Groot-Brittannië - Binnen Hebriden Zeilwandelreis, 10 dagen Met de Flying Dutchman langs Schotse lochs en eilanden

« Terug naar overzicht
Groepsreis - Wandelen

Wandelreis per zeilboot

Een ontspannende zeilavontuur in combinatie met prachtige en rustige wandelingen op de eilanden van de Binnen Hebriden en langs de Schotse westkust, onder begeleiding van onze enthousiaste SNP-reisleider. Wij nemen je mee door het land van rust en ruimte, waar de natuur de boventoon voert. Laat je verrassen door Schotlands ruige kust, eilanden en schitterende vergezichten. Verblijf op de prachtige en knus ingerichte klipper de Flying Dutchman, met Nederlandse bemanning.

Uniek aan deze reis

  • Beleef de Schotse eilanden en westkust op een bijzondere manier
  • Lichte wandelingen op onder andere Mull, Skye, Rum en/of Eigg
  • Sfeer aan boord van zeilschip de Flying Dutchman
  • Unieke combinatie van varen en wandelen
Zwaarte
Comfort

Dag tot dag

Groot-Brittannië - Binnen Hebriden Zeilwandelreis

Op deze zeil-wandelvakantie ervaar je het adembenemende landschap van de Schotse westkust en de eilanden van de Binnen Hebriden, zoals Mull, Rum, Eigg en Skye, vanaf het water èn vanaf het land. Mooie zeiltochten door lochs en zee-engtes, worden afgewisseld met rustige en niet al te lange wandelingen. Tijdens het zeilen kun je genieten van een doorlopende vliegshow van vele zeevogels: Jan van Genten, papegaaiduikers, zeekoeten enz. Bovendien bestaat er grote kans om dolfijnen en walvishaaien in het vizier te krijgen.

Een avontuurlijke en flexibele instelling zijn belangrijk. Je bent aan boord immers 10 dagen op elkaar aangewezen. Ook is het belangrijk je te realiseren dat het programma zoals we het hier beschrijven onder voorbehoud is. Omdat we zoveel mogelijk willen zeilen zijn we immers sterk afhankelijk van wind en zeestromingen. Het programma zoals het hier beschreven is, is het meest waarschijnlijke programma, omdat het voldoende speling biedt en de beste mix van varen en wandelen biedt. 

Na een ochtendje varen word je per rubberboot aan land gebracht voor een kustwandeling langs de stranden van Kentra Bay of het eiland Eigg. Of we maken een tocht door de bergen van bijvoorbeeld Skye of Rum, die rijk aan wild zijn. We bezoeken prachtige havenstadjes, zoals Tobermory, en er is ruim gelegenheid om het rijke culturele erfgoed te bewonderen, zoals Duart Castle. Na de wandeling treffen we de Flying Dutchman weer, aan de kade van een haventje, of voor anker in een rustig baaitje. Met zijn bijna veertig meter lengte is deze tweemaster een van de grotere zeilklippers op het Nederlandse water. De imposante tuigage, de gezellige kuip en de uitgebreide zitgelegenheid rondom het stuurwiel zijn zo ingericht dat er een uniek zicht op het zeilen is. De schipper en de bemanning zorgen ervoor dat op het schip een open en ontspannen sfeer heerst. ’s Avonds dineren we aan boord en genieten van een heerlijk drankje of een goede malt whisky. Je slaapt in kleine, maar comfortabele tweepersoonshutten met eigen sanitaire voorzieningen.

Dag 1

Rechtstreekse vlucht naar Glasgow, waar een gecharterde bus klaarstaat om ons in ongeveer 2,5 uur naar de haven van Oban te brengen. We maken kennis met de crew en installeren ons aan boord van de Flying Dutchman. Oban is een belangrijke haven en toegangspoort tot de zuidelijke eilanden van de Binnen Hebriden en de eilanden van de Buiten Hebriden. Oban dankt zijn naamsbekendheid voornamelijk aan de whisky die hier wordt geproduceerd. Het is weliswaar een van de kleinere whiskystokerijen van Schotland, maar heeft dankzij zijn uitmuntende kwaliteit, zijn plekje op de whiskymarkt verdiend. Een bezoek aan de distilleerderij is de moeite waard. Ook kun je naar de hoog boven het stadje uittorende McCraigs Tower wandelen,  een negentiende-eeuwse replica van het Colosseum. ‘s Avonds volgt het ontvangstdiner en krijg je informatie over onze rondreis.  

Overnachting in

Oban

Dag 10

Na het ontbijt nemen we afscheid van de Flying Dutchman en de crew. Een bus brengt ons in ongeveer drie uur terug naar de luchthaven van Glasgow, van waar we naar Nederland terug vliegen.

Voorbeeld vaarroute en programma dag 2 t/m 9

Hier volgt een voorbeeld van een mogelijke vaarroute met daarbij horend wandelprogramma. De route en welke eilanden we aandoen wordt in grote mate bepaald door wind en zeestromingen. 

Dag 2
Na het ontbijt hijsen we de zeilen en maken ons op voor een eerste lange dag varen. We steken het brede Loch Linnhe over. varen naar het enkele kilometers verderop gelegen eiland Mull, een van de grootste Hebriden-eilanden. Op een eenzame punt zien we Duart Castle liggen, een dramatische setting. Dan varen we door de smalle Sound of Mull, die het eiland Mull, een van de grootste van de Schotse eilanden, scheidt van het vasteland van het schiereiland Movern. Als we Mull achter ons hebben gelaten, varen we om de kaap van het stille schiereiland Ardnamurchan heen. Ons doel voor vandaag is de mooie en beschutte baai van Kentra, waar we voor anker gaan. 

Dag 3
Na het ontbijt brengt de zodiac die we aan boord hebben ons in groepjes naar de knisperende  ‘Singing Sands’ in Kentra Bay aan de noordzijde van het schiereiland Ardnamurchan. Hier maken we onze eerste wandeling. Vanaf het strand klimmen we een stukje door bosgebied omhoog en verder door open terrein langs de kust. Onderweg hebben we mooi zicht op de Small Isles (Muck, Egg, Rum, Canna waarvan we er enkele de komende dagen zullen gaan bezoeken. De route loopt over een oud ‘crofters pad’ over de helling tussen Acharacle and Ockle, langs prachtige vennetjes en moerasgebied. We bepalen zelf wanneer we het genoeg vinden en lopen dezelfde route terug richting het schip dat in Kentra Bay op ons ligt te wachten.
Lengte: 10-15 km, duur 3-4 uur. Hoogteverschil: max 300m stijgen en dalen.
's Middags varen we naar Eigg, een van de Small Isles. Bij de pier van Galmisdale Bay is een leuke pub.

Dag 4
De Small Isles zijn van internationaal belang vanwege de wilde planten, biotopen en vogels, waaronder zeearenden, papegaaiduikers, noordse stormvogels, pijlstormvogels en drieteenmeeuwen. Op het relatief vlakke Eigg, met zijn mooie stranden en heidevelden, maken we een rustige wandeling over de met heide en veen bedekte helling van de hoogste heuvel (An Sguirr) naar een verlaten nederzetting. Onderweg hebben we een mooi uitzicht over het eilandje Muck. We keren via dezelfde route terug. Maximaal 13 km, 200 m stijgen en dalen, duur 4 uur.
Na de wandeling varen we naar het bergachtigste eiland van de Small Isles: Rum. Hier leggen we aan bij de pier van de 'hoofdstad' van Rum: Kinloch. 

Dag 5
Rum is het grootste en bergachtigste van de Small Isles, dat in zijn geheel als natuurreservaat een beschermde status heeft. Vanuit de beschutte baai van Kinloch, de enige bewoonde plek van dit bergachtige eiland, maken we een rustige rondwandeling door de vallei van Kinloch. Als de weersomstandigheden gunstig zijn proberen we de 350 meter hoge bergpas Bealach a Bhraigh Bhig te bereiken, waar we over de verlaten en ruige westkant van het eiland uit kijken. Mochten we bijtijds op het eiland zijn om de rondleiding in het bizarre Kinloch Castle mee te maken, dan is dat zeker een aanrader. Deze rondleiding is niet inclusief omdat het kasteel alleen met een gids kan worden bezocht en de rondleiding maar één keer per dag wordt gegeven, op wisselende tijden. Daarom kunnen we niet garanderen dat we op tijd voor de rondleiding in Kinloch zullen zijn. Tijdens onze wandeling maken we een goede kans om edelherten, zeehonden, verwilderde geiten, otters en arenden te zien. Maximaal 12 km, 350 m stijgen en dalen, duur 4 uur.
We brengen de nacht nogmaals door in de baai van Kinloch


Dag 6-7
Vandaag zetten we koers naar Skye, het grootste en meest gevarieerde eiland van de Binnen Hebriden. Het eiland Skye is een absolute must en heeft een aantal van de meest indrukwekkende landschappen: ruige bergen van de Black Cuillins, oude vulkanische rotsen, schilderachtige kusten en vele bezienswaardigheden. We varen langs de spectaculaire westkust, waar de bergen van de Cuillins steil uit zee oprijzen. Ons doel is beschutte fjord Loch Harport, waar we voor anker gaan bij het dorpje Carbost, dat vooral beroemd is vanwege de Talisker whiskydestilleerderij.  's Avonds kunnen uit eten in een restaurantje in het dorp. Wellicht is er 's avonds nog tijd voor een korte wandeling, bijvoorbeeld naar Ardtreck Point (4 km, 125m stijgen en dalen, 2 uur).
De volgende dag hebben we tijd voor een langere wandeling. Als de weersomstandigheden gunstig zijn varen we naar het prachtige zandstrand van Talisker Bay om daar aan land te gaan voor een pittige rondwandeling bovenlangs de kust van Fiskavaig.  De wandeling voert grotendeels over kleine graspaadjes, en door ongebaand terrein, soms stenig, soms drassig. We wandelen hoog bovenlangs de steile kliffen, door 'moorlands'en door een met graslanden bedekte vallei. Onderweg kunnen we genieten van de vele zeevogels die hier voorkomen, zoals de Jan-van-Gent, zeekoeten, Grote jagers en Noordse stormvogels. Het is een pittige wandeling maar de uitzichten zijn adembenemend, en we hebben de hele dag de tijd.(rondwandeling: 12,5 km, totaal ca 400m stijgen en dalen, duur 5,5 uur). Na de wandeling kunnen we relaxen op het strand, voordat we weer naar Carbost terug varen.  Wie tegen deze wandeling op ziet kan ook vanaf de Talisker Bay over het stille weggetje naar Carbost terug wandelen (7 km, 2 uur).  Als we niet naar Talisker Bay kunnen varen, maken we een wandeling langs de oevers van Loch Bracadale. 


Dag 8
Vandaag gaat onze zeiltocht verder naar Tobermory, een schilderachtig en kleurrijk vissersdorp met zijn bekende en gelijknamige whiskydistilleerderij. De levendige haven is het vertrekpunt van een  kleine vissersvloot. Tobermory is de kleurrijke hoofdplaats van Mull. Het heeft een gezellig centrum met leuke pubs en restaurantjes. Als we bijtijds in Tobermory zijn, kun je nog een mooie, korte wandeling naar Aros Park maken, met dichte bossen, een klein met lelies bedekt meer en een kleine waterval (5,5 km, 125 m stijgen en dalen). ’s Avonds  kun je genieten van een heerlijke maaltijd aan de wal (niet inclusief).  


Dag 9
We varen door de nauwe zeestraat Sound of Mull, die het eiland scheidt van het Morvern-schiereiland. De tocht gaat naar Duart Point, waar het gelijknamige kasteel waakt over de toegang tot Loch Linnhe. We kunnen het kasteel bezoeken en een mooie en rustige wandeling maken over het schiereiland naar Loch Don (8 km). Van daar is het nog een klein stukje varen tot we de haven van Oban weer bereiken. Vanavond genieten we voor de laatste maal van de lekkernijen die de kok ons voorschotelt. Na het diner is er nog gelegenheid om de gezelligheid van een van de vele levendige pubs van Oban op te zoeken.

Overnachting in

aan boord van de Flying Dutchman

NB Programma

Let op: Omdat we zoveel mogelijk op de zeilen willen varen is de uitvoering van bovenstaand programma is sterk afhankelijk van plaatselijke (weers)omstandigheden, wind en getijde en is daarom sterk onder voorbehoudHet hier beschreven programma is dan ook een voorbeeld van hoe de route er uit kan zien. Uiteraard stellen de schipper en de reisleider alles in het werk om het programma zoveel mogelijk uit te voeren zoals op de website is vermeld. Een eventuele programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg, maar is uiteindelijk te allen tijde ter beoordeling van de reisleider en de schipper. De vermelde wandeltijden zijn exclusief rustpauzes.

Het kan voorkomen dat een uitgebreide reisbeschrijving tijdens het seizoen moet worden veranderd. Onvoorziene omstandigheden dwingen ons soms om een programma tijdens het seizoen aan te passen. Wij controleren onze programma’s en uitgebreide reisbeschrijvingen immers voortdurend. Als deze aanpassingen ingrijpende consequenties hebben voor het verloop van de reis, word je daarvan tijdig op de hoogte gebracht.

Blader door het programma

Reisdetail

Over de accommodaties

De Flying Dutchman is gebouwd in 1903. Ze is na vele omzwervingen  met deskundigheid en liefde voor detail gerestaureerd. Bij de renovatie van het interieur zijn comfort en sfeer de uitgangspunten geweest. De mahoniehouten betimmering roept de sfeer op van verre landen en vervlogen tijden.  De hutten zijn uitgerust met sanitaire voorzieningen zoals eigen douche, toilet en verwarming. Buiten is er een groot dek met genoeg banken en tafels om van uit  verschillende plaatsen heerlijk van de natuur en buitenlucht te genieten. De Flying Dutchman is voorzien van moderne navigatie, communicatieapparatuur en adequate reddingsmiddelen en volgens internationale veiligheidsvoorschriften wereldwijd gecertificeerd. De schipper en de crew zorgen ervoor dat op het schip een open en ontspannen sfeer heerst.

Op de boot is geen wifi aanwezig.

De Salon
Het voorste dekhuis is voor de gasten als dagverblijf ingericht. De banken met gezellige tafels bieden genoeg plaats voor alle gasten. Hier staat ook de Hifi-, CD speler. En natuurlijk een kleine maar gezellige bar.

Hutten
De “Flying Dutchman” heeft 11 hutten, waarvan 5 iets grotere hutten die we als 2 persoonshutten aanbieden, 2 hutten die kleiner zijn en als hut voor samen reizenden (2 hutten) worden aangeboden. En er zijn 4 kleinere hutten die we aanbieden als eenpersoonshut. Elke hut heeft een eigen douche, toilet en centrale verwarming.

Het dek
Het achterdek is verhoogd en met hout bekleed. De rest van het dek is evenals het schip van staal. Aan Dek, in de buitenlucht staan tussen de twee dekhuizen ruime tafels met vaste (beklede) banken Hier is plek genoeg om gezamenlijk te eten en te ontspannen. Een vaste overkapping zorgt ervoor dat u ook bij regen droog buiten kunt zitten in Schotland niet geheel onbelangrijk.


Geschiedenis Flying Dutchman

Machiël
In 1903 liep bij Scheepswerf Vuyk te Capelle aan de IJssel zo’n typisch Hollandse stalen zeillogger van stapel. Het schip werd onder nummer KW 33 en de naam ‘Machiël’ in Katwijk ingeschreven. Tot 1929 werd er uitsluitend onder zeil gevaren echter ook de ‘Machiël’ ontkwam niet aan de motorisering en kreeg een Kromhout, motor. In 1962 werd de logger eigendom van de Noor A. Nilssen. Ze kreeg een vrachtluik en laadboom en werd ingezet voor het vervoer van levende zalm van de zalmkwekerijen.  In 1993 werd ze eigendom van De Wit van Terschelling en op 13 augustus 1994 weer van ene J. Meutgeert te Sneek, die er de chartervaart mee in gewild zou hebben.

Trix
Na circa negentig jaar hard en trouw werken lag ze onder de naam Trix langzaam weg te rotten tot ze door de Haagse Stichting De Nieuwe Aanpak werd gekocht. Met de restauratie tot zeillogger en daaraan verbonden activiteiten zijn er bijna zestig personen via de opleidingen bij en het werken aan de Trix aan een baan geholpen. De logger ‘Trix’ zou weer tot zeillogger gerestaureerd worden. Als het casco in 2002 zo goed als klaar is, ziet de gemeente echter niets in afbouw tot zeillogger en wordt het casco te koop aangeboden.

Flying Dutchman
Schipper Klaas van Twillert koopt het Casco en bouwt het schip verder op onder de naam Flying Dutchman. Het moet ‘Zo goed als zeker’ het eerste vier sterren schip van de zeilchartervaart worden. De accommodatie biedt plaats aan tweeëntwintig passagiers (de SNP groepen zijn maximaal 20 deelnemers groot). Die worden ondergebracht in elf hutten met elk een eigen toilet en douche en airconditioning. De logger zal als tweemasttopzeilschoener in de vaart gebracht worden. Het tuigen doet Klaas zelf. In 2014 is de Flying Dutchman volledig gerestaureerd en kunnen er wereldwijd weer prachtige zeiltochten gemaakt worden. In 2021 overlijdt Klaas en gaat de bemanning zonder hem verder. 

 

Over de maaltijden

Tijdens de reis zijn alle ontbijten aan boord inbegrepen. De lunches op dag 2 t/m 9 zijn eveneens inclusief; soms lunch je aan boord, op andere dagen maak je een picknick klaar voor tijdens de wandelingen. Ook zijn alle diners aan boord inbegrepen, inclusief koffie en thee en sapjes/frisdrank. Op twee avonden is het diner niet inbegrepen en kun je uit eten aan de wal: waarschijnlijk is dat op Skye en in Tobermory.
Alle maaltijden aan boord worden verzorgd door de Nederlandse kok die mee vaart op de Flying Dutchman. Voor de drankjes die je buiten de maaltijden om neemt, en voor alle alcoholische dranken wordt aan het begin van de reis een drankenpot gemaakt (reken op ca €100,- p.p.).

Inbegrepen

  • transfers op dag 1 en 10 tussen Glasgow airport en Oban v.v.
  • havengelden
  • gebruik zodiak voor landingen
  • overnachtingen op Flying Dutchman in tweepersoonshutten met beddengoed en handdoeken (enkele eenpersoonshutten optioneel te boeken)
  • verblijf op basis van halfpension vanaf diner op dag 1 t/m ontbijt op dag 10 (uitgezonderd 2x diner aan de wal). Diners aan boord zijn inclusief frisdrank, koffie en thee
  • Lunches van dag 2 t/m dag 9
  • diensten SNP reisleider
  • diensten bemanning Flying Dutchman

Niet inbegrepen

  • heen- en terugreis en aansluitende transfers (optioneel)
  • 2x diner aan de wal (waarschijnlijk op Skye en in Tobermory)
  • lunch op dag 1 en 10
  • uitgaven van persoonlijke aard (o.a. alcoholische dranken aan boord en drankjes buiten de maaltijden, kosten drankenpot ca  € 100,- pp)
  • eventuele entrees
  • excursies destilleerderijen
  • verzekeringen

 

Reisinformatie

Alle benodigde reisinformatie ontvang je ruim 2 weken voor vertrek digitaal in Mijn SNP.

Over de activiteiten

Tijdens deze reis maak je rustige wandelingen, deels over onverharde of verharde stille weggetjes, deels over kleine paden, die bij nat weer modderig en drassig kunnen zijn. Af en toe lopen we een stukje 'cross country' dwars door een heide- of veengebied. De meeste wandelingen zijn niet lang (tussen de 5 en de 12 km) kennen weinig hoogteverschillen (van vlak tot maximaal 300m stijgen en dalen). De wandelingen duren van 2 tot 5 uur.
Aan boord worden tijdens het varen wat hand en spandiensten van je verwacht. Onder begeleiding van de matroos en schipper trekken we de zeilen de lucht in en maakt de touwen vast met de door de matroos voorgedane knopen. De schipper legt het schip op koers: de zeiltocht is begonnen, op weg naar de volgende wandelbestemming! Na de inspanning van het zeilen zetten is het aan boord relaxen en genieten. Sommige passagiers kleuren bij in de zon, anderen helpen de schipper mee met het sturen en navigeren, en enkelen besluiten tot het leggen van een kaartje in het dagverblijf. Alles mag, niets hoeft.

Extra's

Aanvullende opties

Maak je geen gebruik van de door SNP aangeboden vlucht? Boek deze groepstransfer luchthaven - accommodatie v.v. (vanaf € 10,- per persoon)

Maak je géén gebruik van de door SNP aangeboden heen- en terugreis, maar wil je wél gebruik maken van onze groepstransfer op de eerste en laatste dag, reserveer dan deze bij boeking. Dit is enkel mogelijk als je eigen aankomst/vertrektijd aansluit op het groepsvluchtschema. Zonder reservering gaan we er vanuit dat jezelf naar de eerste accommodatie reist.

 

Praktische informatie

Waar ontmoet ik de groep

Maak je geen gebruik van de door ons aangeboden heen- en terugreis, maar reis je op eigen gelegenheid dan ontmoet je je reisgezelschap op de luchthaven van Glasgow of in Oban.
De transfer van het vliegveld naar de eerste accommodatie (en van de laatste accommodatie naar het vliegveld) is dan niet voor je geregeld.  Wil je hier wél gebruik van maken, dan dien je deze service bij te boeken (zie onder ‘Extra’s’).  Dit is enkel mogelijk als je eigen aankomst/vertrektijd aansluit op het groepsvluchtschema. 

Vluchtinformatie

Wanneer je je heen- en terugreis door SNP laat regelen, dan vlieg je met KLM naar Glasgow v.v.

Vluchtschema 
KL 939 Amsterdam - Glasgow vertrek om 12.20 uur aankomst 12.55 uur
KL 942 Glasgow - Amsterdam vertrek om 16.55 aankomst 19.30 uur

Dit vluchtschema biedt een indicatie en kan nog wijzigen. Je definitieve vluchtschema ontvang je kort voor vertrek.

Bij onze groepsvluchten is ruimbagage inbegrepen. 

Schotland heeft een Atlantisch klimaat. Dat wil zeggen zachte winters, koele zomers en kans op regen in alle jaargetijden. Op één dag kunt u zowel zon als regen, mist en harde wind treffen. Typerend voor het Schotse weer zijn dan ook de snelle weersveranderingen. Met name langs de westkust is de kans op dit instabiele weer het grootst. Het instabiele weer brengt ook een voordeel met zich mee: prachtige luchten en een heldere atmosfeer. Het kan tijdens de Schotse zomer echter ook aangenaam warm en rustig weer zijn. Dan zijn het de ‘midges’, heel kleine steekvliegjes, die in de vochtigste en windstille delen van de Highlands tijdens de schemering bij miljoenen actief worden en u binnenshuis drijven. De gemiddelde temperaturen liggen in de zomer tussen 15º en 20 ºC. Rond de toppen van de Cairngorms kan het, mede door de wind, een stuk frisser zijn.

Op reis gaan betekent een onvermijdelijke CO2 voetafdruk. Ook deze reis naar Schotland ontkomt daar niet aan. Hoe groot is mijn voetafdruk? In onderstaand cirkeldiagram kun je zien welke voetafdruk jij achterlaat met je reis.

Om je een idee te geven van CO2 besparing: met 10 zonnepanelen op je dak bespaar je jaarlijks ongeveer 1200 kilo CO2. Meer lezen? Kijk op snp.nl/co2neutraal.

Aangezien het merendeel van de kosten bij de reissom is inbegrepen hoef je op niet teveel extra uitgaven te rekenen. Zo zijn alleen 2 diners (in Tobermory en op Skye), eventuele entrees en persoonlijke uitgaven, zoals drankjes aan boord, voor eigen rekening. Er is bij aankomst op het vliegveld gelegenheid om geld te pinnen. Vergewis je er van dat je bij terugkeer naar Nederland geen ponden mee terug neemt, omdat Schotse ponden buiten Schotland niet ingewisseld kunnen worden. Reken voor persoonlijke uitgaven op ca. € 200,-. Groot-Brittannië heeft een hoog prijspeil.

Een gecharterde midibus breng ons van de luchthaven van Glasgow naar Oban en aan het eind van de reis van de haven van Oban weer naar Glasgow aiport terug.

Maak je geen gebruik van de door ons aangeboden heen- en terugreis, maar wil je op dag 1 na aankomst op het vliegveld wél van de transfer met onze bus gebruik maken, dan dien je dit als extra service bij te boeken (zie onder ‘Extra’s’).   Dit is enkel mogelijk als je eigen aankomst/vertrektijd aansluit op het groepsvluchtschema.

 

 

Wij raden je aan om uitgerust aan de reis door Schotland te beginnen. Het vakantieplezier is dan veel groter dan wanneer je vermoeid aan de start verschijnt.

Tijdens de wandelingen draag je een dagrugzakje waarin in ruimte moet zijn voor: een warm kledingstuk, een grote veldfles, regenkleding, de lunch.

  • niet meer dan 20 kg bagage
  • (berg)wandelschoenen met stevige zool, hoog sluitend en ingelopen (in verband met mogelijk overgewicht of verlies adviseren wij je je wandelschoenen tijdens de vlucht aan te trekken of in uw handbagage te vervoeren)
  • warme en luchtige kleding (voor tijdens de wandelingen en voor aan boord)
  • goede regen- en winddichte kleding (bijv. gore-tex jack en fleecevest; geen poncho)
  • zonnebrandolie, zonnebril en zonnehoedje
  • anti-muggen olie (bijv. jungle-oil) of zalf tegen de "midges"
  • eventueel fijnmazig muskietennetje voor over het hoofd
  • handschoenen, sjaal en muts
  • slippers of sloffen voor aan boord
  • eventueel zwemkleding
  • dagrugzakje (min. 20 liter)
  • grote veldfles (minimaal 1,5 à 2 liter) of meerdere kleine flessen
  • lunchtrommel, zakmes en zitmatje (optioneel) voor eventuele lunches in het veld
  • GELDIG paspoort
  • kopieën van reis- en ziektekostenverzekering
  • pinpas
  • voorts eventueel: kompas, verrekijker, planten-, dieren- en stenengids
  • enige EHBO-benodigdheden die u eventueel nodig zult hebben, zoals bijv.: rekverband,sporttape of middelen voor afplakken blaren bv. Compeed, zeeziektepilletjes,

Deze reis wordt begeleid door een ervaren SNP-reisleider. Onze reisleiders zijn Nederlandse of Nederlandssprekende biologen, geologen, geografen of anderszins deskundigen. Zij delen behalve hun liefde voor de natuur, ook graag hun enthousiasme voor wandelen. SNP-reisleiders zijn de ‘sleutelfiguren’ tijdens je reis en doen er alles aan om het reisplezier zo groot mogelijk te maken. Al onze reisleiders hebben een uitgebreid, door professionals uitgevoerd programma bij SNP-Opleidingen gevolgd, waar ze getraind worden in o.a. oriëntatie, veiligheid, Basic Life Support en waarbij respect voor natuur, cultuur en milieu natuurlijk aan de orde komen. Maak kennis met de reisleiders.

De bemanning van de Flying Dutchman bestaat uit een Nederlandse schipper, een stuurman en een kok.

Vanaf 2 april 2025 is het voor EU burgers verplicht een  ETA (Electronic Travel Authorisation) aan te vragen. Een ETA is geen visum. Het geeft je toestemming om naar het Verenigd Koninkrijk te reizen en is alleen geldig in combinatie met een geldig paspoort.

Aanvraag ETA-reistoestemming
Een ETA kan je vanaf 5 maart 2025 online bestellen. De kosten per ETA zijn GBP 10,- per persoon. Een ETA is maximaal 2 jaar geldig (of tot het moment dat het huidige paspoort verloopt).
Elke persoon in het reisgezelschap heeft een ETA nodig, ook kinderen en baby’s.
Vanaf 5 maart vraag je het formulier aan op: Apply for an electronic travel authorisation (ETA) 
Begin 2025 is er ook app beschikbaar, de 'UK ETA app'.

N.B. Wijziging van deze informatie is altijd mogelijk! Ook wanneer je niet de Nederlandse nationaliteit bezit, kunnen afwijkende bepalingen gelden. Neem hiervoor contact op met de ambassade of een consulaat van Groot-Brittannië.

Als u op reis gaat, dient u goed uitgerust te zijn en over een goede gezondheid en conditie te beschikken. Hebt u speciale aandoeningen, dan is het zeer aan te raden een codicil/talisman te dragen en een medicatielijst en voldoende medicijnen vanuit Nederland mee te nemen.
NB.
Let u daarbij op mogelijke voorwaarden bij de invoer daarvan.
Zorg dat u niet vertrekt zonder een uitgebreide ziektekosten- en/of reisverzekering.

EHBO
U dient zelf te zorgen voor enkele EHBO-spullen, oa. pijnstillers, pleisters, compeed, jodiumtinctuur, sporttape, rekverband, evenals een reservebril, zonnebrand, zonnebril, ed.

Teken
De Ziekte van Lyme en Tekenencephalitis (Tick-borne Encephalitis; TBE, FSME, RSSE) worden overgedragen door teken. Het verspreidingsgebied van beide aandoeningen komt (nog) niet overeen. De eerste komt vrijwel overal ter wereld voor, de tweede in delen van West-, Midden- en Oost-Europa, Scandinavië en Siberië. Het risico op besmetting is volgens deskundigen beperkt. Door het dragen van bedekkende kleding en insmeren met insectenwerende middelen (DEET) kunnen tekenbeten zoveel mogelijk voorkomen worden. Ook hier geldt: voor een algemeen advies is er de website van het LCR of ITG, een persoonlijk advies (bv. inenting tegen Tekenencephalitis) dient te worden besproken met uw huisarts en/of een arts van een reizigersadviescentrum (GGD Nederland).

Midges in Schotland
Midges zijn kleine steekvliegjes die, samen met muggen, op windstille dagen in groten getale rondvliegen boven de Schotse Moors. Insectenwerende middelen met DEET of een fijnmazig muggennet helpen hiertegen.

Bekijk wat deze reis kost

Je wil natuurlijk weten wat de reis voor jou (en je reisgenoten) gaat kosten in de periode dat je op vakantie wilt gaan. Vul hieronder vast wat gegevens in en ontdek je prijs.

flying_Dutchamn_op_volle_zee.jpg

Groot-Brittannië - Binnen Hebriden Zeilwandelreis

Met de Flying Dutchman langs Schotse lochs en eilanden

Wandelreis per zeilboot

Zwaarte
Comfort
Wandelen
Groepsreis

Welke variant kies je?

Bij deze reis heb je keuze uit meerdere varianten.

Reisgezelschap & Accommodaties

Wanneer wil je vertrekken?

Prijzen zijn gebaseerd op basis van gekozen reisgezelschap (excl. reserveringskosten)

ma di wo do vr za zo
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Beschikbaar Op aanvraag Niet beschikbaar

Wanneer wil je vertrekken?

Prijzen zijn gebaseerd op basis van gekozen reisgezelschap (excl. reserveringskosten)

Startdatum
Aantal dagen
Beschikbaarheid
Prijs p.p.
Beschikbaar Op aanvraag Niet beschikbaar
Kirsten de Baar

Kunnen we je helpen?

Vrijblijvend en persoonlijk advies? Onze reisadviseurs helpen je graag verder, via e-mail, telefoon of chat. Of bekijk de veelgestelde vragen. Onze openingstijden zijn van ma t/m vr van 09.30 tot 17.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur (gesloten op zaterdag van 01-10-2024 t/m 07-12-2024).