Een zomerse groepsreis in Dachstein

FAQ SNP reis app

1. Kan ik de SNP Reis App op elke telefoon gebruiken?
De SNP Reis app is beschikbaar voor iPhone (incl. iPad en Apple Watch) of Android.
iPhone: iOS versie 13.0 of hoger
Android: versie 5.1.x of hoger

2. Moet ik online zijn om mijn reis te kunnen zien?
Nee, dat is niet nodig. Wel moet je voorafgaand aan je reis de routes downloaden op je smartphone of tablet. Tijdens je reis hoef je niet online te zijn. Je kunt je telefoon in de flightmodus zetten. Dit schakelt alle verbindingen uit. Zo voorkom je ongewenste roaming onderweg en een torenhoge rekening voor dataverbruik.
NB. Binnen de EU is er geen sprake meer van roaming en zijn de datakosten hetzelfde als in Nederland.

3. Waar vind ik de downloadcode voor de SNP Reis App?
18 dagen voor de start van je reis staat in Mijn SNP het tabblad SNP Reis App. Lees de instructie goed door en volg de stappen. De downloadcode vind je op de persoonlijke webpagina van de SNP Reis App.

4. Hoe hoog is het energieverbuik van de app?
GPS-gebruik en het aanhouden van het scherm zal veel energie verbruiken. Zoals eerder vermeld raden we het gebruik van een powerbank zeker aan. Enkele tips om het energieverbruik te beperken:

  • Zet je telefoon in Flight modus
  • Zet je scherm alleen aan als het echt nodig is.
  • Gebruik zo min mogelijk andere apps tijdens het navigeren
  • Zet eventueel de helderheid van het scherm lager (alhoewel dit bij zonnige omstandigheden het scherm wel lastig leesbaar zal maken)

5. Hoeveel ruimte neemt de app (incl. reisgegevens) in gebruik?
Dit hangt erg af van de lengte van de reis, het aantal routes en de totale oppervlakte die de reis beslaat. Des te omvangrijker de reis, des te meer kaartmateriaal moet er op je telefoon worden gedownload. Met 50MB ruimte moet je een heel eind kunnen komen voor een gemiddelde reis.

6. Hoe verwijder ik het offline kaartmateriaal van mijn telefoon na afloop van de reis?
De reisgegevens worden automatisch 60 dagen na het downloaden van de reis van je telefoon verwijderd.
Wil je het handmatig doen, zul je dit via de app-settings van je telefoon moeten doen.

7. Hoe kan ik het beste de telefoon op mijn fiets bevestigen?
Er zijn verschillende smartphonehouders te verkrijgen. Met de Finn Bike Strap kun je heel eenvoudig elke telefoon, van elk formaat, op je stuur bevestigen. Je koopt deze houder bij Bever. Wil je een wat steviger exemplaar en bij voorkeur waterdicht? Neem dan een kijkje in bij de Fietsvakantiewinkel.

8. Waar kan ik terecht voor hulp als ik problemen heb met de app?
Controleer de technische instellingen. Deze vind je in de app.

  • Ga in het hoofdscherm van je reis naar Service -> Technische Ondersteuning
  • Klik op de button [Techn. instellingen controleren]
  • Zorg dat 'Locatietoegang'' en 'Meldingen' op groen staan (status Toestemming correct)

9. Hoe lang heb ik toegang tot de gedownloade gegevens van mijn reis?
90 dagen na het downloaden van de reisgegevens op je telefoon verloopt de toegang hiertoe.

10. Kan ik de downloadcode voor mijn reisgegevens onbeperkt gebruiken?
Nee. Het aantal apparaten waarop je de downloadcode kan gebruiken is beperkt. Elke volwassene van het reisgezelschap kan de reisgegevens op 1 apparaat (smartphone/tablet) downloaden.

11. De code die ik probeer in te voeren werkt niet. Wat moet ik doen?
Indien de code die je gekregen hebt niet werkt, neem je via e-mail contact op met SNP via reisapp@snp.nl. Vergeet hierbij niet je dossiernummer, reiscode waar het om gaat en de gebruikte code te vermelden.

12. Wat als ik een verkeerde afslag neem of van de route afwijk?
De app is geen volwaardige navigatie app zoals een TomTom of Google Maps. Als je van de route afwijkt zal hij niet de route opnieuw berekenen. Wel krijg je dan een waarschuwingsgeluid te horen en komt er een schermpje in beeld waarop staat aangegeven dat je je niet meer op de ingegeven route begeeft. Ook staat hier vermeld hoever je van de route verwijderd bent en in welke richting de route zich bevindt.
Met behulp van de kaart moet je je weg terug naar de route makkelijk kunnen vinden.

13. Kan ik mijn activiteiten opslaan na afloop?
Nee, dat kan (nog) niet.

14. Het geluid werkt niet op mijn smartphone (Samsung)
Bij Samsung-telefoons of -tablets kan het voorkomen dat je de navigatiestem niet hoort. Dit heeft dan naar alle waarschijnlijkheid te maken met de spraaksoftware die Samsung gebruikt. Die is anders dan bij de meeste andere Android telefoons.
Onze app maakt namelijk gebruik van de Google tekst-naar-spraak software. Deze zit standaard op veel Android-toestellen en daar gaat het dan ook (meestal) goed. Alleen Samsung maakt gebruik van zijn eigen tekst-naar-spraak software en dat gaat dan niet goed samen met onze app. Je kunt echter ook op een Samsung wisselen van spraak software. Dit doe je in de instellingen van je telefoon. Het makkelijkst is om te zoeken op het woordje ‘spraak’. Selecteer dan de “tekst-naar-spraak instellingen”. Wissel hier naar de Google software.
Als het goed is moet je nu de navigatiestem kunnen horen.

15. De hoogteverschillen in de app komen niet overeen met het reisprogramma?
Bij de plaatsbepaling met een GPS ontvanger zijn er altijd kleine foutmarges, zowel in het meten van de positie als in het bepalen van de hoogte. Zo kan het gebeuren dat na een volledig vlakke tocht van 20 km, de GPS aangeeft dat je 21 km hebt afgelegd en 100 m bent gestegen en gedaald. Daarom moet een tocht die met een GPS is opgenomen, altijd gecorrigeerd worden om de lengte en de hoogteverschillen zo goed mogelijk te benaderen. Deze correctie passen we bij SNP altijd toe en de uitkomst daarvan staat bij de dag tot dag beschrijvingen van onze reizen. Veel navigatie apps en GPS ontvangers corrigeren deze waarden niet, ook de SNP Reis app geeft ongecorrigeerde waarden aan voor de hoogteverschillen van een tocht, waardoor een reis zwaarder kan lijken dan aangegeven op de website.