserveerd.

10. Ik heb een groepsreis geboekt inclusief vlucht, waar ontmoet ik de groep?
Je ontmoet de groep op de luchthaven van aankomst.

11. Jouw rechten als vliegtuigpassagier – Verordening (EG) 261/2004
Sinds 2005 beschermt Verordening (EG) 261/2004 vliegtuigpassagiers binnen de EU tegen ongemakken zoals vertragingen, annuleringen en instapweigeringen door overboeking. Deze verordening, opgesteld door de EU, verplicht luchtvaartmaatschappijen om passagiers in deze situaties correct te behandelen en, waar van toepassing, compensatie en voorzieningen aan te bieden.

Wanneer heb je recht op compensatie?
De verordening is van toepassing op alle vluchten die vertrekken vanaf een EU-luchthaven of worden uitgevoerd door een EU-luchtvaartmaatschappij. Als je op tijd incheckt en je vlucht heeft een vertraging van minimaal 2 uur, wordt geannuleerd, of je wordt geweigerd bij instappen vanwege overboeking, dan heb je mogelijk recht op:

  • Maaltijden en verfrissingen
  • Een hotelovernachting indien nodig
  • Alternatief vervoer naar je eindbestemming
  • Financiële compensatie, afhankelijk van de situatie (tot €600 per persoon)

De specifieke compensatie hangt af van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. Let op: als de verstoring wordt veroorzaakt door overmacht, zoals extreme weersomstandigheden, stakingen of politieke instabiliteit, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht een vergoeding te betalen.

Belangrijk: de claim loopt via de luchtvaartmaatschappij
De Verordening (EG) 261/2004 regelt de rechten van vliegtuigpassagiers in hun relatie met de luchtvaartmaatschappij. Dit betekent dat SNP geen claims namens reizigers kan indienen bij de airline. De afhandeling van compensatieclaims moet altijd direct met de luchtvaartmaatschappij worden geregeld.

Jouw compensatie eenvoudig geregeld via EUclaim
Heb je te maken gehad met een annulering of een vertraging van minstens 3 uur? Dan kun je mogelijk een compensatie krijgen tot €600 p.p.. Ook vluchten binnen de pakketreizen van SNP vallen hieronder. Om je te helpen bij het claimen van een vergoeding, werkt SNP samen met EUclaim, een expert op het gebied van passagiersrechten. EUclaim neemt het gehele proces uit handen en onderhoudt de communicatie met de luchtvaartmaatschappij. SNP speelt hierin geen rol, maar dankzij EUclaim wordt jouw claim professioneel en efficiënt afgehandeld.

EUclaim werkt op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat je alleen betaalt als je daadwerkelijk een vergoeding ontvangt. Bij succes wordt het compensatiebedrag uitbetaald, minus 31% fee en €33 dossierkosten per persoon. Check eenvoudig of je recht hebt op een vergoeding en dien je claim in via: 🔗 EUclaim – Controleer jouw vlucht