Over de accommodaties
De Flying Dutchman is gebouwd in 1903. Ze is na vele omzwervingen met deskundigheid en liefde voor detail gerestaureerd. Bij de renovatie van het interieur zijn comfort en sfeer de uitgangspunten geweest. De mahoniehouten betimmering roept de sfeer op van verre landen en vervlogen tijden. De hutten zijn uitgerust met sanitaire voorzieningen zoals eigen douche, toilet en verwarming. Buiten is er een groot dek met genoeg banken en tafels om van uit verschillende plaatsen heerlijk van de natuur en buitenlucht te genieten. De Flying Dutchman is voorzien van moderne navigatie, communicatieapparatuur en adequate reddingsmiddelen en volgens internationale veiligheidsvoorschriften wereldwijd gecertificeerd. De schipper en de crew zorgen ervoor dat op het schip een open en ontspannen sfeer heerst.
Op de boot is geen wifi aanwezig.
De Salon
Het voorste dekhuis is voor de gasten als dagverblijf ingericht. De banken met gezellige tafels bieden genoeg plaats voor alle gasten. Hier staat ook de Hifi-, CD speler. En natuurlijk een kleine maar gezellige bar.
Hutten
De “Flying Dutchman” heeft 11 hutten, waarvan 5 iets grotere hutten die we als 2 persoonshutten aanbieden, 2 hutten die kleiner zijn en als hut voor samen reizenden (2 hutten) worden aangeboden. En er zijn 4 kleinere hutten die we aanbieden als eenpersoonshut. Elke hut heeft een eigen douche, toilet en centrale verwarming.
Het dek
Het achterdek is verhoogd en met hout bekleed. De rest van het dek is evenals het schip van staal. Aan Dek, in de buitenlucht staan tussen de twee dekhuizen ruime tafels met vaste (beklede) banken Hier is plek genoeg om gezamenlijk te eten en te ontspannen. Een vaste overkapping zorgt ervoor dat u ook bij regen droog buiten kunt zitten in Schotland niet geheel onbelangrijk.
Geschiedenis Flying Dutchman
Machiël
In 1903 liep bij Scheepswerf Vuyk te Capelle aan de IJssel zo’n typisch Hollandse stalen zeillogger van stapel. Het schip werd onder nummer KW 33 en de naam ‘Machiël’ in Katwijk ingeschreven. Tot 1929 werd er uitsluitend onder zeil gevaren echter ook de ‘Machiël’ ontkwam niet aan de motorisering en kreeg een Kromhout, motor. In 1962 werd de logger eigendom van de Noor A. Nilssen. Ze kreeg een vrachtluik en laadboom en werd ingezet voor het vervoer van levende zalm van de zalmkwekerijen. In 1993 werd ze eigendom van De Wit van Terschelling en op 13 augustus 1994 weer van ene J. Meutgeert te Sneek, die er de chartervaart mee in gewild zou hebben.
Trix
Na circa negentig jaar hard en trouw werken lag ze onder de naam Trix langzaam weg te rotten tot ze door de Haagse Stichting De Nieuwe Aanpak werd gekocht. Met de restauratie tot zeillogger en daaraan verbonden activiteiten zijn er bijna zestig personen via de opleidingen bij en het werken aan de Trix aan een baan geholpen. De logger ‘Trix’ zou weer tot zeillogger gerestaureerd worden. Als het casco in 2002 zo goed als klaar is, ziet de gemeente echter niets in afbouw tot zeillogger en wordt het casco te koop aangeboden.
Flying Dutchman
Schipper Klaas van Twillert koopt het Casco en bouwt het schip verder op onder de naam
Flying Dutchman. Het moet ‘Zo goed als zeker’ het eerste vier sterren schip van de zeilchartervaart worden. De accommodatie biedt plaats aan tweeëntwintig passagiers (de SNP groepen zijn maximaal 20 deelnemers groot). Die worden ondergebracht in elf hutten met elk een eigen toilet en douche en airconditioning. De logger zal als tweemasttopzeilschoener in de vaart gebracht worden. Het tuigen doet Klaas zelf. In 2014 is de Flying Dutchman volledig gerestaureerd en kunnen er wereldwijd weer prachtige zeiltochten gemaakt worden. In 2021 overlijdt Klaas en gaat de bemanning zonder hem verder.
Over de maaltijden
Tijdens de reis zijn alle ontbijten aan boord inbegrepen. De lunches op dag 2 t/m 9 zijn eveneens inclusief; soms lunch je aan boord, op andere dagen maak je een picknick klaar voor tijdens de wandelingen. Ook zijn alle diners aan boord inbegrepen, inclusief koffie en thee en sapjes/frisdrank. Op twee avonden is het diner niet inbegrepen en kun je uit eten aan de wal: waarschijnlijk is dat op Skye en in Tobermory.
Alle maaltijden aan boord worden verzorgd door de Nederlandse kok die mee vaart op de Flying Dutchman. Voor de drankjes die je buiten de maaltijden om neemt, en voor alle alcoholische dranken wordt aan het begin van de reis een drankenpot gemaakt (reken op ca €100,- p.p.).
Inbegrepen
- transfers op dag 1 en 10 tussen Glasgow airport en Oban v.v.
- havengelden
- gebruik zodiak voor landingen
- overnachtingen op Flying Dutchman in tweepersoonshutten met beddengoed en handdoeken (enkele eenpersoonshutten optioneel te boeken)
- verblijf op basis van halfpension vanaf diner op dag 1 t/m ontbijt op dag 10 (uitgezonderd 2x diner aan de wal). Diners aan boord zijn inclusief frisdrank, koffie en thee
- Lunches van dag 2 t/m dag 9
- diensten SNP reisleider
- diensten bemanning Flying Dutchman
Niet inbegrepen
- heen- en terugreis en aansluitende transfers (optioneel)
- 2x diner aan de wal (waarschijnlijk op Skye en in Tobermory)
- lunch op dag 1 en 10
- uitgaven van persoonlijke aard (o.a. alcoholische dranken aan boord en drankjes buiten de maaltijden, kosten drankenpot ca € 100,- pp)
- eventuele entrees
- excursies destilleerderijen
- verzekeringen
Reisinformatie
Alle benodigde reisinformatie ontvang je ruim 2 weken voor vertrek digitaal in Mijn SNP.
Over de activiteiten
Tijdens deze reis maak je rustige wandelingen, deels over onverharde of verharde stille weggetjes, deels over kleine paden, die bij nat weer modderig en drassig kunnen zijn. Af en toe lopen we een stukje 'cross country' dwars door een heide- of veengebied. De meeste wandelingen zijn niet lang (tussen de 5 en de 12 km) kennen weinig hoogteverschillen (van vlak tot maximaal 300m stijgen en dalen). De wandelingen duren van 2 tot 5 uur.
Aan boord worden tijdens het varen wat hand en spandiensten van je verwacht. Onder begeleiding van de matroos en schipper trekken we de zeilen de lucht in en maakt de touwen vast met de door de matroos voorgedane knopen. De schipper legt het schip op koers: de zeiltocht is begonnen, op weg naar de volgende wandelbestemming! Na de inspanning van het zeilen zetten is het aan boord relaxen en genieten. Sommige passagiers kleuren bij in de zon, anderen helpen de schipper mee met het sturen en navigeren, en enkelen besluiten tot het leggen van een kaartje in het dagverblijf. Alles mag, niets hoeft.