APP INSTALLEREN
1. Het installeren van de app lukt niet. Werkt de SNP Reis App op elke smartphone?
De SNP Reis app is beschikbaar voor iPhone (incl. iPad en Apple Watch) of Android. De app werkt ook op oudere apparaten maar tot een zekere grens:
iPhone: iOS versie 16.0 of hoger (praktisch is dit iPhone 8 en hoger of iPhone SE vanaf 2e generatie)
Android: versie 11 en hoger
Is je telefoon te oud, dan werkt de app helaas niet.
REIS DOWNLOADEN
2. Waar vind ik de downloadcode voor de SNP Reis App?
18 dagen voor de start van je reis staat in Mijn SNP het tabblad SNP Reis App. Lees de instructie goed door en volg de stappen. De downloadcode vind je daar in de button en ook op de persoonlijke webpagina van de SNP Reis App. Het aantal apparaten waarop je de downloadcode kan gebruiken is met veilige marge beperkt tot het aantal personen in de boeking.
3. Moet ik online zijn om mijn reis te kunnen downloaden en gebruiken?
?
Je moet (uiteraard) online zijn om je reis te downloaden in de app. Bij voorkeur via een wifi-netwerk want dat spaart mobiele data.
Eenmaal gedownload hoef je niet online te zijn, de reis staat dan op je telefoon. Bij slecht mobiel bereik blijft je app dus werken, je kunt 'm zelfs in de flightmodus zetten om batterij te sparen en ongewenst dataverbruik te voorkomen.
4. Hoe lang heb ik toegang tot de gedownloade gegevens van mijn reis?
90 dagen na het toesturen van de downloadcode verloopt de toegang hiertoe. Je reisdata vallen daar dus ruim binnen.
5. De code die ik probeer in te voeren werkt niet. Wat moet ik doen?
Het komt soms voor dat het niet lukt om de reis te downloaden in de app.
Controleer de volgende punten:
Slechte internetverbinding
Zorg ervoor dat je verbonden bent met een stabiel wifi-netwerk. De wifi in hotels kan soms onbetrouwbaar zijn. Probeer een andere locatie of gebruik mobiele data als het via de beschikbare wifi niet lukt.
Onvoldoende opslagruimte
Onze downloads bevatten offline kaarten die voldoende opslagruimte vereisen. Controleer de opslagruimte van uw apparaat:
iPhone: Instellingen → Algemeen → iPhone-opslag
Android: Instellingen → Opslag
Mogelijk moet er meer (500 MB tot 1 GB) worden vrijgemaakt voor een succesvolle download.
App verplaatst naar achtergrond
Het is belangrijk om de app open te houden tijdens het downloaden. Als het scherm uitgaat of als je naar een andere app overschakelt, kan de download mislukken.
- Start de download.
- Houd uw scherm aan.
- Schakel niet over naar andere apps.
- Houd het apparaat indien mogelijk aangesloten.
Als je nog steeds problemen ondervindt, probeer dan de volgende stappen:
- Verwijder de app volledig van je apparaat.
- Start je apparaat opnieuw op.
- Installeer de app opnieuw vanuit de App Store/Google Play.
- Probeer de reis opnieuw te downloaden.
Als laatste redmiddel kan de officiële GUIBO-app worden gebruikt:
- Download "GUIBO" uit de App Store/Google Play.
- Voer uw Operator ID in: [SNP].
- Voer de downloadcode in: [DOWNLOAD_CODE]. Hiermee krijg je toegang tot al uw reiscontent met dezelfde functionaliteit.
Als het nog steeds niet lukt, neem je via e-mail contact op met SNP. Bij voorkeur via reisapp@snp.nl, bij meer haast bellen ons telefoonnummer (zie contactgegevens). Vergeet hierbij niet het boekingsnummer, reiscode waar het om gaat en de gebruikte code te vermelden.
GEBRUIKEN
6. Waar vind ik mijn routes en de informatie?
Na het downloaden van je reis vind je deze reis met foto in het overzichtsscherm van de app. Klik erop en je komt in het startscherm van je reis. Bovenaan vind je een knop 'Gebiedskaart'. Als je daarop klikt zie je een kaart met alle routes in de reis bij elkaar. Let op: deze kaart is NIET bedoeld om op te navigeren.
Via de groene pijl linksboven kom je altijd weer terug in het vorige scherm.
De routes om te navigeren en ook de bijbehorende informatie vind je geordend in de dag-mappen onder ‘Reisinformatie’ in het startscherm van je reis. Bij reizen van meer dan twee dagen moet je op je scherm van links naar naar rechts 'swipen’ (vegen/schuiven) om bij de volgende dag-mappen te komen - of omgekeerd.
In de dag-mappen vind je de route (of routes) die je op die dag kan doen. In aankomst-dag 1 zit meestal geen route. Klik op de gewenste route. In het volgende scherm vind je de knop ‘Start route navigatie'. Als je daarop klikt kom je op een kaart en kun je van start! Je moet wel in de buurt van een route zijn om te kunnen navigeren. Ben je op kortere afstand van je route, dan berekent de app automatisch een aanloop of -fietsroute.
Tijdens het navigeren zie je je positie als oranje stip op de kaart, en je krijgt links- en rechtsaf meldingen in blauwe kader bovenin beeld. Je kan in- en uitzoomen, en via ‘centreren’ weer terug naar je positie. Met de kompasnaald kan je kiezen of je de looprichting boven wilt, of juist het echte noorden.
Onder in beeld vind je naast de kaart-tab ook tabs met gegevens (hoogteprofiel, weer, afgelegde afstand en routegegevens) en een mogelijkheid om routefeedback te geven.
7. Hoe controleer ik of de basisinstellingen voor de app goed staan?
Bij het voor het eerst opstarten loopt de app stapsgewijs de instellingen voor locatietoegang en meldingen door zodat die zo optimaal mogelijk zijn ingesteld.
Controleer voor je de app echt gebruikt voor de zekerheid nogmaals de technische instellingen. Deze vind je in de app.
- Open de reis in de app
- Scrol omlaag naar het gedeelte 'Service'
- Tik op 'Technische ondersteuning'
- Tik op 'Technische instellingen controleren'
Volg de instructies op het scherm om te controleren of alle rechten en instellingen correct zijn geconfigureerd. De meest voorkomende problemen zijn:
- Locatierechten niet ingesteld op 'Altijd'
- Meldingsrechten uitgeschakeld
- Geluids-/volumeniveaus te laag
- Energiebesparingsmodus verstoort GPS
8. Heb ik een waterdichte hoes en/of een stuurhouder nodig voor mijn telefoon?
De ene smartphone is waterdichter dan de andere (hangt van model af) en tijdens een stevige regenbui is het scherm vaak slecht te bedienen. Een waterdichte hoes is dus zeker een aanrader, vooral voor fietsers maar ook handig voor wandelaars.
Tijdens een fietsreis is het noodzakelijk om je telefoon in een houder op het fietsstuur te bevestigen zodat je op het scherm kunt kijken tijdens het fietsen. Veel smartphonehouders worden overigens al geleverd inclusief een waterdichte hoes die ook bediening van het scherm tot zekere hoogte toelaten.
Kijk voor smartphonehouders op fietsvakantiewinkel.nl.
9. Heb ik een oplader (powerbank) nodig onderweg?
Ja. GPS-gebruik en het aanhouden van het scherm zal veel energie verbruiken. Neem dus dagelijks een goed opgeladen powerbank mee om een lege telefoon onderweg op te kunnen laden. Andere tips om het energieverbruik te beperken:
- Zet je telefoon in Flight modus.
- Gebruik zo min mogelijk andere apps tijdens het navigeren.
- Zet eventueel de helderheid van het scherm lager.
10. Berekent de app routes naar het startpunt?
Ja. Als je binnen haalbare afstand van het startpunt van de route bent verwijderd berekent de app automatisch een route ernaartoe. Deze route wordt gestippeld weergegeven op de kaart. Dit gaat meestal goed maar kan in sommige gevallen niet de meest logische toegangsroute opleveren. Beoordeel deze dus met gezond verstand, ook of de lengte van deze extra route haalbaar is.
11. Wat als ik een verkeerde afslag neem of van de route afwijk?
Als je van de route afwijkt zal onze app niet de route opnieuw berekenen. Wel krijg je een waarschuwingsgeluid te horen en komt er een melding in beeld dat je niet meer op de route zit. Met behulp van de kaart moet je je weg terug naar de route makkelijk kunnen terugvinden. Als je de navigatie opnieuw start wordt ook nu de kortste route naar de originele route berekend.
12. Mijn app lijkt vastgelopen. Wat kan ik doen?
Het blijft techniek, en het komt soms helaas voor dat de app vastloopt. Doorgaans als de app langere tijd op de achtergrond heeft gedraaid met het scherm uit, of als je langere tijd in een andere app hebt gewerkt. Wat te doen?
- Probeer eerst de app uit te schakelen. Dat kan door de app ‘uit te vegen', dus eerst van onder naar boven over je scherm te bewegen tot alle actieve apps naast elkaar staan om vervolgens de SNP Reis app geheel naar boven 'weg te vergen. Start vervolgens de app opnieuw op en je kunt doorgaans weer van start.
- Als dat niet werkt: verwijder de app en installeer de app opnieuw. Je kunt dan opnieuw je downloadcode gebruiken om de reis te downloaden.
13. Afstanden en hoogteverschillen in de app komen niet overeen met het reisprogramma. Hoe kan dat?
De berekening van afstand en hoogtemeters door een gps-app is afhankelijk van nauwkeurigheid van de track en elke hobbel in de onderliggende kaart. Deze waarden worden door SNP gecorrigeerd weergegeven in de dag-tot-dag beschrijvingen. Er kan een behoorlijk verschil ontstaan.
NA AFLOOP
14. Kan ik mijn activiteiten opslaan na afloop?
Nee, dat kan niet met de SNP Reis App. Als je dat wilt doen zul je een andere navigatie-app moeten gebruiken om je route te tracken.
15. Hoe verwijder ik het offline kaartmateriaal van mijn telefoon na afloop van de reis?
De reisgegevens worden automatisch 60 dagen na het downloaden van de reis van je telefoon verwijderd. Wil je het handmatig doen, zul je dit via de app-settings van je telefoon moeten doen.
Is je vraag nog niet beantwoord of heb je problemen met het gebruik van de app, mail dan je vraag naar reisapp@snp.nl Of neem in gevallen met meer haast of spoed contact op met SNP Natuurreizen (zie contactgegevens).