Langlaufen, hoe doe je dat? vallen, opstaan en glijden in de sneeuw

Een langlaufcursus van SNP

Langlaufen een sport voor oude mensen? Als ik hijgend bovenop een allerminst steil heuveltje sta, is dat het laatste wat je me zult horen zeggen. Nooit gedacht dat langlaufen zoveel inspanning zou vragen. 

Een kwestie van vallen en opstaan
Op onze eerste dag in de sneeuw zorgen de Dolomieten voor een warm onthaal. Sneeuwde het gisteren nog, vandaag laat de zon zich zien. De lucht is strakblauw. De sneeuw kraakt. Terwijl de takken diep buigen onder een zwaar pak sneeuw, buigen wij onze knieën zo diep mogelijk om de balans op één ski te houden. Hoe graag we onze andere ski ook onder zouden willen klikken, de eerste oefening van dit weldoordachte lesprogramma schrijft het balanceren op één ski voor. ‘Ja echt’, knikt instructeur Froutje naar een van de deelnemers, ‘zonder stokken’. Het is een van de vele oefeningen die we doen om de langlaufbeweging onder de knie te krijgen. Het is vooral een kwestie van vallen en weer opstaan.

Diagonaal en visgraat passen
De sfeer in de groep is zeer goed. We genieten van het buiten zijn en van de zon die onze witte gezichten een beetje kleur geeft. De groep bestaat uit een bont gezelschap van stellen, vriendinnen en alleen-reizenden. De leeftijd loopt uiteen van 35 tot 73 jaar. Wat ons bindt is het feit dat de meesten geen ervaring hebben met loipes en langlaufski’s. Diagonaal- en visgraatpassen zijn voor ons nog onbekende termen. Gelukkig hebben Froutje en collega-instructeur Herman wel ervaring met beginnende langlaufers en weten ze ons optimaal te begeleiden in ons leerproces.

Langlauf technieken

Hilarische video’s
Het leerproces begint dichtbij. Op loopafstand van onze verblijfplaats ligt namelijk een oefenstadion met geprepareerde loipes. Ze liggen in cirkels om elkaar heen, zodat we naar hartenlust kunnen oefenen. Verder zijn er heuvels met verschillende hoogtes, waardoor er voor iedereen wat wils is. Het lesprogramma is zo opgebouwd dat we de eerste dagen veel tijd doorbrengen in het stadion. De dag begint rond tien uur met een warming-up, waarbij we ons, met de ski’s ondergebonden, al springend voorbereiden op de oefeningen die volgen.

Onder het genot van een Italiaanse lunch laden we ons op voor het middagprogramma, waarbij we geleerde technieken in de praktijk brengen. Belangrijk onderdeel van ons programma is de dagelijkse video-opname, die we – of we nu willen of niet – allemaal moeten ondergaan. Cameraman Herman voorziet de video van het nodige commentaar; aan het einde van de dag kunnen we de vele verschillende loopjes, huppeltjes en hupjes van onszelf en van de anderen gade slaan. Herkenbaar, lachwekkend, gênant, maar vooral: heel leerzaam.

Veel oefeningen zijn bedoeld om de balans te bevorderen. Als ik voor de eerste keer echt begin te glijden op één ski, begrijp ik waarom. Langlaufen doet me – in tegenstelling tot wat ik verwachtte – niet denken aan skiën, maar aan schaatsen. Nooit gedacht dat de schaatslessen uit mijn jonge jaren op deze manier van pas zouden komen.

Op langlauflatten naar de Toblachersee
Al ‘schaatsend’ door de sneeuw verlaten we op dag twee het veilige oefenstadion. Onze eerste expeditie gaat naar de Toblachersee, meteen een pittig tochtje. Het bospad dat naar het meer leidt fopt ons met een vals plat, waardoor het nog zwaarder is dan we kunnen inschatten. En dan nu die techniek inzetten. Rechter arm naar voren, linker been uitstrekken, voet los laten komen, stok in de sneeuw en afzetten. Het is nogal wat om achter elkaar en in een soepele beweging uit te voeren. We lopen stuk voor stuk rood aan. Gelukkig wordt ons geploeter beloond: na een paar kilometer langlaufen staan we aan de rand van de bevroren Toblachersee, die aan weerskanten omringd is door rotsen. De laaghangende bewolking die zich tussen de rotsen heeft ingeklemd is zo'n mooi schouwspel, dat we de zware meters door de loipe al snel zijn vergeten. Op de weg terug blokkeren we menig loipe met het doen van rem-oefeningen. We vallen massaal, maar we houden stug vol, want door de herhaling krijgen we uiteindelijk het gevoel steeds meer te pakken. 

Al dat intensieve sporten eindigt dagelijks in hotel Laurin. Het gebouw is even trots en charmant als de eigenaar die het pand in 1980 overnam. Via zijn schoonouders kwam het op zijn pad, een droom die uitkwam. Het contact met de gasten, goed eten bereiden en zorgen voor een verblijfplaats waar mensen zich helemaal thuis voelen, dat is waar Otmar Kiebacher en zijn familie het voor doen. SNP-klanten zijn al zo’n vijftien jaar graag geziene gasten in Hotel Laurin. Volgens de gastheer niet alleen om er te eten en slapen, maar ook voor vriendschap.

Het plezier neemt met iedere pas toe

Langlaufen intensieve sport
In de loop van de week nemen niet alleen de kilometers die we ‘op excursie’ maken toe, maar ook de pijntjes, vooral 's ochtends. Gelukkig biedt het lesprogramma ruimte om je eigen gang te gaan. Wanneer je het niet meer ziet zitten, kun je op een punt op de tocht de bus nemen naar het hotel. Van die optie wordt tegen het einde van de week - als het niveauverschil gaandeweg toeneemt - steeds vaker gebruik gemaakt. De intensiteit van de sport spreekt niet alleen de conditie aan, maar ook de motoriek en voor een gedeelte de geestelijke flexibiliteit; de een vindt het nu eenmaal enger om zich van een berg te laten glijden dan de ander.

Glijden door de sneeuw
Op de dag van vertrek lopen we vroeg in de morgen naar het station. Een boemeltreintje zal ons het eerste stuk naar Nederland brengen. Vlak voordat we vertrekken maak ik nog een praatje met Otmar. Hij vraagt hoe ik het langlaufen vond. ‘Intensiever, technischer en sportiever dan ik had verwacht,’ antwoord ik. 'Het onvermijdelijke vallen en weer opstaan was soms frustrerend. Maar als je gaandeweg steeds meer door de sneeuw begint te glijden, met prachtig uitzicht op rondom liggende bergen, bossen en meren, dan neemt het plezier met iedere pas toe.'
 

Zelf een langlaufcursus doen met SNP?

Dat kan! Hieronder zie je welke mogelijkheden er zijn.

Italië - Dolomieten, 8 dagen
Langlaufcursus voor beginners én lichtgevorderden, klassieke stijl, langlaufen vanuit hotel Laurin
Op deze cursus leer je als beginner en lichtgevorderde de echte kneepjes van het klassiek langlaufen. Alle basispassen voor het vlakke en omhoog én verschillende bocht- en afdaaltechnieken behoren na deze cursus tot je winterbagage. Iedere dag krijg je les van een ervaren instructeur en in de loop van de week maak je enkele mooie tochten waarbij het geoefende in de praktijk kan worden gebracht.

Oostenrijk - Dachstein, 8 dagen
Langlaufcursus voor gevorderden op het plateau van Ramsau, langlaufen vanuit hotel
Ramsau, aan de voet van de Dachstein, is hét internationale trainingscentrum voor langlaufers en biatleten en met een loipennet van 220 km dus de perfecte plaats voor deze langlaufcursus voor gevorderden. De cursus is bedoeld voor iedereen die zijn langlaufkunsten op een hoger niveau wil brengen en het accent ligt op het aanscherpen van de verschillende technieken. Je bent immers nooit uitgeleerd!

Over SNP Natuurreizen

Bij SNP Natuurreizen vind je actieve vakanties met aandacht voor de natuur. SNP is gespecialiseerd in wandelvakanties, fietsvakanties, gezinsvakanties en actieve rondreizen binnen en buiten Europa. Naast onze groepsreizen in een klein gezelschap en met deskundige reisleiding bieden we je ook privéreizen. Laat je inspireren op onze website en stel je eigen reis samen met behulp van onze unieke reisaanbod.


Bijzondere natuurreizen Unieke belevingen Ervaren reisexperts Persoonlijk contact
alt Sgr Calamiteitenfonds Travellife