1. Kan ik de SNP Route App op elke telefoon gebruiken?
De SNP Route app is alleen beschikbaar voor iPhone (incl. iPad en Apple Watch) of Android.
iPhone: iOS versie 10.3 of hoger
Android: versie 4.1.x of hoger (indien je een oudere versie hebt (tot 2.2) kunnen een oudere versie van de app downloaden).
2. Moet ik online zijn om mijn reis te kunnen zien?
Aangezien je je reisgegevens van tevoren download op je telefoon kun je daarna de telefoon in de zgn flightmodus zetten. Dit schakelt alle verbindingen uit. Zo voorkom je ongewenste roaming onderweg en een torenhoge rekening voor dataverbruik. Dus nee, online zijn is niet nodig om de app te kunnen gebruiken.
NB. Binnen de EU is er geen sprake meer van roaming en zijn de datakosten hetzelfde als in Nederland.
3. Hoe hoog is het energieverbuik van de app?
GPS-gebruik en het aanhouden van het scherm zal veel energie verbruiken. Zoals eerder vermeld raden we het gebruik van een powerbank zeker aan. Enkele tips om het energieverbruik te beperken:
- Zet je telefoon in Flight modus
- Zet je scherm alleen aan als het echt nodig is. De handlebar mode bij Android toestellen kan hierbij behulpzaam zijn.
- Gebruik zo min mogelijk andere apps tijdens het navigeren
- Zet eventueel de helderheid van het scherm lager (alhoewel dit bij zonnige omstandigheden het scherm wel lastig leesbaar zal maken)
4. Hoeveel ruimte neemt de app (incl. reisgegevens) in gebruik?
Dit hangt erg af van de lengte van de reis, het aantal routes en de totale oppervlakte die de reis beslaat. Des te omvangrijker de reis, des te meer kaartmateriaal moet er op je telefoon worden gedownload. Met 50MB ruimte moet je een heel eind kunnen komen voor een gemiddelde reis.
5. Hoe verwijder ik het offline kaartmateriaal van mijn telefoon na afloop van de reis?
De reisgegevens worden automatisch 30 dagen na het downloaden van de reis van je telefoon verwijderd.
Wil je het handmatig doen, zul je dit via de app-settings van je telefoon moeten doen.
6. Hoe kan ik het beste de telefoon op mijn fiets bevestigen?
Er zijn verschillende smartphonehouders te verkrijgen. Met de Finn Bike Strap kun je heel eenvoudig elke telefoon, van elk formaat, op je stuur bevestigen. Je koopt deze houder bij Bever. Wil je een wat steviger exemplaar en bij voorkeur waterdicht? Neem dan een kijkje in bij de Fietsvakantiewinkel.
7. Waar kan ik terecht voor hulp als ik problemen heb met de app?
- Lees eerst deze FAQ goed door.
- Download het document met tips
- Kom je er niet uit mail dan je vraag naar routeapp@snp.nl
8. Hoe lang heb ik toegang tot de gedownloade gegevens van mijn reis?
30 dagen na het downloaden van de reisgegevens op je telefoon verloopt de toegang hiertoe.
9. Moet ik een account aanmaken voor het gebruik van de app?
Nee. Voor de toegang tot je reisgegevens en het navigeren van de routes is dit niet nodig.
10. De code die ik probeer in te voeren werkt niet. Wat moet ik doen?
Indien de code die je gekregen hebt niet werkt, kun je proberen of het met de verstrekte QR-code wel werkt. Zo niet, neem je via e-mail contact op met SNP via routeapp@snp.nl. Vergeet hierbij niet je dossiernummer, reiscode waar het om gaat en de gebruikte code te vermelden.
11. Ik heb geen code gekregen. Wat nu?
Het meest waarschijnlijk is dat je reis nog niet geschikt is gemaakt voor de app. We zijn druk bezig om al onze reizen in de Route App te zetten. Maar met meer dan 500 verschillende reizen is dit een proces wat enige tijd in beslag neemt. Als je toch heel graag gebruik wilt maken van de app, stuur dan een mail naar routeapp@snp.nl met daarin vermeld de reiscode die je gaat doen. We zullen dan onze best doen om je reis alsnog in de app te zetten. Het kan echter zijn dat dit op het moment niet in te passen is in al onze andere werkzaamheden en vragen dan ook enige begrip als het niet gelijk mogelijk is.
12. Wat als ik een verkeerde afslag neem of van de route afwijk?
De app is geen volwaardige navigatie app zoals een TomTom of Google Maps. Als je van de route afwijkt zal hij niet de route opnieuw berekenen. Wel krijg je dan een geluid te horen en komt er een schermpje in beeld waarop staat aangegeven dat je je niet meer op de ingegeven route begeeft. Ook staat hier vermeld hoever je van de route verwijderd bent en in welke richting de route zich bevindt.
Met behulp van de kaart moet je je weg terug naar de route makkelijk kunnen vinden.
13. Wat als ik tijdens het gebruik van de app een foto wil nemen?
Het is geen enkel probleem om tijdens het gebruik van de app een foto te nemen. Je kunt de app gewoon verlaten en als je klaar bent met het maken van foto’s (of andere apps) weer terug te keren en je weg te vervolgen.
14. Kan ik mijn activiteiten opslaan na afloop?
Nee, dat kan (nog) niet.
15. Het geluid werkt niet op mijn smartphone (Samsung)
Bij Samsung-telefoons of -tablets kan het voorkomen dat je de navigatiestem niet hoort. Dit heeft dan naar alle waarschijnlijkheid te maken met de spraaksoftware die Samsung gebruikt. Die is anders dan bij de meeste andere Android telefoons.
Onze app maakt namelijk gebruik van de Google tekst-naar-spraak software. Deze zit standaard op veel Android-toestellen en daar gaat het dan ook (meestal) goed. Alleen Samsung maakt gebruik van zijn eigen tekst-naar-spraak software en dat gaat dan niet goed samen met onze app. Je kunt echter ook op een Samsung wisselen van spraak software. Dit doe je in de instellingen van je telefoon. Het makkelijkst is om te zoeken op het woordje ‘spraak’. Selecteer dan de “tekst-naar-spraak instellingen”. Wissel hier naar de Google software.
Als het goed is moet je nu de navigatiestem kunnen horen.