RAB Service Centre Geef je outdoorspullen een tweede leven

Veel reizigers herkennen het vast: die ene rugzak, slaapzak of outdoorjas zit vol met bijzondere reisherinneringen. Oftewel: die gooi je niet graag weg. Zelfs niet als er een hoekje of een rits kapot is. Maar handig is natuurlijk anders. Goed nieuws: het service centre van Rab zet zich in om jouw outdoorspullen van Rab en Lowe Alpine een tweede leven te geven. SNP werkt al jaren samen met Rab. Graag vertellen we je waarom we deze samenwerking omarmen!
We spreken met Jantien Spijker, senior seamstress medewerker bij het Rab Service Centre, om meer te weten te komen over hun missie en werkzaamheden. Jantien legt uit wat Rab precies doet: “Het Rab Service Centre ontvangt allerlei soorten items; van jassen tot slaapzakken en rugzakken. En van kleine schade tot spullen waarvan ze te dicht bij het vuur zijn geweest”, lacht ze. “Mensen willen deze spullen graag laten repareren omdat ze er dierbare herinneringen aan hebben. We krijgen soms rugzakken binnen die al 30 jaar oud zijn, vol met badges van belangrijke reiservaringen.” We hebben ook een wasservice. Jassen die er eerst uitzagen alsof ze in de frituur hebben gehangen, komen er na een wasbeurt weer als nieuw uit.

Van zolderkamer tot fabrieksvloer

Het merk Rab werd geboren vanuit passie voor de natuur. Oprichter Rab Carrington bracht jarenlang door in de hoge bergen en ontwierp zijn eigen kwalitatieve outdoorspullen. Al snel kreeg hij aanvragen van andere klimmers die interesse hadden in zijn spullen. En zo werd zijn zolder omgetoverd tot fabrieksvloer. Een missie werd geboren: de berggemeenschap van goede spullen blijven voorzien. Later werd daar het service centre aan toegevoegd, een plek waar outdoorspullen een tweede leven krijgen.

Outdoorspullen repareren: een creatieve uitdaging

Jantine snapt de wens van reizigers die hun spullen laten repareren als geen ander. “Ik ben zelf groot reisliefhebber en snap de emotionele waarde van reisspullen.” Ze legt uit hoe Rab te werk gaat. “Mensen sturen vaak eerst een foto van een kapot item naar ons toe, met de vraag of dat nog te redden valt. Daarop komen wij met een reactie. Vervolgens sturen ze hun beschadigde spullen op en wij zorgen ervoor dat ze gerepareerd en weer als nieuw terugkomen.”

Duurzaamheid voorop

Duurzaamheid is voor Rab een belangrijke peiler. Jantien: “We vervangen vaak alleen de nodige onderdelen, zoals een nieuwe slider op een rits, in plaats van de hele rits. We proberen zo min mogelijk te vervangen en gebruiken zoveel mogelijk duurzame materialen. Bijvoorbeeld stoffen van oude jassen die niet meer te redden zijn. Elke reparatie is een creatieve uitdaging. Kledingstukken zijn vaak gemaakt in precies de verkeerde volgorde voor reparatie, dus het vereist vindingrijkheid om ze weer in goede staat te krijgen. Maar we gaan er altijd voor."

De samenwerking met SNP

De samenwerking tussen SNP en RAB benadrukt de gezamenlijke missie om duurzaamheid en verantwoord gebruik van outdooruitrusting te stimuleren. Het werk van Rab gaat verder dan alleen reparaties; het draait om het behoud van herinneringen, het verminderen van afval en het bevorderen van duurzaamheid in de outdoor gemeenschap. Dankzij hun inzet kunnen outdoorliefhebbers nog vele jaren genieten van hun favoriete uitrusting, terwijl ze tegelijkertijd een positieve impact hebben op het milieu. Een missie die wij vanuit SNP graag steunen!

Tekst: Rosanne Langenberg

Foto's: Patrick Baars